Van diesel is geweten dat het een brandstof is die minder snel ontbrandt. 'Dat komt omdat de verdampingstemperatuur van diesel hoger ligt dan bij benzine, maar ook diesel is ontvlambaar', aldus Johan De Brouwer.
Een dieselmotor is een verbrandingsmotor die werkt volgens het principe van zelfontbranding. Hij wordt ook wel luchtcomprimerende motor genoemd, omdat de lucht die nodig is voor de verbranding eerst door de zuiger in de cilinder wordt gecomprimeerd, waarna de brandstof ingespoten wordt.
Diesel, of petrodiesel zoals deze het meest in auto motoren gebruikt wordt, is zeker brandbaar aangezien het vlampunt lager ligt dan het kookpunt. De temperatuur waarbij diesel brandt ligt tussen 52 ° C en 93 ° C. Een eigenschap van diesel die vaak ter discussie staat, is of deze brandbaar of ontvlambaar is.
De temperatuur waarop het product spontaan gaat ontbranden wordt de ontstekingstemperatuur genoemd (Bv. benzine: +260°C).
Elke stof in ruwe olie heeft haar eigen kookpunt. Die van diesel licht tussen 220 en 350 graden.
Het ontzwavelen is duurder door de energieprijzen
'Er zit tegenwoordig steeds minder zwavel in de brandstoffen. Bij diesel worden er meer stappen genomen om de brandstof te ontzwavelen, en de stappen zijn moeilijker omdat diesel meer zwavel bevat. Dit doe je met waterstof.
Bij oxidatie reageren bepaalde componenten van de brandstof met zuurstof, waardoor de chemische samenstelling wijzigt. Dit zorgt volgens Auto55 voor een soortgelijk effect, waardoor benzine en diesel binnen enkele maanden degraderen. Dit geldt echter vooral voor oudere auto's met niet-gesloten brandstofsystemen.
De motor zelf zal niet snel voor brand zorgen, maar wanneer deze oververhit raakt, kan deze zorgen voor verhitte vloeistoffen. Denk hierbij aan motorolie en koelvloeistof. Wanneer deze door de motor en het uitlaatsysteem beginnen te circuleren, kunnen ze ontbranden.
Diesel bij benzine
Diesel ontbrandt namelijk veel slechter dan benzine, waardoor de motor niet lekker zal lopen. Daarnaast zorgt de diesel ervoor dat het oliepeil stijgt. De onverbrande diesel loopt dan langs de zuigerveren direct het carter in.
1) Hoe vervuilend is diesel nou echt? Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2.
Diesel, officiële benaming dieselolie, is een product gemaakt van aardolie. In diesel zit cetaan. Een waarde die aangeeft hoe makkelijk de diesel ontbrandt onder hoge druk.
De motor kan op diesel draaien zoals voorheen, maar kan omschakelen naar waterstof. Als de motor op waterstof loopt, is er nog ongeveer 5 procent diesel nodig. Momenteel hebben twee schepen al de converteerde V12 aan boord en volgens MAN is de diesel-waterstofmotor klaar voor productie.
Volgens de wetgeving Vervoer Gevaarlijke Stoffen (ADR) is diesel is een gevaarlijke stof. Vervoer ervan is dus aan regels gebonden. Voor sommige soorten dieselvervoer kan een vrijstelling van kracht zijn.
Biodiesel heeft een dichtheid lager dan die van water, een lage oplosbaarheid in water en een relatief hoog kook- en vlampunt.
Benzine, Een Complexe Verzameling Koolwaterstoffen Die Voornamelijk Is Samengesteld Uit Paraffinen Cycloparaffinen Aromaat- En Olefine-Koolwaterstoffen Overwegend Groter Dan C3 En Met Een Kooktraject Van 30°C Tot 260°C.
Ook kan de olie zelf in brand vliegen als de zelfontbrandingstemperatuur van ongeveer 315° C wordt bereikt.
Bij extreme hitte en brandende zon zoek je dus best een plekje in de schaduw of in een parkeergarage als je je auto voor langere tijd parkeert. Auto-onderdelen (denk ook aan de motorolie en koelvloeistof) kunnen immers ook oververhit raken, waardoor brand kan ontstaan.
Opzettelijke brandstichting
Bijvoorbeeld door allereerst benzine op een auto te gieten en deze vervolgens in brand te steken met een lucifer. Van opzet is ook sprake als wanneer de verdachte willens en wetens de aanzienlijke kans heeft aanvaard dat brand zou ontstaan door zijn of haar handelen.
Giet witte azijn op je handen. De chemische eigenschappen van witte azijn breken de verbindingen in diesel af, zodat de resten kunnen vervliegen. Giet genoeg azijn op je handen om je handpalmen en vingers ermee te kunnen bedekken. Wrijf de witte azijn 30 tot 45 seconden in je huid.
Krist: „Ik heb een jas waar diesel overheen is gekomen, hoe krijg je de geur eruit?” Zamarra: Neem een emmer koud water en giet daar een halve fles wasmachinereiniger in. Laat de jas hier een nachtje laten inweken. Dan in de wasmachine op 30 of 40 graden wassen met de andere helft wasmachinereiniger.
Toch is ook daar erg veel tolerantie. Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed. Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Reden: compensatie voor invoerrechten
Toen bepaalde de Nederlandse overheid dat het verschil in invoerrechten op benzine en diesel gecompenseerd diende te worden, en werd het tarief voor de wegenbelasting op dieselvoertuigen stapsgewijs verhoogd, telkens met 25 procent.