Er wordt vaak expliciet vermeld dat de rode kabel op de plus polen moet en de zwarte op de min polen. Maar waarom is dat zo? Beide kabels zien er (los van het kleurverschil) hetzelfde uit en het draad is in beide gevallen even dik.
- Bevestig de accuklem op de plus-pool (doorgaans een rode kabel / aansluiting). - Bevestig hierna de accuklem op de min-pool (doorgaans is dit een zwarte kabel / aansluiting). De accu is nu klaar voor gebruik. Je kunt het voertuig nu direct starten.
Fasedraad (bruin)
Fasedraad is te herkennen aan de bruine kleur en heeft als functie de stroomtoevoer. Dit betekent dat er op bruine stroomdraden altijd 230V spanning staan. Fasedraad wordt ook wel plusdraad genoemd.
Fasedraad wordt met de letter 'L' aangeduid dat staat voor het Engelse woord 'live'. Er worden ook wel drie fasedraden gebruikt. Dan is de aanduiding L1, L2, L3 voor de verschillende schakeldraden. De afkorting 'N' staat voor het Engelse woord 'neutral'.
Kleur van de Nuldraad
Wanneer een apparaat stroom ontvangt vanuit de fasedraad wordt de stroom teruggeleid door de nuldraad. In oude installaties is deze draad rood.
De kleur nuldraad (vaak aangeduid met N) was vroeger rood en is tegenwoordig blauw. De kleur aardedraad (vaak aangeduid met een “antenne”-symbool) was vroeger grijs en is tegenwoordig geel/groen. De zwarte schakeldraad en de blanke draad zijn gelijk gebleven.
Er wordt vaak expliciet vermeld dat de rode kabel op de plus polen moet en de zwarte op de min polen. Maar waarom is dat zo? Beide kabels zien er (los van het kleurverschil) hetzelfde uit en het draad is in beide gevallen even dik.
Specialist Elektra
Voor de werking maakt het niets uit. Maar de nul zit normaal op de schroefdraad van de fitting en de spanning op de stift, dit voorkomt dat je bij uitdraaien van een lamp onder spanning kan komen. Een aardlek kan altijd weigeren!
Multimeter op gelijkstroom zetten, plusdraad van de multimeter naar de ene draad, min van multimeter naar de andere draad. Meet je +12V, dan is die draad die aan de plus van je meter zit de +, meet je -(min)12V, dan is de andere draad de +.
Als je een kroonluchter of andere soort plafondlamp ophangt, moet je eerst de drie draden vinden die uit het gat in het plafond komen waar de lamp geplaatst gaat worden. Herken dat de zwarte draad de positieve draad is. De witte draad is de negatieve draad en de groene draad is de aardingsdraad.
Een bril met min-sterkte is een bril voor veraf: voor mensen met bijziendheid. Een bril met plus-sterkte is een bril voor dichtbij: voor mensen met verziendheid.
Startkabels gebruiken
Voor de pluspool van beide auto's gebruik je de rode kabel. Bevestig de kabel eerst aan de pluspool van de helpende auto. Daarna bevestig je de andere kant van de kabel aan de pluspool van de auto met een lege accu. Bevestig daarna de zwarte kabel eerst op het motorblok van de helpende auto.
De rode startkabel aansluiten (pluskabel)
Daarop zie je een plus (+) staan. Op deze zijde van de accu zet je de rode kabel met het klemmetje. Zorg ervoor dat deze goed vast zit, anders schiet hij er zo af. Ga naar je eigen (pech)auto en sluit de rode kabel aan op je accu.
Daarop staat het teken “+” in het rood. De andere is de negatieve knop en draagt het teken “-” in het zwart. Neem eerst de rode kabel. Sluit een rode krokodillenklem aan op de pool “+” van de batterij van de auto die komt depanneren.
Bruin of zwart maakt niet uit. Ze mogen aan elkaar.
De bruine (of zwarte) fasedraad sluit je aan op ingang 'L1'. De blauwe nuldraad plaats je in de opening waar 'L2' bij staat. Er zijn nu nog twee opening over in het midden van de schakelaar. Deze zijn bedoeld voor de draden die naar de lamp of het elektrische apparaat lopen.
Geel/groen: Aardedraad dat zorgt voor ontlading en afvoer van spanning. Bruin: Fasedraad (aanvoerdraad van de stroom) Blauw: Nuldraad (afvoerdraad van de stroom) Zwart: Schakeldraad om schakelaars mee te bedienen.
Blauw = Nuldraad Bruin = Fasedraad Zwart = Schakeldraad Geel/groen = Aarde draad. Zoals u kunt zien op het plaatje gaat de bruine draad naar de schakelaar en naar het stopcontact. De blauwe gaat naar de lamp en naar het stopcontact. De zwarte is de schakeldraad tussen de schakelaar en de lamp.
Let op dat u de juiste kleur draad met elkaar verbindt. Verbind de zwarte of bruine draad uit de lamp met de zwarte of bruine draad uit het plafond. Verbind de blauwe draden met elkaar en sluit tot slot, indien mogelijk, ook de geel-groene aardedraad aan.
Een éénpolige schakelaar beschikt over 2 aansluitingen; 1 fasedraad en 1 schakeldraad. Bij deze schakeling wordt alleen de schakeldraad onderbroken. In dit geval loopt de schakeldraad naar de lamp, de draad wordt dan ook wel lampendraad (L) genoemd. De nul- en aardedraad wordt rechtstreeks met het lichtpunt verbonden.
Een kortgesloten accu trekt erg grote stromen en kan in een extreem geval ontploffen. De vonken tijdens de slechte werkzaamheden zouden een waarschuwing moeten zijn. Als we "juist" te werk gaan, dan sluiten we dus eerst de rode (+) aan.
Met een 2-polige lasklem kunt u twee draden verbinden. Met een 3-polige lasklem kunt u 3 stroomdraden verbinden of een bestaande draad splitsen. Om te testen of alles goed zit zijn er twee manieren, namelijk de groep weer inschakelen of een spanningsmeter gebruiken in het gaatje van de lasklem.
De nuldraad wordt ook wel nulleider genoemd. Het is een elektriciteitsdraad met een blauw omhulsel die zorgt voor de afvoer van stroom van elektrische apparaten. Vaak is de nuldraad elektrisch gekoppeld met de aarde en voert de nuldraad nauwelijks spanning ten opzichte van de aarde.