Een balans is altijd inclusief btw. Je bent immers verplicht om over je verkopen btw aan de klant door te berekenen en over je inkopen moet je meestal btw betalen. Wanneer je gaat boekhouden in Ficsus.nl hoef je niet zelf een balans te maken. Ficsus.nl verzorgt dit voor jou.
De btw (€ 121) zet je apart op de balans als 'te vorderen btw' aan de debetzijde van de balans. Deze vordering betreft vlottende activa. Je hebt immers een vordering op de Belastingdienst. Vervolgens worden de crediteuren (€ 1210) aan de creditzijde van de balans geboekt.
De btw die je hebt afgedragen aan de Belastingdienst of hebt ontvangen van de Belastingdienst moet worden geboekt op een aparte grootboekrekening. Dit is in ons standaard rekeningschema de rekening 1684 (btw afdracht met functie 0 en balansrekening).
Te betalen btw: alle btw die een onderneming heeft berekend aan klanten moet worden afgedragen aan de belastingdienst. Te vorderen btw: alle btw die een onderneming heeft betaald aan leveranciers mag worden teruggevorderd van de belastingdienst.
De eindbalans is een overzicht van alle bezittingen, het vreemd vermogen (de schulden) en van het eigen vermogen aan het einde van een periode. Meestal komen de cijfers voor de eindbalans voort uit de beginbalans en uit eventuele tussentijdse resultatenrekeningen.
Een balans heeft een linker- en een rechterkant. De linkerkant is de activa- of debetzijde. Aan deze kant staan je bezittingen, zoals bijvoorbeeld geld, goederen of debiteuren, mensen die nog geld aan jou moeten betalen. Aan de rechterkant staat de passiva-, of creditzijde.
Je maakt een balans kloppend door al je bezittingen en schulden onder elkaar te zetten. Uiteindelijk moeten aan beide kanten dezelfde bedragen bij elkaar opgeteld staan. Het verschil tussen je bezittingen en je schulden is je eigen vermogen. Door dit bedrag op de balans in te vullen, maak je de balans kloppend.
Bent u ondernemer en oefent u zelfstandig een bedrijf of een beroep uit? Dan betaalt u meestal btw (omzetbelasting) over uw omzet. De rechtsvorm (bijvoorbeeld bv of nv) is voor het betalen van btw niet van belang. Ook een stichting of vereniging betaalt btw als de Belastingdienst deze als onderneming ziet.
In uw administratie houdt u bij hoeveel btw er aan u is berekend, en hoeveel btw u zelf hebt berekend. Op uw btw-aangifte vermeldt u beide btw-bedragen. Vervolgens trekt u de btw die aan u is berekend af van de btw die u zelf hebt berekend. Het verschil betaalt u aan ons.
Als ondernemer reken je btw op je producten en diensten. Die krijg je dan betaald van je klant, om het vervolgens weer af te dragen aan de fiscus. Daarna kun je het weer verrekenen met de btw die je hebt betaald bij je zakelijke uitgaven.
Als je de betaling van de inkomstenbelasting met zakelijk geld hebt gedaan dan is dit een privé-onttrekking. Je boekt deze afschrijving in het bankboek dan ook op de rubriek '0410 Privé' of als 'Privé-opname' via het tabblad 'Eigen rekening'.
Een betaling of teruggave omzetbelasting boek je niet middels de inkomsten/uitgave-knop, maar direct in het 'tabbladBtw'. - Verwerk je betaling (bij een teruggave dient dit een negatief bedrag te zijn) via het onderste deel van het tabblad btw: 'Betaling / ontvangs btw-aangifte verwerken'.
Waarom btw-aangifte doen? Iedere ondernemer moet in Nederland btw-aangifte doen. De Belastingdienst wil namelijk dat u omzetbelasting betaalt over de producten en diensten die u heeft verkocht. Net zoals dat iedere Nederlander belasting moet betalen over bijvoorbeeld zijn inkomen.
Activa zijn alle bezittingen van een bedrijf of persoon die uitgedrukt kunnen worden in een geldwaarde. Je vindt deze boekhoudkundige term op de balans en de winst-en-verliesrekening.
Je gebruikt de creditzijde om je schulden te boeken en de debetzijde om bezittingen te boeken. De term stamt eigenlijk uit de tijd dat er nog geen rekenmachines waren. Hiermee kon men de positieve en negatieve getallen goed uit elkaar houden.
De passivazijde op de balans bevat de vermogensopbouw die hierbij hoort. Voorbeelden van passiva: eigen vermogen (reserves), vreemd vermogen (crediteuren, voorzieningen en leningen).
Als u diensten levert aan klanten in EU-landen die btw-aangifte doen, brengt u meestal geen btw in rekening. De klant berekent de btw en geeft die aan in eigen land. U stuurt een factuur zonder btw en vermeldt daarop: de btw-identificatienummers van u én uw klant.
de vrijstelling van btw bij lage omzet: u kunt ervoor kiezen geen btw aan te rekenen als uw omzet minder dan 25.000 euro bedraagt. Daartegenover kan de belastingplichtige in geen enkel geval de btw die hij aan zijn leveranciers heeft betaald, in aftrek brengen.
Als je geen omzet hebt gedraaid maar wel kosten hebt gemaakt kun je btw terug krijgen. Het te ontvangen bedrag krijg je van de Belastingdienst overgemaakt op het door jou doorgegeven rekeningnummer. Dit is het rekeningnummer dat normaal gesproken gebruikt wordt om de btw afdracht te doen.
In de aangifte vermeldt u de btw die u hebt berekend aan uw klanten, en de btw die uw leveranciers aan u hebben berekend. Vervolgens verstuurt u de aangifte. Meer uitleg over de aangifte vindt u in het aangifteformulier en in de 'Toelichting aangifte omzetbelasting'.
Hoeveel winst maak ik dan? Je omzet verminderd met je kosten, sociale bijdragen en belastingen, is wat je netto overhoudt. Hoe de verhouding bruto-netto er nu écht uitziet en hoeveel van je omzet er dus overblijft, hangt vooral af van je ondernemingsvorm. In een eenmanszaak 'ben' jij de zaak en is alle winst voor jou.
De afkorting van 'belasting over de toegevoegde waarde' is btw, met kleine letters. De afkorting btw is geen naam, maar een 'gewoon woord' voor een soort belasting. Zulke afkortingen schrijf je – zeker als ze veel gebruikt worden – in principe met kleine letters.
De balans is een verplicht onderdeel van de jaarrekening. In de jaarrekening staat zowel de begin- als eindbalans over een periode. Meestal is dat een jaar. De eindstand van het voorgaande jaar is de beginstand van het volgende jaar.
Een balans laat de stand van het bedrijf op dit moment zien – en verandert dus met elke transactie. Een jaarrekening bestaat uit een balans, een winst- en verliesrekening en een toelichting op beide. Er zijn fiscale en bedrijfseconomische jaarrekeningen.
Een balans is onderdeel van je boekhouding en een momentopname die de financiële situatie van je onderneming weergeeft. Op je balans vind je al je bezittingen, schulden, en ook je eigen vermogen terug op een bepaald moment.