Gewone diesel (B7, met maximaal 7 procent toegevoegde biobrandstof) is geschikt voor alle dieselmotoren. Voor wie veel korte ritjes onderneemt of lang in lage toerentallen blijft, wordt duurdere diesel wel aangeraden. De additieven in de premium brandstof zouden de motor onder zware omstandigheden toch schoon houden.
Voor benzine betaal je meer accijns aan de pomp, maar is de wegenbelasting goedkoper. Voor diesel en LPG kost het aan de pomp veel minder, maar betaal je enorm veel wegenbelasting. Omdat die wegenbelasting een vast bedrag is, kan het uit met een hoog jaarkilometrage.
Met Shell FuelSave Euro 95 en Shell FuelSave Diesel biedt Shell een zuinige brandstof die niet meer kost, De Shell V-Power brandstoffen zijn de allerbeste brandstoffen van Shell. Deze hebben een nog hogere kwaliteit dan de reguliere brandstoffen van Shell en hebben extra additieven die betere motorprestaties opleveren.
Dat betekent dat uw motor met BP Ultimate Diesel beter kan reageren en voor meer vermogen en scherpere acceleratie kan zorgen. Als er een premium diesel wordt gebruikt dan vervuilt het roetfilter minder snel, en wordt de regeneratieïnterval automatisch groter.
De brandstofkwaliteit kan per tankstation verschillen
Het kan namelijk afwijken. De reden van een mogelijke verschil tussen bijvoorbeeld diesel komt door de manier van distributie. Vanuit Nederland halen alle merken tankstations hun brandstof uit dezelfde regionale brandstof depots.
Soms wordt een diesel echter wat minder intensief ingezet, met name voor wat kortere ritjes en dan is de premium versie bij de bekende merken een betere optie. Dan moet je denken aan o.a. de Shelll V-power, BP Ultimate en Total Excellium.
Is het tanken van goedkope brandstof slecht voor je auto? Nee, het tanken van goedkope brandstof doet uw auto geen kwaad. De brandstof bij tankstations in ons land moet aan wettelijke normen voldoen en wordt regelmatig getest. Wel is er een verschil in de kwaliteit van dure en goedkope brandstof.
Onze Shell V-Power Benzine heeft een hoog octaangetal van minimaal 98 en is onze beste brandstof ooit1. Het bevat 3x meer reinigende moleculen dan onze reguliere brandstof Shell Euro 95 en reinigt daardoor 100% de belangrijkste motoronderdelen zoals inlaatkleppen en brandstofinjectoren2.
div testen geven aan dat de BP Ultimate wat betere efecten geven tov de Shell Vpower, en idd door de verschillen in octaan.
Wat is het verschil tussen normale en premium diesel? Onze Synergy Supreme+ Diesel heeft twee keer zoveel reinigend additief als onze normale diesel, wat helpt om de motor grondiger te reinigen. En hoe schoner de motor is, hoe meer vermogen u krijgt en hoe zuiniger u rijdt.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Ben je in de markt voor een nieuwe diesel dan zouden wij adviseren te kiezen voor de schoonste generatie die er op dit moment is, de euro 6d temp diesel (let daarbij op die 'd temp', dat is echt anders dan 6c of 6b!). De kans geraakt te worden door milieuzonering is dan het kleinst.
Blauwe diesel is de meest duurzame dieselbrandstof op dit moment. Deze diesel is volledig fossielvrij en bestaat geheel uit hernieuwbare (plantaardige) grondstoffen. Een mooi bijkomend voordeel is dat uw diesel auto geen aanpassingen nodig heeft voor het gebruik van blauwe diesel.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
"Een van de oorzaken dat de dieselprijs nu harder stijgt is dat die meer samenhangt met de gasprijs", zegt Van Selms. De gasprijs piekte gisteren voor het eerst boven de 300 euro per megawattuur. "Diesel wordt vaker als substituut gebruikt voor gas dan benzine.
Reden: compensatie voor invoerrechten
Toen bepaalde de Nederlandse overheid dat het verschil in invoerrechten op benzine en diesel gecompenseerd diende te worden, en werd het tarief voor de wegenbelasting op dieselvoertuigen stapsgewijs verhoogd, telkens met 25 procent.
Elke dieselauto is geschikt voor B7. Maar niet elke diesel verdraagt B10, B30 of B100 en die soorten zul je ook niet snel aantreffen bij het tankstation in de buurt. Dan is er nog de nieuwere dieselbrandstof HVO100, ook wel 'blauwe diesel' genoemd.
Premium brandstof is voorzien van een extra pakket additieven die onder zware omstandigheden toch de motor schoonhouden. Premium brandstoffen worden verkocht onder de naam: Premium, V Power, Ultimate en Excellium.
Ethanol heeft een lagere calorische waarde waardoor je auto sinds de invoering van E10 sowieso een paar procent minder zuinig is. En V-Power heet wel E5 (max 5% ethanol) maar bij V-power zit er 0% in. Bij mij is V-power 10% duurder dan 95 dus ik zie het maar als 5% zuiniger en 5% beter voor de motor.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Is de benzine van de witte pomp slechter van kwaliteit? Witte pomp benzine is niet slechter. In de basis gebruiken alle merken dezelfde brandstof. Want alle aanbieders van zowel de bekende brandstofmerken als die van onbemande tankstations en witte pompen halen hun brandstof uit dezelfde regionale depots.
E5: iets duurder, iets zuiniger
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
Wat is het verschil tussen de huidige diesel B7 en de nieuwe diesel B10? De nieuwe diesel B10 beantwoordt aan een andere norm dan de huidige diesel B7. Diesel B10 beantwoordt aan de norm NBN EN 16734. Het aandeel FAME bedraagt maximaal 10 % i.p.v. 7 % in de huidige diesel B7 (EN 590).