Makelaarskosten die je maakt voor de verkoop van je huis, zoals de makelaarscourtage, zijn niet aftrekbaar. Dat geldt ook voor andere kosten bij verkoop en voor sommige aankoopkosten. Deze kosten zijn niet aftrekbaar als je een bestaande woning koopt of verkoopt: Overdrachtsbelasting.
Zijn de kosten van een aankoopmakelaar aftrekbaar? De kosten van een aankoopmakelaar zijn niet fiscaal aftrekbaar. Bij het kopen van een huis komen meer kosten kijken dan alleen de koopsom van het huis. Als je kiest voor een aankoopmakelaar, komen die kosten er ook nog bij.
De volgende aftrekbare kosten zijn er voor je als koper of verkoper van een woning: De kosten van de leenovereenkomst (bij een hypotheek: de kosten van de hypotheekakte bij de notaris en de inschrijving daarvan in het kadaster, inclusief btw); De kosten van taxatie van de woning.
Meenemen in aangifte inkomstenbelasting
De notariskosten voor de financiering zijn aftrekbaar. U kunt ze volledig meenemen in uw aangifte voor de inkomstenbelasting. We hebben het dan over de kosten voor de hypotheekakte, kosten voor een overbruggingskrediet en die voor het Kadaster.
De gemiddelde courtage van een makelaar ligt in 2022 tussen de 0,85% en 1,25% van de (ver)koopsom van een woning. Zoals je ziet is dit een ruime prijsmarge waarin makelaars opereren, want sommige partijen rekenen bijna dubbele tarieven in vergelijking met anderen.
Vraag van tevoren na of de courtage inclusief btw is. De makelaar moet namelijk 21% btw rekenen. Goed opletten dus! En nog even voor de zekerheid: de makelaarscourtage is geen onderdeel van de kosten koper.
Ja, een courtage van een makelaar is onderhandelbaar. Dat wil zeggen: als een makelaar 1,5% courtage vraagt voor de verkoop van uw woning, dan is er ruimte om daarover te onderhandelen.
Om voor een belastingvermindering in aanmerking te komen moet u: bepaalde uitgaven hebben gedaan (giften, betalingen voor pensioensparen, kosten voor kinderopvang …) en. een voldoende hoog belastingbedrag hebben zodat de vermindering er op kan worden toegepast.
De kosten van taxatierapport zijn aftrekbaar wanneer hypotheek bedoeld is voor waardestijging (verbouwing, herstelwerkzaamheden) van het huis, verbetering of aankoop van het huis. Taxatiekosten zijn eveneens aftrekbaar als je door het taxatierapport wilt aantonen dat de toprente kan vervallen.
Als u van plan bent om in de nabije toekomst weer een huis te kopen is het verstandiger om de verkoopwinst niet te verbrassen. De fiscus heeft namelijk de zogeheten 'bijleenregeling'. Die heeft als uitgangspunt dat u de winst (eigenwoningreserve) gaat gebruiken voor de financiering van uw volgende koophuis.
✅ Zijn de kosten aftrekbaar? Helaas zijn de kosten voor een energielabel niet aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.
De kosten van het hypotheekadvies zijn aftrekbaar van de inkomstenbelasting voor zover ze te maken hebben met de hypotheek zelf. Advieskosten voor verzekeringen bij de hypotheek zijn niet aftrekbaar.
Meestal is dit een percentage van de opbrengst van de verkoop van je huis. Deze kosten worden ook wel courtage genoemd. Wat de hoogte van de courtage is, verschilt per makelaar, maar het ligt vaak tussen de 1,5 – 2% van de verkoopwaarde van je huis.
Je kan een huis laten taxeren door een register makelaar taxateur (RMT). In dit geval is een makelaar niet als verkopend of aankopend makelaar betrokken bij de verkoop maar als taxateur. De taxateur moet onafhankelijk zijn en mag dus niet al betrokken zijn bij de verkoop als zijnde verkopend of aankopend makelaar.
In dit geval krijg je ongeveer 37,09 procent van je kosten koper terug, wat precies het percentage is dat je aan belasting betaalt over je inkomen. Als het deel van je inkomen dat in de tweede schijf valt groter is dan je aftrekbare kosten, krijg je 49,5 procent van de aftrekbare kosten terug bij je belastingteruggave.
Volledig aftrekbare kosten
Kosten binnen je onderneming zijn 100% aftrekbaar. Hierbij hoort onder meer het kantoormateriaal, sociale bijdragen en verzekeringen. Ook specifieke beroepskledij (bijvoorbeeld een doktersjas, veiligheidsschoenen of de schort van een slager) mag je ingeven.
Met een 'verzoek om middeling' kun je al snel honderden euro's tot zelfs meer dan €1000 belasting besparen. Hiermee kun je dus belasting terugkrijgen bij wisselende inkomsten. Bijvoorbeeld bij een eerste goedbetaalde baan, als je eerder stopt met werken, werkloos wordt of ondernemer bent met sterk wisselende inkomsten.
DE GEZINSWONING
Vastgoed kan ook in 2022 in bepaalde gevallen nog uitzicht geven op fiscale voordelen. Voor je eigen woning kan je belastingvoordeel genieten in het kader van de woonbonus, het bouwsparen of het langetermijnsparen.
Niet alleen maar positief nieuws. Makelaars verdienden het meest met de bemiddeling. Gemiddeld sloot een makelaarskantoor vorig jaar zo'n 70 deals, tegenover 57 het jaar ervoor. Ook het aantal taxaties groeide: gemiddeld voerden ze er 83 uit en dat zijn er negen meer dan in 2014.
Het voordeel van een vastgoedmakelaar is dat ze de woningen van hun klanten kunnen verkopen aan een mooie prijs. Omdat ze de woning niet zelf willen kopen, gaan ze ook niet proberen om de woning aan een lage prijs te verkopen. Ze verdienen hun geld door een commissie of door een fixed fee.
Makelaars zijn verplicht om courtage inclusief BTW te vermelden.