Een kampeerauto is voor de motorrijtuigenbelasting een personenauto: waarvan de binnenruimte is ingericht voor het vervoer en verblijf van personen. die is voorzien van een vaste kook- en slaapgelegenheid. die voldoet aan de inrichtingseisen die gelden sinds 1 mei 2002.
Afhankelijk van het gebruik van het voertuig en de kentekenregistratie, kan hetzelfde type voertuig echter in een andere categorie vallen, bijvoorbeeld M1 of N1 als het bestemd is voor respectievelijk personen- of goederenvervoer (zie [8] voor de eisen die de Belastingdienst stelt aan dit onderscheid).
Volgens de Europese richtlijnen betekenen de voertuigcategorie M1 en het opbouwtype SA dat het gaat om een motorvoertuig met minstens vier wielen met als doel vervoer en verblijf te bieden aan maximaal 8 personen exclusief de bestuurdersstoel.
Campers worden als personenauto of als bedrijfsauto geregistreerd, maar nooit als vrachtauto. Een vrachtauto is volgens de verkeerswet namelijk een motorvoertuig dat niet is ingericht voor het vervoer van personen.
Een camper komt op verzoek in aanmerking voor het bijzondere tarief MRB. Fiscaal is sprake van een camper wanneer de binnenruimte is ingericht voor het vervoer en verblijf van personen, is voorzien van een vaste kook- en slaapgelegenheid en voldoet aan de inrichtingseisen.
Het BPM percentage voor bestelauto omgebouwd tot camper is 37,7%. Het bruto bpm bedrag is de netto cataloguswaarde x het bpm percentage. De uitkomst moet je verhogen met €237,- als het gaat om een dieselmotor. Heb je een benzinemotor dan mag je de uitkomst met €1.283,- verminderen (zie de Belastingdienst.nl).
N1: voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde voertuigen met een technisch toegestane maximummassa van ten hoogste 3.500 kg.
Categorie M2 : Voor het vervoer van passagiers ontworpen en gebouwde voertuigen met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend, en met een maximale massa van ten hoogste 5 ton.
Deze voertuigen komen in aanmerking voor subsidie
Voor de overige elektrische bedrijfsauto's (voertuigcategorie N1 met een typegoedkeuring voor zware voertuigen en voertuigcategorie N2 tot 4.250 kg) geldt geen minimale actieradius waaraan de bedrijfsauto moet voldoen.
Een derde remlicht (S3 en S4) is alleen verplicht voor M1- en N1-voertuigen, andere voertuigen mogen ermee uitgerust worden. Het komt regelmatig voor dat een N2-voertuig teruggekeurd wordt tot 3.500 kg. Ook bij deze voertuigen moet voldaan worden aan de eisen van N2-voertuigen, een derde remlicht is dan niet nodig.
Gekozen wordt voor een groepering in 6 categorieën: (1) motorrijwiel, scooter, (2) lichte voertuigen, (3) ongelede vrachtauto, (4) ongelede autobus, (5) gelede vrachtauto, (6) overig verkeer.
Een "lichte vrachtauto" is een voertuig dat ontworpen en gebouwd werd voor het vervoer van goederen en waarvan de toegelaten massa niet meer is dan 3.500 kg.
Een kampeerauto, vaak ook wel camper, kampeerwagen, mobilhome, zwerfwagen of motorhome genoemd, is een motorvoertuig, dat is ingericht om in te overnachten en te verblijven. In West-Europa worden campers vooral gebruikt voor vakanties. Zolang het om vakanties gaat is het slapen in een camper een vorm van kamperen.
Voor het zakelijk kopen van een omgebouwde bestelwagen gelden dezelfde regels, als voor een reguliere bestelwagen. Zo moet je ondernemer zijn voor de omzetbelasting, moet de camper op je naam staan, moet je over een btw-nummer beschikken en moet je de bestelauto voornamelijk voor de onderneming gebruiken.
Milieuzones ingevoerd
Toegang alleen voor dieselauto's met emissieklasse 4 en hoger. Sinds 1 maart 2021 worden weer boetes uitgeschreven na een gewenningsperiode vanwege invoering van de milieuzone voor personenauto's op 1 november 2020.
Welke voertuigen vallen onder categorie B1? De categorie B1 geldt voor vierwielers die aan de volgende eisen voldoen: Maximaal 400 kg exclusief passagiers en bagage. Bij bestemming goederenvervoer: maximaal 550 kg exclusief accu bij elektrische voertuigen.
Een gele milieuzone is toegankelijk voor auto's met emissieklasse 3 en hoger. Een groene milieuzone is toegankelijk voor auto's met emissieklasse 4 en hoger. Kampeerwagens die op diesel rijden, mogen wel een milieuzone inrijden als de eigenaar van de kampeerwagen daar woont.
Categorie L5e omvat elk voertuig met drie symmetrische wielen en met een massa in rijklare toestand van niet meer dan 1000 kg en uitgerust met een motor met een cilinderinhoud van meer dan 50 cm³; indien het een motor met inwendige verbranding betreft en/of waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid hoger ...
Quads zijn ingedeeld bij de categorie L-voertuigen, bedoeld om op de openbare weg te rijden. “Een quad kan afhankelijk van zijn gewicht, snelheid en cilinderinhoud ingedeeld worden onder de categorie L6e (lichte vierwieler) of L7e (zware vierwieler)”, laat de RDW in een reactie weten.
N1 BA zijn begrippen uit het Belgische "Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen". Dit is een Nederlands Politie forum.
Inschrijven of herinschrijven in het kentekenregister
U betaalt bpm als u een zelf geïmporteerde personenauto of motor inschrijft die jonger is dan 25 jaar. Voor een bestelauto betaalt u alleen bpm als uw bestelauto jonger is dan 5 jaar en u geen ondernemer bent of niet voldoet aan de ondernemersregeling.
De prijzen van de nieuwe en jonge campers liggen in Duitsland aanzienlijk lager dan in Nederland. Het prijsverschil kan, zelfs met het BPM bedrag meegerekend, oplopen tot wel €10.000,-. Dit prijsvoordeel is één van de redenen waarom het zo aantrekkelijk is om een voordelige camper uit Duitsland aan te schaffen.