Wanneer je geld overboekt tussen je lopende bankrekening en je spaarrekening, dan heb je twee banktransacties. Van je lopende rekening gaat het geld af (de afschrijving), en bij je spaarrekening komt het geld erbij (de bijschrijving).
Het is niet mogelijk om individuele bij- of afschrijvingen uit je boekhouding te verwijderen. Wanneer je dit zou doen, klopt de som beginsaldo + alle bij- en afschrijvingen = eindsaldo niet meer.
Een bankoverschrijving is een betaalproces waarbij geld van de ene bankrekening naar de andere wordt overgemaakt. Hoeveel tijd een overschrijving in beslag neemt, hangt af van of het om een interne of externe overschrijving gaat. Dit bepaalt ook welke informatie nodig is en welke kosten van toepassing zijn.
Dit kun je doen: Neem contact op met je eigen bank. Er is namelijk sprake van een 'onverschuldigde betaling', dus degene aan wie je het geld hebt overgemaakt, is wettelijk verplicht om het je terug te betalen. Je eigen bank kan meedenken over vervolgstappen en eventueel optreden als bemiddelaar.
Als de incasso de status 'in behandeling' heeft, zullen wij de incasso van je rekening afschrijven zodra het saldo op je rekening weer voldoende is. Dit moet dan wel gebeuren binnen uiterlijk 4 werkdagen (bij SEPA Incasso Algemeen) of 1 werkdag (bij SEPA Incasso Bedrijven) na de oorspronkelijke dag van verwerking.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het per vergissing overgemaakte geld te recupereren.
Klik bij een van de transacties op het bolletje voor de datum (kleur is afhankelijk van of de transactie al verwerkt is of nog niet), je opent dan het afschrift. Controleer of alle transacties van dit afschrift verwijderd mogen worden. Verwijder het afschrift door op het prullenbakje bovenaan te klikken.
De bank van de ontvanger initieert de overdracht van fondsen, niet de bank van de verzender. Wanneer een klant dit type bankoverschrijving opzet om een betaling te doen, verstrekt hij zijn naam en rekeninggegevens aan de ontvanger, die vervolgens de rekeninggegevens gebruikt om fondsen van de rekening van de verzender naar zijn eigen rekening over te maken.
Bankoverschrijving. Betalen door middel van een bankoverschrijving kan ook bij zo'n driekwart van alle Nederlandse webshops. Dat betekent dat je vooraf of achteraf het bedrag overmaakt naar de rekening van de verkoper.
Dat kan tot en met de werkdag vóór afschrijving. Je boekt de geplande betaling terug, dit heet storneren. Dat kan binnen 8 weken na afschrijving. Nadat je een betaling hebt tegengehouden of teruggeboekt, is het mogelijk dat je toch nog een rekening moet betalen.
Als u van mening bent dat een bedrag ten onrechte van uw rekening is afgeschreven, omdat u geen machtiging via digitaal Incassomachtigen, via iDIN Ondertekenen of op papier heeft afgegeven, dan kunt u tot 13 maanden na de afschrijvingsdatum een verzoek indienen bij uw bank om dit te corrigeren.
Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking. Als u zelf geld naar een verkeerd rekeningnummer stort (losse overboeking) is het helaas niet vanzelfsprekend om het geldbedrag terug te krijgen.
Behandeling van afschrijvingen in de eindrekening
Ten eerste wordt het afschrijvingsbedrag weergegeven als een uitgave aan de debetzijde van de winst- en verliesrekening. Het afschrijvingsbedrag wordt afgetrokken van de bijbehorende activa aan de activazijde van de balans.
Het slechte nieuws is dat een bank je uitgevoerde overschrijving niet kan annuleren, tenzij de fout bij de bank zelf berust. Je bank is wel verplicht om redelijke inspanningen te leveren om het bedrag terug te vorderen. De bank van de ontvanger is op haar beurt verplicht om daaraan mee te werken.
Bij een automatische incasso schrijft een organisatie geld af van uw bankrekening.Dit mag alleen als u hiervoor toestemming geeft. Die toestemming heet een machtiging. U gaat bijvoorbeeld akkoord met het afschrijven van een bedrag voor een proefabonnement.
Het is eenvoudig om een geplande betaling in te stellen vanaf uw ING-rekening, het is net zo eenvoudig – en snel – om deze te bewerken of te annuleren via de ING-app of Online Bankieren . Let op, het kan tot 2 werkdagen duren voordat de wijziging van kracht wordt. U kunt ook geen wijzigingen aanbrengen op dezelfde dag dat een geplande betaling verschuldigd is.
Dat is zeker mogelijk, alleen kan een (volledig) verwerkt bankafschrift niet in het Bankboek verwijderd worden. Zowel niet via het bankbestand of in het tabblad 'Alle (verwerkte) bankafschriften'.
Een transactie kan maximaal 10 werkdagen op 'Gereserveerd' staan. Wanneer er sprake is van een 'pre-authorisatie' dan kan het bedrag maximaal 30 dagen op 'Gereserveerd' blijven staan. Een pre-authorisatie komt voor wanneer jouw leverancier een bedrag inhoudt voor bijvoorbeeld een reservering.
In behandeling of afgekeurd
Als het rekeningnummer en/of de naam onjuist zijn, dan staat de overboeking bij 'Afgekeurd'. Als je geld overmaakt zonder voldoende saldo, staat de overboeking bij 'In behandeling'. Vul je jouw saldo binnen 4 werkdagen weer aan? Dan gaat de betaling gewoon door.