Zo'n 84 procent van de energie die wordt verbruikt via Zara's website komt uit herbruikbare, duurzame energiebronnen. De helft van alle fysieke Zara-winkels is al milieuvriendelijk.
Honderdduizenden Oeigoeren zitten vast in 'heropvoedingskampen' en komen terecht op katoenplantages en -spinnerijen. En deze dwangarbeid wordt ingezet voor grote merken als Adidas, Tommy Hilfiger en Zara, en zelfs Patagonia.
Milieubeleid. Via haar bedrijfsmodel wil Bershka bijdragen aan een duurzame ontwikkeling van de samenleving en de omgeving die ons omringt. De betrokkenheid bij het milieu is opgenomen in de beleidsplannen van de Inditex Groep, en is te lezen op de website:www.inditex.com.
H&M members worden beloond voor het maken van duurzamere keuzes. Verdien Conscious punten elke keer dat je een Conscious item koopt, je eigen tas meeneemt of textiel bij ons inlevert voor recycling.
H&M heeft recycle-boxen in alle winkels wereldwijd. Breng huishoudtextiel en kleding die je niet meer wilt naar een H&M-winkel en je krijgt van ons als dank een kortingsbon. Alle textiel is welkom - van alle merken en in elke conditie.
Volgens het duurzaamheidsrapport van H&M wordt 20 procent van de vezels van de verzamelde kleding gerecycled en hergebruikt. Het bedrijf benadrukt dat het niet méér vezels kan gebruiken zonder in te leveren op kwaliteit.
Pull&Bear, het jongerenmerk van de Inditex groep, lanceert dit seizoen een Join Life collectie. Het label 'Join Life' werd tot hier toe al gebruikt om items aan te duiden die gemaakt zijn van duurzame grondstoffen. Maar nu brengt het merk dus voor het eerst een volledige collectie in duurzame materialen op de markt.
C&A maakt al 176 jaar betaalbare en aantrekkelijke kleding die overal verkrijgbaar is. Wij investeren in duurzaamheid omdat we geloven dat iedereen er goed uit mag zien en zich goed mag voelen in kleding die gemaakt is met respect voor mens en milieu. Dat zit in ons DNA.
Zeeman wil steeds meer kleding en textiel van duurzame materialen zoals biologisch katoen of gerecyclede materialen in de winkel. Daarom zijn we in 2014 lid geworden van het Better Cotton Initiative. In 2020 moet 10% van onze totale collectie uit duurzame materialen bestaan.
Op milieugebied scoort het bedrijf goed. Het milieumanagementsysteem is prima, maar het officiële milieubeleid is mager. Nike heeft een uitgebreid programma om de hoeveelheid CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast is het een doel om vanaf 2025 volledig duurzame energie te verbruiken in alle bedrijfspanden.
Zara is een Spaanse kledingketen en onderdeel van de Spaanse beursgenoteerde modegigant Inditex. Het concern verkoopt wereldwijd kleding en modeaccessoires.
' Vooral Spaanse bedrijven als Inditex - met merken als Zara, Bershka en Pull&Bear - en Mango hebben de laatste jaren een deel van de productie vanuit Aziatische landen als China, India en Bangladesh naar Marokko verplaatst. Het Noord-Afrikaanse land heeft een groot voordeel: het ligt bij Europa om de hoek.
Inditex, het moederbedrijf van modemerken zoals Zara, Bershka en Massimo Dutti, werkt samen met het Finse Infinited Fiber Company. Het bedrijf maakt texielvezels van afval. Daarmee wil de modegigant haar kleding verduurzamen. Voor wie het nog niet wist: de kledingindustrie is erg vervuilend.
Dit zijn onder meer Hugo Boss, Ralph Lauren en Max Mara. Die laatste twee geven dan ook geen enkele openheid over hun productieproces en beleid. ACNE, McGregor en Tommy Hilfiger lichten hun beleid voor arbeidsomstandigheden redelijk toe.
Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit, Marks & Spencer, GAP, VF Corporation en Kmart Australia, dragen bij aan deze situatie. Dit zijn belangrijke bevindingen van het rapport Branded Childhood dat vandaag wordt gepubliceerd door de Stop Kinderarbeid coalitie en SOMO.
Onder meer Zeeman, HEMA en Wehkamp hebben het 'Convenant Duurzame Kleding & Textiel ondertekend. Onder eerlijke kleding wordt verstaan: een leefbaar loon voor arbeiders, een veilige en gezonde werkplek, vrijheid van vakvereniging, geen gedwongen arbeid en kinderarbeid en geen discriminatie op de werkvloer.
Wat nog lang niet duurzaam genoeg is aan ONLY
Wat wel opvalt bij het onderzoek van RankABrand, is dat er geen cijfers te vinden zijn over het gebruik van duurzame energie zoals wind- en zonne-energie. Dat ze er gebruik van maken staat vast, maar in hoeverre ze dat doen is nergens te vinden.
Duurzame kleding kan duurder zijn omdat het gemaakt is van natuurvriendelijke producten. Ook kan duurzame kleding wat meer kosten omdat er gebruik werd gemaakt van natuurvriendelijke producten of biologische katoenen en vezels. Vooral biokatoen is momenteel erg populair.
79% van onze kledingstukken hebben al duurzame eigenschappen. In 2022 zal dat 100% zijn. In 2020 hebben we 42 ton kledingstukken gedoneerd voor hergebruik of recycling. We werken eraan om onze verpakkingen 100% duurzaam te maken door niet langer plastic polybag tassen te gebruiken en plastic componenten te verminderen.
“Sinds 2018 is álle katoen dat we bij Monki gebruiken 100% duurzaam ingekocht. Verder bieden onze winkels ook kleding- en textielrecycling aan, worden al onze winkels en kantoren aangedreven door hernieuwbare energie en is ons uiteindelijke doel om klimaatpositief te worden”, aldus Jenny.
H&M is trots op de bereikte resultaten. Met de in 2013 geïntroduceerde 'strategie voor een eerlijke en leefbaar loon' zouden ze ondertussen meer dan 600 fabrieken en 930.000 kledingarbeiders bereiken. Bovendien moeten alle leveranciers waarmee H&M samenwerkt ook een duurzaamheidscharter ondertekenen.
Als je een kledingstuk echt niet meer gaat dragen, wat kun je er dan het beste mee doen? 'Je kunt het in een bak van het Leger des Heils of Sympany doen. Alles wat je daarin gooit, wordt verkocht aan bedrijven.