Hoe dan ook is chiptunen in Nederland volkomen legaal, zolang jouw gechiptunede voertuig maar blijft voldoen aan de RDW-richtlijnen. Je zult je auto moeten laten herkeuren indien het motorvermogen met meer dan 20% toeneemt, de auto 20% zwaarder wordt en/of meer lawaai maakt.
Ja, chiptuning is legaal. Mits je jezelf aan de regels van het RDW blijft houden. Als je motor met meer dan 20% wordt verhoogd, dan moet je de auto laten herkeuren. Het vermogen van je auto wordt meestal op de offerte van het tunen gezet.
Ook dit is in Nederland toegestaan. Je kunt alles aan je auto veranderen, zodat de auto beter presteert. Motortuning kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat de motor meer vermogen heeft. Iets veranderen aan je remmen, airco, uitlaat, banden of verlichting is ook mogelijk.
U denkt eraan om uw auto te tunen om hem wat sportiever en opvallender te maken? Houd er rekening mee dat u zonder goedkeuring van de fabrikant uw auto niet mag verbouwen. In de wetgeving autotuning is vastgelegd welke verbouwingen u mag uitvoeren zonder toelating van de fabrikant.
In Nederland is chiptuning volledig legaal. Met chiptuning stage 2 kunt u het maximale vermogen uit uw auto halen. Deze stage is vergelijkbaar met stage 1+.
In Nederland wordt lachgas gezien als hulpmiddel en is het niet verboden. Maar de wet stelt dat het vermogen met niet meer dan 30% mag toenemen en de fles mag op de openbare weg niet gekoppeld zijn aan het brandstofsysteem. Tevens moet de fles een keurmerk hebben.
Een turbo mag je legaal monteren, voor de APK is dit totaal geen probleem. Wat betreft verhogen van het motorvermogen: toename meer als 20% is officieel inderdaad aanpassen van de voertuiggegevens in de RDW database.
Als je de prestaties van je auto verbetert (tunen), betaal je meestal meer premie voor je autoverzekering. Aanpassingen aan het uiterlijk van je auto hebben hier geen invloed op. Toegevoegde of ingebouwde accessoires kun je extra meeverzekeren bij je autoverzekering, waardoor je premie vaak wel omhoog gaat.
De kosten variëren tussen de 1200 en 3500 euro, afhankelijk van de grootte van je auto en het soort folie. Voor een compacte middenklasser als de VW Golf moet je denken aan ongeveer 1800 euro. Let wel op bij de prijzen; er wordt soms excl.
Chiptuning is een vorm van motortuning. Het is een relatief eenvoudige upgrade die je auto snel meer koppel en vermogen zal geven. Zonder dat daar een grote verbouwing voor nodig is. Het enige wat je nodig hebt is een microchip,in feite niets meer dan een klein stukje metaal.
Een wagen kan licht getuned worden, met bijvoorbeeld enkele spoilers of labeltjes, kleuraccenten en andere velgen, of zwaarder, met bijvoorbeeld grote onderdelen van andere wagens. Het stretchen of bepantseren van auto's kan ook als tunen gezien worden, maar dit valt eerder onder aparte "branches".
Wilt u een kentekenbewijs op een andere naam zetten? Dit doet u door het overschrijven van het kentekenbewijs. Het laten aanpassen of toevoegen van gegevens is gratis.
Is chiptuning zichtbaar bij de Dealer? De vermogensoptimalisatie wordt voor elke auto specifiek gemaakt/geschreven waarvoor het voor dealer doormiddel van hun diagnose apparatuur vrijwel niet mogelijk is om de tuning zichtbaar te krijgen. Als de Dealer over een vermogensbank beschikt is het wel zichtbaar uiteraard.
Stage 1: U kiest voor deze methode als u een betrouwbare en veilige vermogenstoename wilt. Tevens is deze methode ook geschikt voor uw auto als u meer, maar niet het maximale uit uw motor wilt halen. Deze tuning methode is veilig en is ook één van de meest gekozen stages.
Hoeveel pk/kW je maximaal kunt verzekeren, verschilt per verzekeringsmaatschappij. Over het algemeen kun je als 18- tot 24-jarige bestuurder auto's tot 100 kW oftewel 136 pk vermogen verzekeren.
Een stage1 chiptuning duurt voor de meeste auto's 1 a 2 uur. Een stage1+ en stage2 chiptuning duurt gemiddeld 3 a 4 uur. Aanpassingen van de DSG / S-tronic tuning valt binnen de tijdsopgave van de motortuning. Tuningen van deze merken dienen altijd minimaal één dag neergezet en achtergelaten te worden.
Kan iedere auto worden voorzien van een chiptuning? De meeste moderne auto's met een motormanagementsysteem, waarbij de motor door een Electronic Control Unit (ECU) wordt aangestuurd, kunnen voorzien worden van chiptuning.
Een goede stage 1 chiptuning kost tussen de 200 en 400 euro. Onder de 200 euro is het lastig om goede tuning te doen, aangezien er 2 tot 4 uur duurt om uit te voeren. Ook is er specialistische kennis nodig om goede chiptuning uit te voeren.
Over het algemeen wordt de motor na chiptuning zo'n 5 - 10% zuiniger. Een voorwaarde hiervoor is wel dat dezelfde rijstijl als voor de chiptuning toegepast wordt. Het probleem hier is vaak dat wanneer de motor meer vermogen krijgt(en dat gebeurt bij chiptuning), dat dat extra vermogen ook gebruikt gaat worden.
Wat is chiptuning benzine? Door de modificatie van motormanagementsoftware of het plaatsen van externe producten kan ATM via zogenoemde 'chiptuning' betere prestaties uit benzinemotoren halen.
Het belangrijkste kenmerk van een Nos injectie is de enorme vermogensboost. Voor bijna elk type motor bestaat een kit. Kies de juiste kit, dan beperk je de slijtage aan je motor. Bij een 4 cilinder motor kun je al snel extra vermogen van 40 – 60 pk krijgen, een 6 cilinder al snel 75 – 100 pk en een V8 wel tot 140 pk.
NOS (N2O) is een afkorting van Nitrous Oxide Systems. Voor de motor is Nitrous Oxide, soms ook lachgas genoemd, een meer pure vorm van normale lucht.
Volgens Plaum heeft het te maken met privacy. "Jongeren willen natuurlijk niet thuis op de bank bij hun ouders lachgas gebruiken. Het geeft een gevoel van vrijheid om ergens met de auto naartoe te gaan. Als je naar een afgelegen plek rijdt, heb je bovendien geen pottenkijkers.