Vliegtickets zijn goedkoop, omdat veel airlines subsidies ontvangen, er geen accijns op kerosine zit geen btw op tickets. Daarnaast is er veel concurrentie. De prijs van vliegtickets hangt af van vraag en aanbod en schommelt daardoor. Low-cost airlines kunnen lage tarieven bieden, omdat ze besparen op de service.
De grootste kans op een goedkoop ticket heb je door zo'n 4 tot 3 maanden voor vertrek te boeken. Wie pas later zin krijgt er even uit te vliegen doet er goed aan 8 tot 5 weken voor vertrek een vliegticket te boeken, dan komen de 'bodemtarieven' in zicht. De goedkoopste vluchten boek je gemiddeld 8 weken van tevoren.
Retourvluchten zitten altijd in goedkopere prijscategorieën omdat die voor toeristen interessant zijn. Enkele vluchten worden meestal door zakenmensen geboekt en die malen niet om de prijs." Dit is hoe luchtvaartmaatschappijen werken. Als je dat als consument weet, kan je er maar beter je voordeel mee doen.
Wat de goedkoopste dag is om te boeken is afhankelijk van de bestemming waar je naartoe vliegt. Wereldwijd, dus zonder rekening te houden met de bestemming, is boeken op vrijdag veruit het voordeligst, gevolgd door de woensdag. Zoek je naar een specifieke bestemming, kijk dan ook even naar de boekdagen per contintent.
De vliegtuigen van Ryanair maken veel meer vluchten op een dag dan die van bijvoorbeeld KLM. Er zit slechts een half uur tot drie kwartier tussen landing en vertrek. Daardoor wordt er continu geld verdiend en betalen passagiers niet zoveel voor de tijd dat het toestel aan de grond staat.
Een Airbus A320 van EasyJet brak 2 juli op tijd de start op Genève Airport af toen een Learjet plotseling de startbaan opreed. Het toestel van de Engelse luchtvaartmaatschappij met registratie HB-JXI wilde opstijgen op weg naar Malaga in Spanje.
Als aanbieder van vluchten genereert Ryanair in de eerste plaats natuurlijk inkomsten uit de vliegtickets. Vergeleken met andere luchtvaartmaatschappijen is het percentage van de omzet dat uit deze dienst komt is dit percentage bij Ryanair bijzonder klein.
Om te beginnen is een last minute over het algemeen goedkoper dan een vakantie die je verder van tevoren geboekt hebt. Hoe dichter je op je vertrek zit, hoe groter het voordeel kan uitpakken. Last minutes zijn goedkoper omdat de reis, vliegtuigstoelen en hotelkamers vaak al zijn ingekocht.
De webshop skyscanner.nl scoort een 6 op een schaal van 10. Er is dus ruimte voor verbetering, maar dit wil niet zeggen dat skyscanner.nl per definitie onbetrouwbaar is. Deze score is een hulpmiddel om de betrouwbaarheid van een webshop te bepalen.
Maatschappijen bepalen de prijs van een vliegticket op basis van de populariteit van een vlucht, oftewel op vraag en aanbod. Op elk moment kijkt het systeem: wat verwachten ze aan boekingen, hoeveel tijd is er nog en wat is er nog beschikbaar en dat bepaalt de prijs.
Vliegtickets KLM duurder door gestegen olieprijzen: retourtje New York kost 30 euro meer. Luchtvaartmaatschappij KLM verhoogt vanaf aanstaande vrijdag de ticketprijzen voor langeafstandsvluchten vanwege de sterk gestegen olieprijzen. Ook de Franse zustermaatschappij Air France verhoogt haar prijzen.
De brandstof voor vliegtuigen, kerosine, wordt inderdaad niet belast en is daarom goedkoper dan brandstof die we in auto's pleuren (maar net als diesel is kerosine überhaupt ook goedkoper geworden de laatste paar jaren).
annulering vlucht. Bij een zogeheten 'no-show' (oftewel het niet gebruikmaken van één van de geboekte vluchten uit het ticket zonder hiervan melding te maken) heeft de luchtvaartmaatschappij het recht alle doorgaande- en retourvluchten automatisch te annuleren.
Alle partners waar Skyscanner, Momondo en Kayak mee samenwerken, moeten aan bepaalde criteria voldoen en worden op voorhand doorgelicht door de zoekmachines. Bovendien zijn deze online travel agents ATOL protected. Dit biedt extra bescherming aan de consument.
De prijs van een vlucht is van heel veel factoren afhankelijk. De olieprijs, bijvoorbeeld, maar ook de geopolitieke situatie in een land. Zo zagen ze bij Kiwi.com veel Amerikanen die naar het Verenigd Koninkrijk wilden, omdat door de brexit het pond erg laag staat.
Vergelijkingssites als Expedia en Skyscanner kunnen ook deals maken met vliegmaatschappijen. Zo maken ze bijvoorbeeld de afspraak minimaal duizend tickets te verkopen in een bepaalde markt, waardoor ze korting kunnen bedingen en de tickets goedkoper kunnen aanbieden.
In de meeste gevallen vind ik de beste prijs voor vliegtickets op Momondo. (of op Kayak, zie verder) Momondo werkt dus goed om goedkope vluchten te zoeken. Handig ook dat je op de resultatenpagina kan ingeven met hoeveel stuks bagage je zal reizen en zo al direkt ziet of er hiervoor nog een toeslag is en hoeveel.
CheapTickets.nl is ook lid van de Stiching Garantiefonds Reisgelden. Hierdoor is het geld dat jij voor je vakantie betaald hebt verzekerd zonder extra kosten. Je kunt er dus zeker van zijn dat jouw boeking bij CheapTickets.nl veilig en betrouwbaar is.
Door het aanbod van Duitse aanbieders en een slimme manier van inkopen heb je bij Prijsvrij Vakanties een reis voor de beste prijs!
Boek niet té vroeg
Volgens het onderzoek is het beste moment om te boeken 140 dagen voor vertrek, dus iets meer dan vier maanden voordat je op vakantie gaat. Als je dit jaar nog weg wilt gaan en nú wilt boeken, is een reis in oktober dus het goedkoopst.
Wil je een échte last minute (paar dagen van te voren) boeken? Ben je echt heel flexibel qua bestemmingen, vertrekdatum en accommodatie? Dan kun je overwegen te wachten tot echt het allerlaatste moment (3-5 dagen van te voren), er is eigenlijk altijd wel iets beschikbaar en dan krijg je echt de bodemprijzen.
De veiligste prijsvechters hebben allemaal de maximale zeven sterren voor dit onderdeel. Ryanair heeft vijf sterren, vanweg het ontbreken van een IOSA-certificatie zo valt op de site van AirlineRatings.com te zien. Ook easyJet moet het met vijf sterren doen.
Michael Kevin O'Leary (Mullingar, 20 maart 1961) is een Iers zakenman. Hij is de topman (CEO) van de Ryanair Group en een van de rijkste Ieren.
'Traditionele' luchtvaartmaatschappijen als Air France en KLM, verdienen vooral geld met lange afstandsvluchten. Het zijn netwerkmaatschappijen, legt Heerkens uit. Met korte vluchten proberen ze zoveel mogelijk mensen naar Amsterdam te vervoeren, waarna ze deze met winst naar een verre bestemming kunnen vervoeren.