C&A maakt al 176 jaar betaalbare en aantrekkelijke kleding die overal verkrijgbaar is. Wij investeren in duurzaamheid omdat we geloven dat iedereen er goed uit mag zien en zich goed mag voelen in kleding die gemaakt is met respect voor mens en milieu. Dat zit in ons DNA.
De score van C&A
Duurzame materialen: 40 % duurzamere materialen in de volledige collectie en 71 % organisch katoen. C&A is de grootste afnemer van deze katoensoort en ontwierp als eerste retailer items met gold-level Cradle to Cradle-certificering.
Dit zijn onder meer Hugo Boss, Ralph Lauren en Max Mara. Die laatste twee geven dan ook geen enkele openheid over hun productieproces en beleid. ACNE, McGregor en Tommy Hilfiger lichten hun beleid voor arbeidsomstandigheden redelijk toe.
Zo blijkt dat C&A in Nederland twee (riemen)leveranciers telt en in Bangladesh op liefst 124 fabrikanten een beroep doet. In totaal doet de retailer in veertig landen zijn inkopen. De lijst is gepubliceerd bij het nieuwe duurzaamheidsrapport van C&A, dat eveneens online te vinden is.
Zeeman wil steeds meer kleding en textiel van duurzame materialen zoals biologisch katoen of gerecyclede materialen in de winkel. Daarom zijn we in 2014 lid geworden van het Better Cotton Initiative. In 2020 moet 10% van onze totale collectie uit duurzame materialen bestaan.
ARMEDANGELS wordt wel eens de duurzame tegenhanger van H&M genoemd. Het duurzame merk gaat mee met trends, produceert items die op dat moment helemaal hip zijn, maar doet dit wel altijd op een bewuste manier. Ook kun je hier voor nog geen €25 goed terecht voor een fijn basic shirt.
Waar kan ik mijn kleding recyclen? H&M heeft recycle-boxen in alle winkels wereldwijd. Breng huishoudtextiel en kleding die je niet meer wilt naar een H&M-winkel en je krijgt van ons als dank een kortingsbon. Alle textiel is welkom - van alle merken en in elke conditie.
Eerlijke kleding is kleding die wordt geproduceerd met respect voor mens en milieu. Dit betekent: goede arbeidsomstandigheden, een redelijke vergoeding voor de arbeid, geen kinderarbeid, en gebruik van producten die het milieu zo min mogelijk schaden. Ook tweedehands kleding valt onder eerlijke kleding.
Adidas maakt al sinds 2018 gebruik van enkel duurzaam verbouwde katoen, en werkt sinds 2015 samen met Parley for the Oceans om polyester te produceren van plastic dat op stranden en in kustgebieden is verzameld. Adidas-ontwerpers houden in het ontwerpproces rekening met de herbruikbaarheid van hun producten.
Op milieugebied scoort het bedrijf goed. Het milieumanagementsysteem is prima, maar het officiële milieubeleid is mager. Nike heeft een uitgebreid programma om de hoeveelheid CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast is het een doel om vanaf 2025 volledig duurzame energie te verbruiken in alle bedrijfspanden.
In februari 2021 publiceerde NA-KD haar nieuwe merkverplichtingen met een ambitieuze reeks duurzaamheidsdoelen. NA-KD belooft de uitstoot van het merk te verminderen met 50% in 2030, ten opzichte van 2020. En wil daarnaast dat 100% van de producten wordt gemaakt van duurzamere materialen in 2025.
Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit, Marks & Spencer, GAP, VF Corporation en Kmart Australia, dragen bij aan deze situatie. Dit zijn belangrijke bevindingen van het rapport Branded Childhood dat vandaag wordt gepubliceerd door de Stop Kinderarbeid coalitie en SOMO.
Amsterdam, 19 juni 2019 – In 2018 heeft C&A's wereldwijde duurzaamheidsstrategie ervoor gezorgd dat er 116.000 ton CO2 minder is uitgestoten (mtCO2e), door duurzamere katoenbronnen en cellulosevezels te gebruiken. Dit komt overeen met de jaarlijkse CO2-uitstoot van meer dan 70.000 personenauto's.
De klappen van de coronacrisis vielen in de kledingindustrie in Bangladesh. Wij reconstrueerden hoe C&A zijn naaisters liet vallen. Emy Demkes - Reconstructie: hoe C&A zijn naaisters in Bangladesh liet vallen.
HEMA controleert dat er geen kinderarbeid wordt gebruikt voor de productie van HEMA-artikelen doormiddel van eigen inspecties en wordt dit ook extern door BSCI gecontroleerd.
We hanteren een zero-tolerance beleid voor zowel dwangarbeid als kinderarbeid. Alle leveranciers die voor ons werken, moeten ons strikte beleid ter bestrijding van dwangarbeid en kinderarbeid ondertekenen en naleven. In 2020 hebben we 0 gevallen van kinderarbeid vastgesteld.
Honderdduizenden Oeigoeren zitten vast in 'heropvoedingskampen' en komen terecht op katoenplantages en -spinnerijen. En deze dwangarbeid wordt ingezet voor grote merken als Adidas, Tommy Hilfiger en Zara, en zelfs Patagonia.
H&M is trots op de bereikte resultaten. Met de in 2013 geïntroduceerde 'strategie voor een eerlijke en leefbaar loon' zouden ze ondertussen meer dan 600 fabrieken en 930.000 kledingarbeiders bereiken. Bovendien moeten alle leveranciers waarmee H&M samenwerkt ook een duurzaamheidscharter ondertekenen.
Hennes & Mauritz (H&M) is een Zweedse modeketen met in 2019 bijna 5100 filialen in 74 verschillende landen en circa 126.000 medewerkers.
Onze bedrijfsfilosofie is – mode en kwaliteit voor de beste prijs. Deze mode bieden we onze klanten op een duurzame manier – vandaag, morgen en in de toekomst. Het H&M-verhaal begint als Erling Persson in Västerås, Zweden, de eerste Hennes-winkel opent en damesmode gaat verkopen.
Wat nog lang niet duurzaam genoeg is aan ONLY
Wat wel opvalt bij het onderzoek van RankABrand, is dat er geen cijfers te vinden zijn over het gebruik van duurzame energie zoals wind- en zonne-energie. Dat ze er gebruik van maken staat vast, maar in hoeverre ze dat doen is nergens te vinden.
Duurzame kleding kan duurder zijn omdat het gemaakt is van natuurvriendelijke producten. Ook kan duurzame kleding wat meer kosten omdat er gebruik werd gemaakt van natuurvriendelijke producten of biologische katoenen en vezels. Vooral biokatoen is momenteel erg populair.