Een factuur is het document dat de rekening vormt aan uw klant voor de goederen en diensten die u heeft geleverd. Een goed opgestelde factuur is een juridisch document dat als bindende overeenkomst fungeert.
Op elke factuur die u krijgt moeten de volgende gegevens staan: de naam en het volledige adres van de leverancier. het btw-identificatienummer van de leverancier. uw naam en uw volledige adres.
De correcte spelling is factuur, met c.
Onthoud dat je altijd een factuur moet versturen bij verkoop aan zakelijke klanten, behalve in enkele gevallen zoals bij vrijstelling van btw. Aan particulieren ben je niet verplicht een factuur te sturen, maar het kan wel nuttig zijn.
De volgende vermeldingen moeten opgenomen worden op facturen: het woord 'factuur'factuurdatum, maar ook: leveringsdatum (voor goederen) of de datum van prestaties (bij diensten) uniek factuurnummer. uw naam, of maatschappelijke benaming, en uw adres.
Facturen - wat moeten ze bevatten
een uniek identificatienummer . de naam, het adres en de contactgegevens van uw bedrijf. de naam en het adres van het bedrijf van de klant aan wie u een factuur stuurt. een duidelijke beschrijving van het bedrag dat u in rekening brengt.
Elektronische facturen zijn voortaan volledig gelijk aan papieren facturen. Dus sinds 1 januari 2010 is een e-mail, met in bijlage de factuur ( in pdf) geldig. Een belangrijk basisprincipe is dat elektronische facturen enkel kunnen wanneer de klant daar expliciet akkoord mee gaat.
Hoewel de wettelijke termijnen voor facturering doorgaans vergevingsgezind zijn, moet u facturen binnen 30 dagen versturen om een stabiele cashflow te behouden. Elektronische handtekeningen kunnen u helpen uw facturen bij te houden. Het aanvragen van digitale handtekeningen is snel, dus u kunt het doen voordat u de factuur vergeet.
Een factuur verjaart: 5 jaar nadat de voorgeschreven betalingstermijn voorbij is als u aan zakelijke klanten verkoopt. 2 jaar nadat de betalingstermijn voorbij is als u producten aan particulieren verkoopt. 5 jaar nadat de betalingstermijn voorbij is als u diensten en reizen aan particulieren verkoopt.
De bedrijfsgegevens van je klant (zoals bedrijfsnaam, adresgegevens, IBAN-nummer) Overige bedrijfsgegevens (zoals btw-identificatienummer, KVK-nummer) De factuurdatum (dit is belangrijk bij het doen van de btw-aangifte) Een uniek factuurnummer (let op: deze moet altijd opvolgend zijn, er mogen geen 'gaten' in zitten)
Volgens het Groene Boekje is de spelling met een c: locatie, Daarentegen is 'lokale' wel met een k. Volgens het Groene Boekje is de spelling met een c: locatie, Daarentegen is 'lokale' wel met een k.
De identiteit van jouw klant: naam, adres en (indien van toepassing) zijn btw-nummer; Het nummer van jouw bankrekening, waarop de betaling moet gebeuren; De datum van het belastbaar feit (levering van een goed of verstrekking van een dienst); Omschrijving van de geleverde goederen of de verstrekte dienst.
Een factuur is pas rechtsgeldig als hij aan een aantal door de Belastingdienst opgestelde eisen voldoet. Als je factuur niet aan de gestelde eisen van de fiscus voldoet, is hij niet rechtsgeldig en kan de ontvanger bijvoorbeeld geen gebruik maken van de btw-aftrek.
Vermeld uw bankrekeninggegevens op uw facturen als u betalingen via online banking of BACS ontvangt . Als u uw facturen digitaal verstuurt, bijvoorbeeld via e-mail, sms of WhatsApp, overweeg dan om een betaaloplossing van Tyl byNatWest, Stripe, GoCardless of PayPal te gebruiken om online betalingen van uw klanten te innen.
Is een bankrekeningnummer verplicht bij facturen? Nee, het is niet wettelijk verplicht om een eigen rekeningnummer op de facturen te vermelden.
Eerst wordt een factuur verzonden om een klant te laten weten dat betaling vereist is . Betaling wordt gedaan na ontvangst van de factuur.
De wet is heel duidelijk over de betalingstermijn van facturen: Spreekt je niets af, dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. In een overeenkomst mag je een termijn van maximaal 60 dagen afspreken. Je kunt een kortere betaaltermijn afspreken, maar de wet stelt grenzen aan langere betaaltermijnen.
U hoeft een schuld mogelijk niet te betalen als:het zes jaar of langer geleden is dat u een betaling heeft gedaan of contact heeft gehad met de schuldeiser .
Een factuur geeft aan waarvoor u betaling aanvraagt. Wanneer u een e-mailfactuur verstuurt, wilt u er zeker van zijn dat u een gedetailleerde lijst van geleverde producten of diensten verstrekt, zodat uw klant weet waarvoor hij wordt gefactureerd . Dit maakt de factuur duidelijk en minimaliseert het risico op misverstanden.
Volgens de wet moet je een factuur versturen uiterlijk op de '15de kalenderdag van de maand volgend op de levering of dienstverlening'.
1. Hoofdregel. Artikel 3:37 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek (BW) bepaalt dat “verklaringen, met inbegrip van mededelingen, in iedere vorm kunnen geschieden, tenzij anders is bepaald”. De hoofdregel is dus dat een per e-mail verstuurd bericht een rechtsgeldige verklaring is.
1. Wanneer moet een factuur verzonden worden? De factuur moet worden uitgereikt uiterlijk de vijftiende dag van de maand na die waarin de btw opeisbaar wordt over het geheel of een deel van de prijs. De vijftiende dag is een uiterste termijn.
Heb je geen factuur ontvangen, maak dan bezwaar en vraag het bedrijf die de gerechtsdeurwaarder heeft ingeschakeld naar een bewijs van je schuld. Mogelijk is de factuur naar een ander adres opgestuurd.
Breng incassokosten en wettelijke rente in rekening
Betaalt uw klant uw factuur niet of te laat? Dan mag u incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Incassokosten zijn de kosten die u als schuldeiser maakt om uw geld te krijgen als uw klant de factuur niet uit zichzelf betaalt.