Wie is verantwoordelijk voor overbelading? Bij overbelading is de vervoerder altijd aansprakelijk. Een verlader kan medeaansprakelijk zijn. De vervoerder moet goede afspraken maken over belading met de partijen in het vervoer: verladers, moeder- en dochterbedrijven en chauffeurs.
Soms is het mogelijk dit op te lossen door de lading anders te verdelen over het voertuig. De politie en ILenT besluiten hiertoe als de totale massa met meer dan 10% wordt overschreden óf de aslast met meer dan 20%.
Volgens de AVC dient de afzender de goederen te (laten) laden, stuwen en lossen. De afzender is dus verantwoordelijk en bij eventuele schade ook aansprakelijk.
Zo kan elke asoverlading van minder dan 500 kg. reeds een boete met zich meebrengen tussen € 275,00 en € 27.500,00 en/of een gevangenisstraf van acht dagen tot één jaar. Het spreekt voor zich dat op overladingen van meer dan 500 kg. nog veel zwaardere straffen staan die kunnen oplopen tot € 412.500,00!
Voertuigen die niet goed zijn beladen of die het toegestane gewicht overschrijden, hebben een dramatisch effect op de prestaties. Sturen, manoeuvreren, remmen en accelereren worden allemaal beïnvloed. En het allerbelangrijkste: de remweg wordt dramatisch beïnvloed.
300 euro bij een overschrijding met meer dan 10 procent. 450 euro bij een overschrijding met meer dan 25 procent. 650 euro bij een overschrijding met meer dan 50 procent. 1000 euro bij een overschrijding met meer dan 75 procent.
Overbelasting is wanneer u meer gewicht in uw auto laadt dan waarvoor deze is ontworpen . Dit veroorzaakt spanning op de banden en kan leiden tot problemen zoals klapbanden.
Wie is verantwoordelijk voor overbelading? Bij overbelading is de vervoerder altijd aansprakelijk. Een verlader kan medeaansprakelijk zijn. De vervoerder moet goede afspraken maken over belading met de partijen in het vervoer: verladers, moeder- en dochterbedrijven en chauffeurs.
Als je auto te zwaar beladen is, merk je dat aan de wegligging, de stabiliteit van het voertuig en een lagere wagenhoogte. Het sturen gaat minder soepel dan normaal, hij stuurt vaak veel lichter. En de remweg is mogelijk langer.
Als het laadvermogen wordt overschreden, worden de banden, schokdempers, ophanging en veren zwaar belast : vier onderdelen van het voertuig die ervoor zorgen dat het onder controle blijft en op de weg blijft.
Vrachtwagenchauffeur – een korte introductie tot het beroep
Mensen die in dit beroep werkzaam zijn, zijn verantwoordelijk voor het transport van toevertrouwde ladingen van het laadpunt naar de bestemming, en ze zorgen ervoor dat deze veilig en tijdig worden geleverd in overeenstemming met de verkeersregels.
Iedereen die betrokken is bij het laden van het voertuig of het besturen ervan is verantwoordelijk voor de veiligheid van de lading. De vlootoperator, de vrachteigenaar, de heftruckchauffeur en de chauffeur zijn allemaal verantwoordelijk voor het veilig en zeker houden van de vracht.
Volgens de AVC-condities is de opdrachtgever van het transport verantwoordelijk voor het laden, stuwen en doen lossen van de lading, tenzij hier met de vervoerder andere afspraken over zijn gemaakt.
Aslast – of asdruk – is een deel van het gewicht dat via de wielen van één as op de ondergrond wordt overgebracht. Een as bestaat uit alle wielen die naast elkaar zijn gemonteerd. Hierbij wordt er onderscheid gemaakt tussen een as of een asstel.
Je mag nooit met meer personen reizen dan het aantal toegelaten personen. Een voorbeeld: als je een camper hebt met een laadvermogen van 400kg, en je reist met 4 personen van 80kg, dan heb je reeds 320kg van je laadvermogen opgebruikt.
U kunt uw vrachtwagen beschadigen
De componenten die uw ophangingssysteem ondersteunen, spelen een cruciale rol bij het behoud van de prestaties van uw voertuig. Door uw voertuig te overbelasten, kunt u ervoor zorgen dat deze componenten veel eerder kapotgaan en falen dan hun verwachte levensduur.
Een ongekentekend voertuig is te zwaar beladen als de druk onder de aangedreven as meer is dan 11,5 ton of als de druk onder andere assen meer is dan 10 ton. De toegestane maximummassa van ongekentekende voertuigen met een of meer aanhangwagens mag niet meer zijn dan 50 ton.
Verlies van stabiliteit, langere remweg, banden- en wielstoring, ophangingsstoring , al deze kunnen leiden tot verlies van controle en resulteren in een ongeval. Langetermijneffecten zijn een verkorte levensduur van de aandrijflijn, slijtage en storing van de ophanging en wiellagers, slijtage en storing van de banden, voortijdige slijtage en storing van de remmen.
Een standaard gezinswagen heeft een laadvermogen van ongeveer vijfhonderd kilo.Bij een break kan dat oplopen tot zeshonderd kilo en een grote monovolume tot zevenhonderd kilo. Het maximale laadvermogen hangt af van model tot model. Je vindt deze informatie in het instructieboekje of op het gelijkvormigheidsattest.
Regels voor rijtijden van chauffeurs
Bestuurders mogen niet langer dan 56 uur per week rijden. Bestuurders moeten een rustpauze van ten minste 45 minuten nemen na 4,5 uur te hebben gereden en moeten een dagelijkse rustperiode van ten minste 11 uur hebben.
De bestuurder heeft tijdens het lading zekeren volgens de Europese wetgeving vooral een controlerende taak. Voordat de bestuurder vertrekt moet hij of zij controleren of: Alle onderdelen van het transportmiddel functioneren. De lading geen hinder vormt voor een veilig transport.
Te zware lading
Een aanhangwagen mag niet te zwaar zijn. Met een rijbewijs B mag je een aanhangwagen trekken van maximaal 750 kilo. Een iets zwaardere aanhangwagen mag ook, als deze samen met het gewicht van de auto niet boven de 3500 kilo uitkomt. Voor een te zware lading kun je een boete krijgen van 180 tot 500 euro.
De regels rond het maximaal toelaatbare gewicht
Dit gewicht staat vermeld op het kentekenbewijs van de caravan. Het maximale gewicht omvat de caravan zelf, plus alles wat je erin en eraan meeneemt, zoals bagage, een voortent en een fietsendrager. Overbelading is wettelijk niet toegestaan.
Massa's van voertuigen en combinaties
De toegestane maximum massa is beperkt tot maximaal 40 ton. In overeenkomsten tussen landen onderling worden soms hogere massa's toegestaan. Nederland hanteert standaard 50 ton. Voor rijdende werktuigen wordt een hogere massa toegestaan.