Ja, dat kan. Kaartjes zijn geldig tot 4.00 uur in de volgende nacht. Overigens check je met een Jongeren Dagkaart niet in of uit. De code op het kaartje is alleen om eventuele poortjes te kunnen openen.
De jongeren dagkaart zal doordeweeks niet geldig zijn tijdens de spits (6:30 – 9:00 uur en 16:00 – 18:30 uur). En let op: de NS Jongeren Dagkaart is alleen geldig bij NS. En dus niet bij Arriva, Keolis, Qbuzz, Breng en Connexxion.
Een dagkaart is tot 04.00 's nachts geldig.
Dagkaarten zijn ideaal wanneer je niet beschikt over een OV-chipkaart en soms zijn ze zelfs voordeliger dan reizen met een OV-chipkaart. Andere voordelen: de dagkaartjes zijn volledig anoniem en meestal gedurende een hele dag geldig. Let goed op: Een aantal dagkaarten zijn pas na 09.00 uur te gebruiken.
Een Dagretour is geldig voor een heen- en terugreis op het gekochte traject op één dag.
De geldigheidsduur op het Nederlandse deel van het ticket is altijd 1 dag. Een ticket met treinbinding, bijvoorbeeld het Sparpreis Europa tarief, is geldig op de datum en de treinverbinding die u bij het kopen van uw ticket kiest. Dit geldt voor alle ICE, IC en EC treinen tijdens uw reis.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Vraag een actiecode aan voor een GVB 24 uur/1 dagkaart. Deze kaart kost normaal € 8,50 en telt voor ALLE vervoersmiddelen (tram, bus, metro).
Het OV is OK
Voordelige actietarieven kunnen (veel) aantrekkelijker zijn geprijsd dan een dagkaart. Kijk daarom voordat je op reis gaat even op de website van de vervoerder(s) waarmee je wilt gaan reizen!
De in februari aangekondigde Jongeren Dagkaart komt er nu echt: vanaf 1 september kunnen jongeren (12 t/m 18 jaar) in de daluren een dag onbeperkt reizen voor 7,50 euro.
Onbeperkt reizen in de bussen van Connexxion, Breng, Arriva en Syntus. Uitgezonderd buurtbussen en lijn 58 Nijmegen – Kleve; in Almere alleen op de lijnen 159 en 160; in Lelystad alleen op de lijnen 140, 145 en 148.
Met een NS Dagkaart mag je kris, kras door Nederland. Je hoeft niet aan te geven waar je heen gaat en je ook naar meerdere bestemmingen reizen. Bij een dagretour ligt dat anders. Je kunt tussen twee stations naar keuze heen en weer reizen.
NS introduceert op 1 september een nieuwe jongerenkaart. Met de deze kaart kun je de hele dag, met uitzondering van de spits, onbeperkt reizen voor €7,50. Deze variant heet de Jongerendagkaart en betreft een eenmalige kaart, waardoor je niet vast zit aan een abonnement.
Daluren. De daluren, oftewel de tijden buiten de ochtend- en middagspits, zijn op werkdagen van 0.00 - 6.30 uur, van 9.00 - 16.00 uur en van 18.30 - 0.00 uur. Op zaterdag, zondag en op feestdagen de hele dag. NS heeft verschillende reisproducten die extra korting bieden tijdens de daluren.
Nee, die kaart is echt alleen voor binnenlands gebruik op NS treinen. Voor dat geld kun je ook niet echt meer verwachten, zelfs niet met toeslag. Je kunt natuurlijk wel een los kaartje Breda-Antwerpen (of Brussel) kopen.
De Dagkaart is ma t/m vr geldig na 9.00 uur. In het weekend is deze de hele dag geldig.
De bus heeft, net als carpoolen, vaak het voordeel dat het de goedkoopste manier van reizen is. Bovendien zijn de bussen van vandaag, ook al zijn de ritten voor Amsterdam langer of van dezelfde duur als met de auto, uitgerust met comfortabele zetels en beschikken ze vaak over een gratis wifi-verbinding.
Wat is het? Met deze GVB dagkaart kun je 24 uur onbeperkt reizen in Amsterdam, dag én nacht, met de bus, tram en metro van GVB. Je hoeft dus geen OV-chipkaart te hebben om met het GVB 24 uur-kaartje te kunnen reizen. Handig voor als jij weinig gebruik maakt van het openbaar vervoer.
De app van de RET-partner kan uitsluitend op een smartphone met Android of iPhone worden geladen. Tarief bij gebruik van het ticket in 2020 en 2021: RET 2 uur: € 4,00 Geld teruggave en omwisseling van het reisrecht zijn niet mogelijk.
Reizen met een OV-chip is in de tram en (nacht)bus natuurlijk het meest handig. Als je deze niet hebt, kun je in het voertuig altijd een kaartje kopen en betalen met een betaalpas of creditcard. Dat kan contactloos of met pin.
Vervoersdiensten in Nederland duurste van EU
We maken een ritje van Amsterdam naar Maastricht. De prijs voor een enkeltje met de trein is €27,40. Je bent dan bijna 2,5 uur onderweg.
1: Het is goedkoper
Reizen met de trein is vaak goedkoper dan reizen met de auto. Dit komt onder andere door de torenhoge benzineprijs van nu. Ook zijn de parkeerkosten, met name in de grote steden, soms niet meer te overzien. Voor een dagje parkeren in Amsterdam ben je al snel een aantal tientjes lichter.
Een enkeltje naar plaatsen als Brussel, Lille, Parijs, Keulen, Frankfurt of Berlijn is met de bus goedkoper dan met de trein. En soms is de bus nog comfortabeler en sneller ook. Vanuit steden als Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Eindhoven rijden bussen van busmaatschappijen als Ouibus en Flixbus.