De teruggave bpm kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Gebruik hiervoor het formulier Teruggaaf bpm – export Nederlands kenteken. Bij een buitenlands kenteken kunt u ook het formulier Teruggaaf bpm – export buitenlands kenteken gebruiken.
Ook na de wijzigingen rond de BPM blijft gelden dat er geen BTW wordt geheven over de BPM wanneer de inschrijving in het kentekenregister (en dus de afdracht van de BPM) plaatsvindt op naam en voor rekening van de koper.
U betaalt geen bpm als: uw auto of motor een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer heeft. uw auto of motor 25 jaar of ouder is.
Als u uw bestelauto laat registreren in het Nederlandse kentekenregister, dan moet u aangifte bpm doen en bpm betalen. In de volgende gevallen hoeft u voor uw bestelauto geen bpm te betalen: De bestelauto is ouder dan 5 jaar. U gebruikt de bestelauto als ondernemer.
Inschrijven of herinschrijven in het kentekenregister
U betaalt bpm als u een zelf geïmporteerde personenauto of motor inschrijft die jonger is dan 25 jaar. Voor een bestelauto betaalt u alleen bpm als uw bestelauto jonger is dan 5 jaar en u geen ondernemer bent of niet voldoet aan de ondernemersregeling.
In de praktijk moet u rekening houden met een wachttijd van ca. vijf tot negen weken tot uitbetaling, mits de aanvraag correct is ingevuld en de juiste bijlagen zijn aangeleverd. Indien u kiest voor de bpm-overnameservice van VDS (onderdeel van Pakket C), dan maken wij de rest-bpm binnen 24 uur aan u over.
Er zijn een aantal manieren om geen BPM te hoeven betalen. Je kunt natuurlijk een auto importeren waar geen BPM op zit, zoals op dit moment de auto's met elektrische aandrijving. Ook kun je kiezen voor een oldtimer die is vrijgesteld van BPM of een bedrijfswagen op grijs kenteken.
Als je bijvoorbeeld in Duitschland een auto inclusief BTW hebt gekocht hoef je die heffing in ons land niet meer te betalen, omdat de tarieven even hoog liggen. Via onderstaande link kun je berekenen hoeveel BPM je nog moet afdragen.
Auto's ouder dan 25 jaar. (hoewel de BPM volgens de wet pas na 25 jaar volledig is afgeschreven, is dit in werkelijkheid al na 17 jaar en 6 maanden) Na 9 jaar en 6 maanden is de BPM al met 92% afgeschreven en betaal je nog maar een klein deel rest BPM.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
BPM betekenis
BPM is dus de belasting die u betaalt voor een personenauto, bestelauto of motor. De Belastingdienst berekent de BPM voor een personenauto aan de hand van de CO2 -uitstoot. Voor een bestelauto, kampeerauto of motor is de BPM een percentage van de netto-catalogusprijs.
Bij de aanschaf van een nieuwe auto betaal je altijd 21% BTW. Bovenop de BTW betaal je BMP (Belasting Personenauto's en Motrorrijwielen). De hoogte van deze belasting verschilt per auto en hangt voor personenauto's af van de CO2-uitstoot in gram per kilometer. Hier kan je de BPM goed berekenen.
Bpm is de belasting van personenauto's en motorrijwielen. Koopt u in Nederland een personenauto, motor of een bestelauto? Of importeert u een personenauto, motor of bestelauto? Dan betaalt u bpm.
Alleen mogelijk bij export naar een andere EU-lidstaat (of EER-land) U krijgt alleen bpm terug als het voertuig aantoonbaar duurzaam geregistreerd wordt in een ander EER-land. Hierbij zijn de drie facetten 'aantoonbaar', 'duurzaam' en 'EER' van belang. Om het aan te kunnen tonen, dient u bewijs aan te leveren.
De BPM naheffing wordt inderdaad binnen 5 jaar na datum 1e registratie opgelegd aan de verkoper bij verkoop aan een particulier. Echter valt deze na 5 jaar in 1 keer naar € 0,-. Dit betekent dat bij een auto met grijs kenteken die ouder is dan 5 jaar de rest BPM € 0,- bedraagt.
U betaalt bpm als u een nieuwe personenauto, motor of een bestelauto in Nederland koopt. Of importeert vanuit het buitenland. Maar ook in andere gevallen betaalt u bpm.
Belasting betalen is natuurlijk nooit leuk en te veel betalen zeker niet. Goed nieuws is dan ook dat je zeker niet te veel BPM hoeft te betalen. Volledig legaal natuurlijk! Als het gaat om Belastingen op auto's behoort Nederland tot de top drie duurste landen binnen europa.
BPM wordt eenmalig geheven voor iedere auto die in Nederland een kenteken krijgt. Het is dus eigenlijk een aanschafbelasting. De BPM wordt met name bepaald op basis van CO2-uitstoot. Voor zeer milieuvriendelijke personenauto's (met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer) hoeft u geen BPM te betalen.
Bpm-tarieven aangescherpt per 1 januari 2022
Er wordt voor 2022 een autonome vergroening verwacht van gemiddeld circa 2,3%. De bpm-tabel is daarom aangepast door de schijfgrenzen te verlagen met 2,3% en de geïndexeerde tarieven te verhogen met 2,35%. Bekijk de bpm-tarieven op de website van de Belastingdienst.
Op kenteken Deel 1 A zou u de vermelding van de bruto BPM kunnen tegenkomen maar is feitelijk al in rekening gebracht bij aanschaf nieuw. Dat bedrag zit dus verwerkt in de oorspronkelijke catalogusprijs, net als de BTW destijds en gaat min of meer mee met de afschrijving van de auto.
Na 5 jaar mag de auto BPM vrij door een ondernemer aan een particulier worden verkocht. Een bestelauto die voor 1 juli 2005 is aangeschaft wordt niet gevolgd voor de BPM. Wanneer deze wordt verkocht binnen vijf jaar na eerste toelating volgt geen naheffing BPM.
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.