BMW wist het tij op spectaculaire wijze te keren met de introductie van de i8: een plug-in hybride sportauto met futuristische supercar looks en een indrukwekkende performance.
De BMW i8 was namelijk niet de meest sportieve supercar als het gaat om rijdynamiek. Wel was de i8 een auto waarmee je enorm goed kon opvallen. Zoals met veel supercars willen de bestuurders dan wel kunnen genieten van de buitenlucht en toevalligerwijs ook beter gezien kunnen worden.
Zes-in-lijn. De supersportwagen van BMW zou in 2023 op de markt kunnen komen, met een hybride aandrijflijn en een platform dat is gebaseerd op dat van de i8. Hij krijgt waarschijnlijk een grotere verbrandingsmotor dan de driecilinder van de i8, mogelijk een zes-in-lijn.
De BMW i8 is geen volledig elektrische maar een plug-inhybride auto. De I8 kan echter wel elektrisch rijden dankzij een 96 kW (131 pk, 250 Nm) sterke elektrische motor die de vooras aandrijft.
Uiteindelijk werd pas in juni 2020 de allerlaatste i8 vervaardigd. Reden? De coronacrisis, want daardoor moest BMW de fabriek te Leipzig tijdelijk sluiten en kon het de bouw van het model niet vervolgen. Was dat voor BMW geen mooi moment om direct afscheid van de hybridesportwagen te nemen?
Zo liet de BMW M4 CSL tijdens tests een rondetijd noteren van 7 minuten en 15,677 seconden op de roemruchte Nürburgring-Nordschleife (20,6 kilometer zonder het rechte stuk van sectie T13). Daarmee is het de snelste in serie geproduceerde auto ooit van BMW Group.
De X5M 'Comp' vermorzelt namelijk veelal zijn tegenstrevers die op papier even sterk zijn. De 2.285 Kg zware luxe lounge op wielen, knalt in 3,8 seconden naar de honderd. De aandrijflijn is dus in ieder geval on point. De kleur BMW Individual Frozen Marina Bay Blue moet een beetje je ding zijn.
Nieuw had de BMW i8 een vanafprijs van ongeveer 150.000 euro (coupé) tot bijna 170.000 euro (Roadster). Als occasion is de BMW i8 te vinden voor prijzen van 50.000 euro tot bijna nieuwprijs, afhankelijk van staat en uitvoering van de auto. De BMW i8 werd geproduceerd van 2014 tot en met 2020, ofwel zes jaar lang.
"De BMW i8 Coupé is nu al de best verkochte hybride sportauto ter wereld - en ik weet zeker dat wij met deze auto succesvol zullen zijn."
Een BMW rijden in Nederland kan vanaf 36.809 euro. Voor dat geld rijd je in de BMW 1-serie 116i 80kW, de goedkoopste BMW van Nederland. Helemaal aan de top van het gamma staat de BMW 8-cabrio m8 m 441kW aut wat daarmee de duurste BMW van Nederland is.
Twaalf jaar na de eerste Audi R8 GT presenteert Audi Sport GmbH nu een nieuwe editie van deze exclusieve supercar: de R8 Coupé V10 GT RWD. Zijn atmosferische 5,2-liter V10 levert een vermogen van 456 kW (620 pk). Daarmee is het de krachtigste Audi ooit met enkel achterwielaandrijving.
De BMW i8 is een luxe sportauto met een plug-in hybride aandrijflijn, wat betekent dat de auto zowel een benzinemotor als een elektromotor heeft en dus erg zuinig kan rijden. Dit model valt erg op door het futuristische design. Hier lees je alles wat je moet weten over deze Duitse exoot.
Volgens BMW bedraagt het gemiddelde verbruik slechts 1 op 48 (CO2-uitstoot: 49 gram per kilometer). Hoe zuinig de i8 in de praktijk is, is afhankelijk van de route en de bestuurder. De i8 is een zogenaamde "plug-in hybrid".
Auto's van BMW staan bekend om hun hoge onderhoudskosten. Dit komt met name omdat de auto's vaker onderhoud nodig hebben dan auto's van andere merken. De onderdelen van een BMW slijten snel en zijn relatief duur in aankoop.
Deze versie van de BMW 8-serie is in Nederland geleverd van januari 2020 tot maart 2022. De laatste nieuwprijs zonder extra opties bedroeg € 223.934. De vierwielaangedreven auto heeft een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 460 kW (625 pk) en een maximum koppel van 750 Nm.
De i staat voor een elektrische BMW. Let op dat je deze i voor de Serie niet verward met de i achter de motorisering. BMW kent zes elektrische modellen, waarvan de i3 niet meer in productie is. Naast de i3 heeft BMW ook de i4, i7, iX, iX1 en iX3.
Deze versie van de BMW i8 is in Nederland geleverd van maart 2018 tot december 2020. De laatste nieuwprijs zonder extra opties bedroeg € 167.338.
M60i en P530 maar allebei zijn een BMW-V8.
Sowieso zijn Duitse auto's over het algemeen langer meer waard, maar er zijn opvallende verschillen tussen de merken te melden. Zo daalt een BMW sneller in waarde dan bijvoorbeeld een Audi. Een BMW 3-serie wordt gemiddeld 15 procent per jaar minder waard, terwijl een Audi A4 'maar' 12 procent in waarde daalt.
Koploper als het gaat om betrouwbaarheid is de BMW X3, gevolgd door de Audi A2 en de BMW 1-serie. Helaas kan BMW niet pronken met het feit dat zij de meest betrouwbare auto bouwen.