De prestaties van de Ford Kuga 1.5 EcoBoost zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Fendt is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden.
De trekauto komt goed uit de test. Noch in de garage, noch op de weg met en zonder caravan aan de haak kwam er ook maar een mankement aan het licht. Probleemloos legt de Ford Kuga kilometer na kilometer af.
Sinds kort is de nieuwe generatie Ford Kuga verkrijgbaar. Met de zuinige 1,5 liter EcoBoost-benzinemotor van 150 pk vermogen is de SUV geschikt voor een aanhanger tot 1.800 kg geremd gewicht.
De Hyundai Ioniq 5 is de beste caravantrekker van 2022. Daarmee is dit model de allereerste volledig elektrische auto die de verkiezing ANWB Trekauto van het Jaar wint. Tot voor kort waren elektrische auto's allerminst geschikt als trekauto.
De Kuga PHEV van voor 1 juni 2021 mag max. 1200 kg trekken. De zelfde auto van na 1 juni 2021 max max 1500 kg trekken.
De Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV is de winnaar van de ANWB-verkiezing Trekauto van het jaar 2021. Na een intensieve beoordeling bleek de Koreaanse SUV de beste papieren te hebben.
Heel gemiddeld moet u denken aan vanaf 90 kW (motorvermogen) of 120 pk en een koppel (trekkracht) vanaf 200 Nm. Wanneer een bepaalde auto bij u in beeld komt, kunnen we altijd de individuele trekeigenschappen van de bewuste auto bekijken in combinatie met het caravangewicht.
De Ford Focus met 1,5 liter Ecoboost-motor (150 pk), caravantrekker met automaat, kan al overweg met 1.500 kilo aan trekgewicht. Met de Ford Focus zet je een strak sturende hatchback voor je caravan of aanhanger, die zeer stabiel in bochten ligt en een fijne metgezel is voor lange ritten.
Bij 1.500 kg heb je nog best wat keuze. De Ssang Yong Korando e-Motion, Polestar 2, Volvo XC40 P8 en Nissan Ariya mogen dit trekken.
De Ford Kuga en het milieu
De motoren van de Kuga zijn keurig schoon. Het gemiddelde brandstofverbruik van de testauto was met 1 op 12,6 overigens geen hoogvlieger. Ford claimt dat een verbruik van gemiddeld 1 op 16,1 mogelijk moet zijn.
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI – 1800 kg
De leverbare benzinemotoren zijn een 1.4 TSI met 125, 150 of 160 pk en een 2.0 met 180 of 210 pk. De zwakste 1.4 mag 1600 kilo trekken, de versies met 150 of 160 pk kunnen met 1800 kg overweg.
EcoBoost motor geliefd
Doordat de motor genoeg vermogen behoudt en nog beter rijdt dan de meest 4 cilinders, is hij vanaf het begin af aan al zo geliefd. Ondanks de vele voordelen heeft hij helaas ook een nadeel, hij kan slecht tegen oververhitting.
De Mazda CX-5 is met zijn trekkracht (minimaal 1.800, tot 2.100 kg) de ideale caravanstrekker. Daarnaast is de CX-5 op meerdere fronten hoog: hij heeft een hoge instap, hoge trekkracht dus en een hoog afwerkingsniveau. Maar het zijn de rijeigenschappen die hem écht naar grote hoogte brengen.
Om het trekgewicht te verhogen moet de auto op een testbaan van de RDW diverse testen ondergaan waaronder div. hellingproeven met een beladen aanhanger. Als de auto hier doorheen komt dan kan het trekgewicht aangepast worden op het kenteken.
U mag met een auto: een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (leeg gewicht van de aanhanger + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeg gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Over het algemeen zal bij het trekken van een caravan de auto achter maximaal belast zijn. Zelfs zonder bagage drukt er zo'n 100 kg meer op de auto dan oorspronkelijk (75 kg kogeldruk en het gewicht van de trekhaak!). Soms is een aangepaste vering noodzakelijk.
Over het algemeen geldt de mening dat een automaat als caravantrekker soepeler rijdt dan een auto met versnellingsbak. Vooral automaten met koppelomvormer rijden heel fijn. Het maakt het rijden met een caravan net iets aangenamer.
Een auto met automatische versnellingsbak is vaak bijzonder geschikt als caravantrekker. Zeker traditionele automaten met koppelomvormer en CVT-automaten zijn geliefd bij caravanrijders.
Als je een occasion als trekauto in wilt zetten kies dan voor een Micra van de huidige generatie, die sinds 2017 wordt gebouwd. Ook de daarin eerder toegepaste 0,9 liter IG-T-motor van 90 pk is in staat tot 1.200 kg geremd gewicht te trekken. Je betaalt er zo'n 10.000 tot 15.000 euro voor.