De Dacia Sandero is als hatchback al te koop vanaf €13.940. Dan krijg je de TCe 100 Bi-Fuel, die op benzine én lpg rijdt. Als iets hogere en stoerder aangeklede Stepway kost de technisch identieke auto minimaal €16.740.
Niet alleen is de Dacia Sandero officieel de meest verkochte auto van Europa, hij scoort ook nog eens 100% in betrouwbaarheid.
Stepway is een aanduiding van Dacia en geeft aan dat het een "off road" model betreft. De Stepway is een versie van de Sandero die een hogere bodemvrijheid heeft. De wielkasten en bumpers zijn extra aangezet zodat de auto een robuust uiterlijk krijgt.
Ruimte alom
De toegenomen wagenhoogte komt de instap ten goede, wanneer je gesteld bent op een hoge instap en zithoogte, dan is de Stepway zeker te verkiezen boven de normale Sandero. De stoelen zijn opvallend zacht, het kenmerkende Franse zitcomfort is in ruime mate aanwezig.
De Sandero Stepway smoelt goed, rijdt prima, biedt voldoende interieurruimte en een volwassen uitrusting, al gooit de de Roemeen qua rijhulpsystemen nog altijd geen hoge ogen. Dat de Dacia de Hyundai zo dicht kan naderen, illustreert treffend welke stappen het merk de afgelopen tijd heeft gemaakt.
"De Dacia Sandero is voordelig", zegt hij tegen EditieNL. "Hij is goedkoop maar toch fatsoenlijk." De Dacia is zo goedkoop omdat 'ie maar weinig keuzes heeft. "De materialen zijn wat minder en de technologie is ook minder ver dan bij andere merken. Je hebt bijvoorbeeld niet veel keus qua navigatiesysteem."
Het zijn de Dacia Logan en Sandero Stepway die de ondermaatse score bij de Euro NCAP laten noteren. De twee modellen halen maar twee van de vijf sterren. De oorzaak ligt hem met name bij de veiligheidssystemen, die tegenwoordig veel invloed hebben op de score.
De Britse consumentenorganisatie WhatCar heeft de nieuwe Dacia Sandero uitgeroepen tot 'Auto van het jaar'. Tevens noemde het blad nog een aantal andere topmodellen in verschillende autocategorieën.
Dacia heeft de orderboeken van de nieuwe Sandero en Sandero Stepway geopend. Vanaf half januari 2021 is het duo te bezichtigen bij de dealer. Beide versies zijn per direct te bestellen voor prijzen vanaf respectievelijk 13.490 en 16.290 euro.
De Sandero heeft een benzinemotor met een roetfilter die voldoet aan de geldende Euro6-normen. Zo biedt hij niet alleen comfort maar is hij ook beter voor het milieu. Deze turbomotor van de nieuwste generatie met 3 cilinders en 90 pk is beschikbaar met een handgeschakelde versnellingsbak.
De modellen van Dacia hebben nauwelijks moderne rijhulp- en veiligheidssysteem aan boord, zijn niet hybride of elektrisch en ook een automaat is beperkt beschikbaar. Kortom, alles wat een moderne auto anno 2019 volgens de marketingmachines moet hebben, ontbreekt.
De Dacia stond ooit bekend als 'vrekkenauto', omdat deze vooral geschikt zou zijn voor mensen die zo weinig mogelijk autokosten willen betalen.
Dacia is van origine een Roemeens automerk en werd in 1999 overgenomen door Renault. Sinds de overname van Renault is het merk Dacia flink gegroeid. Maar laten we alleen eerst even wat vertellen over het ontstaan van Dacia. In 1952 werd een fabriek opgericht voor onderdelen van vrachtwagens.
De beste SUV die in de eerste drie jaar de minste problemen gaf was dit jaar de Mercedes GLC. Die stond bovendien ook als overall nummer 1. De volgende betrouwbaarste SUV staat daar op de zesde plaats, de Audi Q2.
Met een maximaal geremd aanhanggewicht van 1.100 kg kan de Dacia Sandero zelfs kleinere caravans en boten te trekken. Net welk voertuig je prefereert op reis.
Dacia Dokker 1.6 16V SCe 73kW (100PK) Dacia Dokker 1.6 MPI 62kW (85PK) Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 80kW (110PK) Dacia Duster 4x2 1.2 TCe 91kW (125PK)
Dacia modellen geschikt voor E10
Ieder Dacia benzine model vanaf 2005 is geschikt voor E10 benzine.
Dacia is een Roemeens automerk. Voorheen was UAP (Uzina de Autoturisme Pitești, Autofabriek Piteşti) een staatsbedrijf. Vanaf 1999 behoort de fabriek volledig tot de Franse Renault-groep. De naam verwijst naar het oude Dacië, ongeveer het huidige Roemenië en Moldavië.
De Sandero, gebouwd in de Curitiba-fabriek in Brazilië, is het eerste model van de Renault-groep dat buiten Europa was ontwikkeld. Net als de Logan wordt deze voor de Europese markt in de Roemeense fabriek in Piteşti gebouwd.
De Dacia Duster is niet meer zo goedkoop als vroeger. Hij biedt nu meer kwaliteit en veel waar voor je geld, maar blijft technisch op sommige punten achter. Veel ruimte en goed veercomfort maken hem tot ideale gezinsauto. Echt armoedig is de Duster allang niet meer.