Bij een factuurbedrag tot 100 euro inclusief btw is een kassabon al voldoende als factuur voor de btw-administratie. Je heb dan geen officiële factuur nodig om voor de btw-aftrek in aanmerking te komen. De kassabon moet dan wel aan de eisen van een vereenvoudigde factuur voldoen.
Een btw-bonnetje of een GKS-ticket moet aan de klant worden uitgereikt om aan te tonen welke handelingen u verrichtte en hoeveel btw er werd op betaald. Btw-bonnetjes en GKS-tickets dienen dus voor de administratie als controledocumenten.
Facturen verstuur je naar je klanten om geld te ontvangen voor geleverde goederen en diensten. Op de factuur vermeld je ook de btw. Als ondernemer verplicht de Belastingdienst je namelijk om btw in rekening te brengen bij je afnemers.
Als u diensten levert aan klanten in EU-landen die btw-aangifte doen, brengt u meestal geen btw in rekening. De klant berekent de btw en geeft die aan in eigen land. U stuurt een factuur zonder btw en vermeldt daarop: de btw-identificatienummers van u én uw klant.
De makkelijkste vuistregel is dat een factuur een ander betaalmoment kent, en een bon heeft betaling en aankoop op dezelfde datum. Een bon is bijvoorbeeld voor iets wat je in de winkel hebt gekocht en ook meteen hebt gepind. Het moment dat je het product koopt en betaald zijn gelijk.
Particulieren. Lever je diensten (behandelingen) en/of producten aan particulieren, dan zijn de eisen voor het maken van een bon of factuur veel lager. Je hoeft zelfs niet eens een bonnetje te maken (het mag wel). Het enige wat je moet doen is voor jezelf bijhouden hoeveel je verkocht hebt.
U moet in uw boekhouding duidelijk en overzichtelijk de gegevens vermelden waaruit blijkt dat de goederen of diensten die u levert, zijn vrijgesteld. U hoeft geen btw-aangifte te doen. U bent niet verplicht facturen uit te schrijven. Als u wel facturen uitschrijft, mag u hierop geen btw in rekening brengen.
Hoe ziet een factuur eruit wanneer je vrijgesteld bent van btw? De factuur dient aan dezelfde factuureisen te voldoen als een factuur met btw. Het enige verschil is dat er geen omzetbelasting in rekening gebracht wordt. Dit dien je er ook op te vermelden met de tekst 'btw vrijgesteld'.
Vrijgestelde branches en bedrijfsactiviteiten
componisten, schrijvers, cartoonisten en journalisten. financiële diensten en verzekeringen. fondsenwervende activiteiten. gezondheidszorg.
Stuurt u geen factuur, dan kan die verjaren. De klant hoeft dan vaak niet meer te betalen. Een factuur verjaart: 5 jaar nadat de voorgeschreven betalingstermijn voorbij is.
Als particulier mag je geen factuur maken. Ook een kassabon maken is niet toegestaan. Enkel ondernemers die een btw-nummer hebben en die ingeschreven zijn bij de KvK kunnen dat doen.
Geniet je als freelancer, zelfstandige of kleine onderneming vrijstelling van btw, dan heb je geen uitstaans met de btw. Je bent niet btw-plichtig en rekent dus geen btw op factuur, je dient geen btw-aangiften in en houdt geen btw-boekhouding bij.
De verleggingsregeling komt voor bij: zakendoen met het buitenland. onderaanneming en personeel uitlenen in de sectoren bouw, scheepsbouw, schoonmaakbedrijven en hoveniers. afval en oude materialen.
Omdat je een kwitantie particulier stuurt, mag er geen btw over het bedrag gerekend worden. Om btw op een factuur te mogen zetten, heb je namelijk een btw nummer nodig. Je hebt als particulier doorgaans geen btw nummer. Het bedrag dat op de kwitantie wordt vermeld, is dus het bedrag dat jij zal ontvangen.
Je btw-nummer (in 2019) of je btw-identificatienummer (vanaf 2020). Een individueel factuurnummer: facturen moeten doorlopend zijn genummerd. De factuurdatum. Je (bedrijfs)naam en adres.
Volledige bedrijfsnaam en adres
Je vermeldt de juridische naam van de onderneming. De handelsnaam mag ook, als die in combinatie met het adres en vestigingsplaats bij de Kamer van Koophandel is geregistreerd. Met straatnaam en nummer + toevoeging indien van toepassing, postcode & PLAATSNAAM in hoofdletters.
U heeft bedrijven die met elkaar handelen
Zij betalen geen btw als zij elkaar goederen of diensten leveren.
De kleineondernemersregeling (KOR) is een vrijstelling voor de btw. U kunt gebruik maken van de KOR als u in Nederland bent gevestigd en niet meer dan € 20.000 omzet in 1 kalenderjaar hebt.
Wat gebeurt er na 3 jaar? Uw deelname is voor een periode van ten minste 3 jaar. Wilt u ook na die 3 jaar gebruik blijven maken van de KOR? Dan hoeft u niets te doen.
Voor particulieren geldt geen wettelijke bewaarplicht. Maar voor naheffingen door de Belastingdienst is het slim om uw administratie 5 jaar te bewaren. Voor bedrijven en zelfstandigen geldt wel een wettelijke bewaarplicht van 7 tot 10 jaar.