U vraagt zich af hoe groot het risico op brand is bij het gebruik van een druppellader. Als de motor en de druppellader in goede conditie zijn is het risico verwaarloosbaar. Vele accu's staan in de winterperiode aan een druppellader.
Kijk dus voor u een lader aanschaft eerst goed naar het aantal volt dat u nodig heeft. Daarnaast is ook de capaciteit van de accu van belang. Deze wordt uitgedrukt in ampère-uur (Ah). U vindt de capaciteit terug op de accu.
Een druppellader is bijvoorbeeld handig voor het onderhoud van accu's over een langere periode, zoals bijvoorbeeld tijdens stalling. Een druppellader houdt de accu dan in goede conditie en zorgt dat de accu niet ontlaadt en beschadigd raakt.
Het is geen probleem om de druppellader weken, maanden of zelf permanent aan te sluiten op uw accu. Uitgezonderd als u gaat rijden. Mocht u dus een motor hebben waarmee u alleen in de zomer rijdt, kunt u deze in de overige maanden aansluiten op de druppellader.
Dit kun je doen door één keer per maand de acculader er even aan te hangen, zodat je accu weer 100% wordt opgeladen. Een langere rit op de motor is ook prima. Veel makkelijker is om de accu doorlopend aan een druppellader te hangen. Deze houden je accu netjes op spanning.
Je auto accu opladen doe je met een druppellader. Haal de accu uit je auto door eerst de min en dan de plus los te maken. Sluit de druppellader aan op de accu en steek vervolgens de lader in het stopcontact. Het laden duurt ongeveer 12 uur.
Voor het onderhoud van deze accu heeft u een druppellader nodig die geschikt is voor het laden van een gel-accu. U vindt gel-accu's voornamelijk in elektrische scooters, beveiligingssystemen en elektrische fietsen. Ze zijn ook geschikt als startaccu's.
Een acculader laadt de accu in één keer helemaal op. Een druppellader is zo ingesteld dat deze de accu met kleine beetje oplaadt, of 'bij druppelt'. Druppelladen wordt ook wel intelligent laden genoemd omdat de accu stapsgewijs wordt opgeladen.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.
U vraagt zich af hoe groot het risico op brand is bij het gebruik van een druppellader. Als de motor en de druppellader in goede conditie zijn is het risico verwaarloosbaar. Vele accu's staan in de winterperiode aan een druppellader.
Daarnaast is er het voltage van meestal 6, 12 of 24. Eveneens bepalend is met name het type accu: er zijn druppelladers voor loodaccu's (NAT, MF, Ca/Ca, AGM en GEL), Lithium accu's, AGM accu's en EFB accu's. Natuurlijk zijn er verder ook verschillen in merk, prijs en bovendien in het soort aansluiting.
Oplossingen voor een lege accu
Thuis opladen van je motoraccu: je kunt een motor accu die te leeg is opladen met behulp van een goede acculader. Binnen 24 uur na het aansluiten van de lader moet de accu weer goed zijn, anders is vervangen de enige optie.
Wat is de beste druppellader voor motoren? Daar kunnen we kort over zijn, dat is de Tecmate Optimate druppellader. Heb je een motor zonder CAN-BUS techniek, dan is een Optimate 3 (0,8 A) prima geschikt (€ 49,95). Wil je sneller kunnen laden, dan kun je kiezen voor een Optimate 4 Dual 1A (€ 69,95).
Een druppellader is te koop in vrijwel elke shop voor onderdelen en accessoires voor je auto, boot of motorfiets. Afhankelijk van het merk, de voltage en de kwaliteit kost een druppellader tussen de 15 en 80 euro, maar er zijn ook wel zwaardere exemplaren bij die gemiddeld 80 euro per stuk kosten.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Elke accu moet goed opgeladen worden voor een optimale levensduur. Gebruikt u een te hoge laadspanning (overlading) dan kan er zelfs het uiterst explosieve knalgas ontstaan. Normaal gesproken is de maximale laadspanning van een loodaccu tussen de 13,6 Volt en 14,8 Volt.
Een druppellader op je motor aansluiten
Bij de meeste motoren zit de accu onder het zadel. Verwijder je zadel en bevestig de aansluitsnoer van de druppellader op de plus- en minpool van je accu. De aansluitsnoer van de druppellader is voorzien van een rood en zwart oogje dat je om de schroefjes van je accu kunt doen.
Je druppellader levert 0.5Ax14V= 7 Watt. Dan heb je nog verliezen in de lader zelf, hoeveel dat is , is koffiedik kijken, maar stel dat de verliezen 8 Watt zijn, dan is je verbruik aan de netspanningszijde dus 7+8 Watt.
Je stelt de multimeter in op ongeveer 20 volt gelijk spanning. Je zet de minkabel (zwarte kabel) van de multimeter op de minpool van de accu en de plus kabel (rode kabel) op de plus van de accu. Buiten de zwarte en rode ring om de accu polen zijn deze ook te herkennen aan het op de accu zichtbaar zijnde + en – teken.
Gel accu's kennen een aantal voordelen ten opzichte van gewone loodaccu's: Ontladen - Gel accu's kunnen beter tegen ontladen. Levensduur - De levensduur van gel accu's is een een stuk langer. Temperatuur - Gel accu's kunnen beter tegen kou.
Bij normaal gebruik (dat wil zeggen dat de accu niet vaak ontladen en geladen wordt) is een gebruiksduur van 5-8 jaar voor de Gel accu en de AGM accu haalbaar. Wanneer men 2 Volt NiCd cellen toepast kan een gebruiksduur van 10-15 jaar worden gehaald.
Bij een gel-batterij is het elektrolyt gebonden aan een soort gelei. Gel batterijen hebben een langere levensduur dan semi-tractie en mogen tot 20% ontladen worden.