Over het algemeen zal bij het trekken van een caravan de auto achter maximaal belast zijn. Zelfs zonder bagage drukt er zo'n 100 kg meer op de auto dan oorspronkelijk (75 kg kogeldruk en het gewicht van de trekhaak!). Soms is een aangepaste vering noodzakelijk.
Afstemming auto en caravan: 75% regel
Een goede gewichtsverhouding tussen auto en caravan bevordert het weggedrag van de combinatie. De ANWB adviseert daarom de 75% regel in acht te nemen: het gewicht van de (beladen) caravan mag niet meer dan 75% van het gewicht van de (beladen) auto zijn.
Niet elke auto is geschikt om een aanhanger, caravan of trailer te trekken. En al helemaal niet als het gaat om een zwaar exemplaar. De RDW bepaalt in Nederland hoeveel een auto mag trekken. Het gewicht staat vermeld op de kentekencard en op de website van de RDW.
Als u rijbewijs B hebt, dan mag u rijden met een aanhanger tot maximaal 750 kg (leeggewicht + laadvermogen). Daarnaast mag het totale gewicht van de combinatie (auto + aanhanger) niet zwaarder zijn dan 3.500 kg.
De Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV is de winnaar van de ANWB-verkiezing Trekauto van het jaar 2021. Na een intensieve beoordeling bleek de Koreaanse SUV de beste papieren te hebben. De andere finalisten, de Ford Kuga 2.5 PHEV, en de SEAT Leon 1.5 eTSI Sportstourer, weerden zich kranig.
Voor wat betreft de motor is een koppel (trekkracht) vanaf zo'n 230 Nm en een vermogen van 150 pk of meer een aardige vuistregel om goed met het verkeer mee te komen. Meer vermogen en koppel komt het comfort ten goede, maar gaat meer kosten in aanschaf en gebruik.
Bij 1.500 kg heb je nog best wat keuze. De Ssang Yong Korando e-Motion, Polestar 2, Volvo XC40 P8 en Nissan Ariya mogen dit trekken.
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto: een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Hefdakcaravans en slaapdakcaravans
Deze compacte caravans hebben meestal een lagere hoogte dan standaardcaravans. Dat brengt verschillende voordelen met zich mee: ze bieden minder luchtweerstand tijdens het rijden en ze passen vaak in de garage. De lagere stahoogte binnen wordt gecompenseerd door het hefdak.
Heel gemiddeld moet u denken aan vanaf 90 kW (motorvermogen) of 120 pk en een koppel (trekkracht) vanaf 200 Nm. Wanneer een bepaalde auto bij u in beeld komt, kunnen we altijd de individuele trekeigenschappen van de bewuste auto bekijken in combinatie met het caravangewicht.
Een automaat heeft beperkingen als de eerste versnelling erg lang is. Om dan weg te rijden is erg veel slip nodig in de koppeling (koppelomvormer) en ontstaat veel warmte. Ook als het gat tussen de eerste en de tweede versnelling relatief groot is, kan dat ongunstig zijn.
Een toerengebied van 2.000-2.500 toeren is dan motorisch een betere keuze. Meer toeren is ook wat smering en koeling betreft gunstiger en maakt de motor minder ontvankelijk voor inwendige vervuiling.
Vrijwel alle caravans zijn geremd. Een kleine boedelbak is meestal ongeremd. De aanhangwagen mag inclusief lading nooit zwaarder zijn dan het maximum trekgewicht van de auto. Als er geen gewicht op het kentekenbewijs vermeld staat, mag de auto niets trekken.
Als je de caravan (of de auto) te zwaar belaadt, kan er niet alleen schade ontstaan aan bijvoorbeeld vering en het chassis, maar je beïnvloedt ook het weggedrag van de auto-caravan-combinatie.
Omdat het om drie verschillende waarden gaat (die van auto, trekhaak en caravan), moet je rekening houden met de laagste kogeldruk van die drie: daar mag je niet overheen. In de praktijk ligt de ideale kogeldruk voor de meeste combinaties tussen de 50 en 75 kg.
Hoe hard mag je maximaal in Nederland met de caravan? In Nederland geldt een maximale snelheid van 90 kilometer per uur als het gewicht van de caravan (of aanhanger) onder de 3500 kg is. Is het gewicht hoger? Dan mag je 80 km/uur rijden.
Uiteraard speelt de keuze van de caravan een belangrijke rol als het gaat om de kosten. De prijzen van een nieuwe caravan variëren in ons land van circa € 13.000 tot € 40.000. De meeste caravans die worden gekocht kosten minder dan €25.000.
Bij veel elektrische auto's staat bij het maximale trekgewicht 'n.v.t.' of 'niet geregistreerd'. In dat geval kan en mag je geen aanhangwagen trekken. Zelfs als je een trekhaak zou kunnen monteren, dan ben je strafbaar en onverzekerd wanneer je met een aanhangwagen zou gaan rijden.
De prestaties van de Ford Kuga 1.5 EcoBoost zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Fendt is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.
De draaiende (werkende) kracht van de motor is dus het koppel en het aantal Pk's geeft aan hoeveel werk er gedaan kan worden bij dat koppel in een bepaalde tijd. Meer koppel zorgt voor meer trekkracht. Hierdoor kun je dus sneller accelereren of gemakkelijker een steile helling beklimmen.
Chiptuning is een vorm van motortuning. Het is een relatief eenvoudige upgrade die je auto snel meer koppel en vermogen zal geven. Zonder dat daar een grote verbouwing voor nodig is. Het enige wat je nodig hebt is een microchip,in feite niets meer dan een klein stukje metaal.