Een klant kan je verplichten tot het opstellen van een bestelbon als hij of zij het goed niet onmiddellijk kan meenemen of de dienst niet meteen krijgt. Ook als je klant een voorschot betaald heeft op een goed of dienst moet hij of zij een document ontvangen. In die zin is een bestelbon verplicht.
Net zoals bij een ander contract is ook een bestelbon bindend voor zowel de verkoper als de klant. Dat betekent dat de overeenkomst moet nageleefd worden zoals op de bon vermeld: het omschreven product (of de dienst) moet binnen de afgesproken termijn geleverd worden aan de vermelde prijs.
Een bestelbon is een document dat je over het algemeen invult als je de aangekochte koopwaar niet meteen kunt meenemen, omdat het goed te omvangrijk is (bv. een meubel, een groot elektrisch huishoudtoestel) of omdat het niet onmiddellijk beschikbaar is (bv. een auto).
Vaak wordt de in te vullen bestelbon door de onderneming voorgedrukt. Dus als de klant deze voorgedrukte bestelbon invult, ondertekent en terugstuurt dan moet men de bestelbon als een aanbod beschouwen. De aanvaarding van dit aanbod gebeurt door een orderbevestiging.
Wist je dat... een offerte opstellen niet verplicht is in een B2B-context? Als jouw bedrijf verkoopt aan andere bedrijven, is het opstellen van een offerte niet verplicht. Als je daarentegen prestaties levert aan consumenten (B2C), ben je in bepaalde gevallen wél verplicht tot het opmaken van een bestek of bestelbon.
De wet zegt niets over de vraag of u als consument wettelijk verplicht bent om een voorschot te betalen. Dit betekent dat de onderneming u als consument in principe niet kan verplichten tot het betalen van een voorschot.
Offerte = aanbod
Overeenkomsten (afspraken) ontstaan door aanbod en aanvaarding, zo staat het in de wet. Als je dus een aanbod doet dat door de ander wordt geaccepteerd, heb je al een overeenkomst. Een offerte, maar in principe ook een prijslijst bijvoorbeeld, is zo'n aanbod.
Algemene voorwaarden zijn de 'kleine lettertjes' bij een aankoop of dienst. Hierin staat welke rechten en plichten u en de ondernemer hebben. Er kan bijvoorbeeld in staan wanneer u uiterlijk moet betalen of hoelang u garantie hebt. En wat de ondernemer moet doen als u klachten hebt.
Algemene voorwaarden zijn regels die u kunt laten gelden voor iedere overeenkomst die u met uw klant sluit. In de algemene voorwaarden staan bijvoorbeeld regels over de betaling van uw facturen en uw aansprakelijkheid. U voorkomt dat u dit soort punten bij ieder contract opnieuw moet bespreken en vastleggen.
Niet alleen jij als ondernemer werkt met een strakke boekhouding, je klant doet dit ook. En dan is er de handtekening van de klant die zich akkoord verklaart met de bestelling. In een B2C omgeving heeft je klant nog acht dagen bedenktijd. In een B2B omgeving is de bestelling op dat ogenblik definitief.
Als de autoverkoper de leveringsverplichtingen uit uw bestelbon niet respecteert, kunt u uw bestelling annuleren zonder een schadevergoeding te moeten betalen. U heeft recht op een billijke schadevergoeding als uw autoverkoper tekortkomt in zijn leveringsverplichting en er geen sprake is van overmacht.
Benoem alles in de orderbevestiging, zoals: Besteldatum, ordernummers, klantnummer, overzicht van bestelde producten en prijzen, totale kosten, eventuele opmerkingen en de geplande levertijd. Dus wat is de definitie van een orderbevestiging?
Een pakbon is een document dat u meestuurt met uw goederen, waarop in ieder geval een omschrijving, een eenheid en een hoeveelheid van de levering is gespecificeerd. Een pakbon wordt soms ook wel een leveringsbon genoemd.
Geen bedenktijd
Bij de koop van roerende zaken zoals een auto, caravan of motor, etc. is er geen wettelijke bedenktijd. Alleen bij aankoop via internet of telefoon geldt een bedenktijd.
Zijn algemene voorwaarden verplicht? U bent niet verplicht om algemene voorwaarden te gebruiken. Er zijn altijd wettelijke regels bij een koopovereenkomst voor u en uw klant waar u op kunt terugvallen. Sommige brancheorganisaties verplichten hun leden algemene voorwaarden te gebruiken.
Hanteert u geen algemene voorwaarden, dan gelden de wettelijke bepalingen. Algemene voorwaarden mogen dan klein zijn geschreven, de werking en functie zijn groot.
Een ondertekende offerte is bindend.
Die kan kan je niet zomaar verbreken. Je klant kan wel beslissen om de opdracht niet te laten uitvoeren, zonder dat hij daarvoor een goede reden moet opgeven. Je kan hem dus niet verplichten om het project te laten doorgaan.
Een vrijblijvende offerte wordt een overeenkomst als beide partijen ermee akkoord gaan. Je kan altijd nog de voorwaarden van jouw aanbod wijzigen of jouw aanbod intrekken. Dit kan voordat de klant het aanbod heeft aanvaard maar ook direct erna. Dit moet dan wel direct nadat de offerte is geaccepteerd.
Is een offerte bindend? Nee, een offerte is een vrijblijvend aanbod. Op basis van de offerte kan een potentiële klant besluiten wel of niet in te gaan op het aanbod.
Het betalen van een voorschot is niet wettelijk verplicht maar meestal eist de verkoper of aannemer dat wel. Vaak valt het bedrag van het voorschot samen met de schadevergoeding die u moet betalen als u de koop of aannemingsovereenkomst verbreekt.
Een handelaar mag wel een voorschot vragen, het is ook gebruikelijk, zeker bij grote bedragen of dingen die op maat gemaakt worden zoals hier een keuken. Hoeveel dat is spreek je zelf af met de verkoper. Gewoonlijk is het 25 à 30% van het totale bedrag.
"Op de omvang van een voorschot geldt geen wettelijke limiet. Maar excessieve bedragen van 50 % en meer zijn af te raden."