Rijden op bergwegen vereist ervaring en techniek. Niet dat het heel moeilijk is, maar het is wel anders dan rijden op de vlakke wegen hier in Nederland. Vergeet bijvoorbeeld het zuinige rijden in een hoge versnelling, maar laat je auto lekker toeren maken tijdens de klim.
Wat heb je nodig om naar Oostenrijk te rijden? Om met je auto naar Oostenrijk te reizen, ben je verplicht om een aantal documenten standaard bij je te hebben. Denk aan geldige reisdocumenten, een rijbewijs en kentekenbewijs.Daarnaast heb je een autobahnvignet nodig om op de Oostenrijkse snelwegen te mogen rijden.
Rijd bergaf in dezelfde versnelling als omhoog. Zo remt de auto af op de motor en dat voorkomt schade aan de remmen. Ga je in een te hoge versnelling de berg af, dan moet je continu bijremmen. Hierdoor gaan de remmen stinken, worden ze bloedheet en kunnen ze hun remkracht verliezen.
Rij bergaf in de dezelfde versnelling als dat je bergop doet. Zo zorg je ervoor dat de auto vanzelf al snelheid mindert waarop je 'op de motor afremt'. Doe je dit niet en ga je in een hoge versnelling de berg af, dan hou je automatisch meer snelheid en moet je continu bij-remmen.
Als u een handgeschakelde versnellingsbak gebruikt, gebruik dan de tweede of derde versnelling wanneer u een steile helling oprijdt – en schakel niet van versnelling als u eenmaal bent toegewijd aan de klim. Mislukte klim: Zet het voertuig in de achteruit om natuurlijke motorrem toe te staan en de banden te laten draaien.
Bij bergop- en bergafwaarts rijden, gebruik een lage versnelling, 1-3 bij een handgeschakelde transmissie en L en 2 bij een automaat . De lagere versnelling geeft de motor het vermogen om de snelheid te behouden bij het bergop rijden. Bij het bergaf rijden, houdt de lage versnelling uw snelheid laag om uw remmen te sparen en onnodige stress op de transmissie te voorkomen.
Wanneer u een helling op moet, zorg er dan voor dat u de automatische transmissie in de juiste stand zet . Als de helling steil is, kunt u het beste de L- of lage versnellingspositie gebruiken om het voor de auto gemakkelijker te maken om te klimmen. Als de helling echter niet te steil is, kunt u nog steeds de D-positie gebruiken.
De bergen of een een heuvelachtig gebied is voor een personenauto geen onneembare hindernis. Dat kan elke auto wel aan wanneer het niet per se een caravan hoeft me te sjouwen. En incidenteel op de onverharde weg hoeft voor een personenauto ook geen probleem te zijn.
Benader de heuvel rechtdoor in plaats van diagonaal om te voorkomen dat u gaat rollen . Gebruik de hoogste versnelling waarin het voertuig comfortabel 'trekt'. Probeer nooit om uw 4x4 op een steile helling te draaien. Wees voorbereid op een mislukte klim, het overkomt de beste bestuurders.
Ons advies: kijk altijd vooruit, matig je snelheid voordat je een bocht ingaat en versnel in de bochten. Als je gaat remmen op het moment dat je de bocht ingaat, kun je de controle verliezen, omdat de banden geen grip houden op de weg.
De B stand
In deze “Brake” stand, zal de auto meer op de motor afremmen. Dit is vooral handig in auto's die elektrisch of deels elektrisch (hybride) zijn. In deze auto's zorgt het namelijk voor een boost in de regeneratie van elektriciteit in de batterij. Er komt dus sneller stroom terug in de batterij.
Autorijden in Oostenrijk is over het algemeen heel gemakkelijk als je eenmaal gewend bent aan het rijden aan de rechterkant van de weg. Alle hoofdwegen zijn in goede staat en goed bewegwijzerd.
Op een vlakke ondergrond zul je de koppeling, het gaspedaal en de rem niet veel gebruiken. Maar dat is niet het geval bij het rijden op een heuvel. Voor wegen die niet te steil zijn, is de stand van de versnellingspook op 2 of 3 voldoende. Maar als je naar een hogere stand gaat, moet de versnellingspook verlaagd worden naar 1.
Een heuvelstart maken met het gezicht omhoog
Houd de handrem omhoog zodat deze nog steeds is aangetrokken. Laat de koppeling een beetje opkomen totdat u voelt dat deze 'bijt', en druk hem dan weer iets in om de auto te stabiliseren. Trap het gaspedaal in. Vergeet niet dat u meer gas nodig hebt dan wanneer u de auto start op een vlakke weg.
Bij het parkeren bergop met een stoeprand, moeten uw wielen van de stoeprand afgedraaid zijn . Omgekeerd, bij het parkeren bergaf, moet u uw wielen altijd naar de stoeprand toedraaien.
Op een steile helling bergafwaarts zorgt wegrijden in de tweede versnelling in plaats van de eerste versnelling voor een soepelere start. Zet uw rechtervoet op de rem, niet op het gaspedaal. Kom omhoog richting het bijtpunt.
Indien je een stoplicht nadert, wat kan je dan het beste doen? (wat betreft brandstof besparen en zo min mogelijk slijtage). 1. In de versnelling blijven (bv 5), gas los, evt bijremmen en op het laatst de koppeling indrukken ivm lage toeren en daarna terugschakelen (2 of 1).
Anticipeer op steile bochten door te remmen voordat u ze bereikt . Schakel naar een lagere versnelling voor afdalingen, waardoor een deel van het remwerk op de motor en transmissie wordt gelegd. Houd een consistente lagere snelheid aan, in plaats van te versnellen op de rechte stukken en dan te moeten remmen voor de bochten.
AFWAARTSE RIJDEN
Kies de laagst mogelijke versnelling en selecteer Hill Descent Control (HDC) indien beschikbaar . Als u HDC gebruikt, probeer dan uw voet van het pedaal te houden en vermijd de verleiding om te remmen. Als u toch moet remmen, oefen dan progressieve in plaats van sterke druk uit. Als u geen HDC hebt, gebruik dan gewoon uw laagste versnelling.
Met de automaat
De automatische versnelling schakelt altijd vanzelf bij. Maar dat is in de bergen dus niet handig. Op die manier ga je niet soepel omhoog en kun je bergaf niet genoeg afremmen op de motor. Zet de auto dus op handmatig schakelen.
Je remmen ruiken verbrand
Als je merkt dat je remmen een brandlucht afgeven als je op het pedaal trapt, is dat geen goed teken en moet je ze snel vervangen. Het kan inderdaad overmatige slijtage van de remblokken zijn of zelfs een lek, waardoor er remvloeistof op de schijven komt. Ga in elk geval naar de garage!