De pieken en dalen van de autokosten balanceren zich van 2009 tot 2018 uit tot een gemiddelde van 23 procent. Bijna hetzelfde getal dus. In het totale plaatje is autorijden echter veel duurder dan met het OV reizen. In Nederland wordt ongeveer tien keer zoveel geld uitgegeven aan de auto vergeleken met het OV.
Kies jij ervoor om niet de auto, maar de trein te pakken naar je werk, dan kost een enkeltje 13,55 euro. Op een dag zou je een retourtje dus ruim 27 euro kosten, zo'n tientje meer dan wanneer je met de auto gaat. Ook hier geldt dat eventuele kosten van een busrit niet worden meegerekend.
Een enkeltje naar plaatsen als Brussel, Lille, Parijs, Keulen, Frankfurt of Berlijn is met de bus goedkoper dan met de trein. En soms is de bus nog comfortabeler en sneller ook. Vanuit steden als Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Eindhoven rijden bussen van busmaatschappijen als Ouibus en Flixbus.
Volgens Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, komen de prijsverschillen tussen landen vooral door de mate waarin het openbaar vervoer gesubsidieerd wordt door de overheid.
Dat gebeurt ook wel, maar dan op een andere manier: vooral door de treinen, trams, metro's en bussen sneller, comfortabeler en duurzamer te maken. Over de prijs wordt niks gezegd. Goedkopere treinkaartjes zouden leiden tot minder auto's en dat is beter voor het milieu.
Uit onderzoek van Eurostat blijkt dat het ov in Nederland 32 procent duurder is dan het Europese gemiddelde. Bert van Wee is hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft en weet heel veel over het openbaar vervoer. "De totale kosten zijn ongeveer vier keer zo hoog als wat de reiziger zelf betaalt.
De kosten die het openbaar vervoer met zich meebrengt worden in een systeem van gratis openbaar vervoer in beginsel gedragen door de overheid. Wie trein, tram of bus neemt hoeft als gebruiker niets te betalen, maar burgers betalen uiteindelijk voor dit systeem via de belastingen.
1: Het is goedkoper
Reizen met de trein is vaak goedkoper dan reizen met de auto. Dit komt onder andere door de torenhoge benzineprijs van nu. Ook zijn de parkeerkosten, met name in de grote steden, soms niet meer te overzien. Voor een dagje parkeren in Amsterdam ben je al snel een aantal tientjes lichter.
Een treinstel is een vaste combinatie van rijtuigen (bakken in het spoorjargon) met eigen aandrijving en twee stuurstanden. De aanschafkosten kunnen afhankelijk van het type oplopen van 2 - 60 miljoen.
Het goedkoopste ticket om een enkele rit te maken met openbaarvervoermaatschappij De Lijn wordt vanaf 1 april 25 procent duurder. De prijs van het m-ticket gaat van 2 naar 2,5 euro. Ook sommige andere tarieven zullen stijgen.
Kaartjes en OV-chipkaart tarieven
Het vaste opstaptarief (het basistarief dat een reiziger altijd betaalt, waar de reis ook naar toe gaat) is voor het hele land hetzelfde en komt uit op € 0,98. Het kilometer-tarief voor een reis met de OV-chipkaart bedraagt in de regio Arnhem Nijmegen € 0,17.
Deze dagkaart kost € 12,00.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Openbaar vervoer als alternatief voor de auto
Treinen, bussen, trams en metro's kunnen veel passagiers tegelijkertijd vervoeren en worden steeds milieuvriendelijker. Daarom stimuleert de Rijksoverheid reizigers om met het ov te reizen in plaats van met de auto.
Openbaar vervoer gebruiken, dat is een concrete handeling stellen ten voordele van het milieu. Voor eenzelfde traject kan men tot 75% minder CO2 uitstoten in vergelijking met de auto. De metro's en trams rijden op elektriciteit (100% groene stroom) en veroorzaken dus geen directe vervuilende uitstoot.
Met Samenreiskorting krijg je 40% korting op je ritprijs in de daluren. Zet Samenreiskorting aan in de NS-app, in Mijn NS of laad het op je OV-chipkaart via de NS-kaartautomaat. Heb je zelf een NS-abonnement? Dan mag je ook maximaal 3 bekenden met je mee laten reizen.
Londen: Vliegen goedkoop, maar ver buiten centrum
De reistijd: iets meer dan 4 uur. Het vliegtuig is een beduidend goedkoper alternatief. Je vliegt al voor net iets meer dan 50 euro retour naar de Britse hoofdstad.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Hoe eerder u boekt, hoe lager de prijs. Een retourticket is goedkoper dan twee enkele reizen. De laagste prijs voor een retourticket van Amsterdam naar Londen is € 88. Als de tickets van € 88 op zijn op een bepaalde dag en tijd, dan stijgt de prijs naar een bedrag tussen de € 88 tot € 411.
De snelste reistijd met de nieuwe rechtstreekse Eurostar-trein tussen Amsterdam en Londen is 4 uur en 10 minuten. Als je ervoor kiest om het eerste reisdeel met de Thalys te doen, duurt de reis ongeveer 5 uur — soms iets korter, soms iets langer, afhankelijk van hoe lang de overstaptijd in Brussel is.
Het is snel, gemakkelijk en kostenbesparend, u heeft de mogelijkheid om uw benen eens te strekken en bovendien krijgt u er onderweg gratis prachtige uitzichten bovenop. Tijd dus om de stress die bij een reis komt kijken, te vergeten: als u voor de trein kiest, dan begint uw vakantie al aan boord.
U krijgt een studentenreisproduct als u een voltijdopleiding doet aan mbo, hbo of universiteit, ook als u nog geen 18 bent. U moet jonger zijn dan 30 als uw studiefinanciering ingaat.
Ouder dan 4 jaar? Reis met korting met een persoonlijke OV-chipkaart. Tot en met 3 jaar kun je je kind gratis meenemen in bus, metro en tram. Elk kind van vier jaar en ouder heeft een persoonlijke OV-chipkaart nodig om op saldo met korting te kunnen reizen.
De standaard bussen hebben een capaciteit van 19 t/m 63 zitplaatsen, de dubbeldekkers hebben maximaal 90 zitplaatsen.