In grote lijnen is een Audi A4 een degelijk gebouwde auto, met weinig storingen. Specifieke A4-kwaaltjes zijn er niet, wel enkele die we ook kennen van andere modellen in het concern. Dat geldt bijvoorbeeld voor de individuele bobines van de benzinemotoren.
Een start/stop-systeem is op iedere A4 standaard. Met onze testauto realiseerden wij een praktijkverbruik van 1 op 17,9. Weliswaar kwamen we niet bij de score uit de brochure in de buurt (namelijk 1 op 25,6), maar voor een auto van dit formaat en mét een automaat vinden we ons verbruik zeker niet onaardig.
De Audi A5 staat bekend als een betrouwbare auto. De afwerking en de gebruikte materialen in het interieur zijn van een hoog niveau. Tevens scoort het model hoog wat betreft botsveiligheid; in de Euro NCAP crashtest kreeg het model vijf sterren van de maximaal haalbare score van vijf.
De Audi A4 B8 was in productie tussen 2008 en 2016 en is een van de meest succesvolle Audi A4-modellen tot nu toe. Toen de B8 A4 uitkwam, zorgde hij voor een revolutie in het segment, omdat het de eerste A4 was die zijn rivalen ruimschoots overtrof op het gebied van luxe en raffinement.
De basismotor in de A4 is de 1,6 liter met 102 pk. De 2,0 liter met 130 pk is vergeleken met andere benzineversies vrij conventioneel. De 2.0 FSI met directe inspuiting heeft 150 pk. Daarnaast is er de 1,8 liter met turbo en vijf kleppen per cilinder in twee versies: 163 pk en 195 pk.
Het overmatige olieverbruik komt voor bij Audi TFSI-motoren vanaf 2008 die (meestal) meer dan 100.000 kilometer hebben gelopen. Het probleem is ook aanwezig bij de 1.4 TSI, 1.8 TSI en 2.0 TSI motoren van VW, Skoda en Seat.
Avanti Avant. Stationwagens zijn 'in' en de A4 Avant is Audi's nieuwste wapen in het segment van de ruime, sportieve vrijetijdswagens. In deze test maken we kennis met de 1.8 5V-uitvoering, met viercilinder twintigklepper.
In Ingolstadt rollen de A3, A4, A5 en Q5 van de band en in Neckarsulm de A4 Limousine, A5 Cabriolet, A6, A7, A8 en R8. Fabrieksbezoeken zijn mogelijk van maandag tot en met vrijdag, tussen 9.00 en 16.00 uur.
De TFSI bij Audi, en TSI bij VW, Seat & Skoda (1.8 en 2.0 turbo) motoren gebruikt vanaf 2008 hebben een lagere olieschraapveer (1,5mm), wat voor minder wrijving en dus minder verlies zorgt, maar door de kleinere boringen (er is immers minder hoogte voor een grotere boring/grotere diameter) te snel verstoppen.
De nieuwe Audi A3 1.6 TDI ultra is de zuinigste ooit. Volgens New European Driving Cycle (NEDC) verbruikt de Audi slechts 3,2 liter brandstof per 100 kilometer. Dit betekent een uitstoot van 85 gram CO2 per kilometer.
1. Toyota Yaris Hybrid. De winnaar in dit overzicht is de Yaris hybride. Deze compacte stadsauto geraakt op papier (WLTP) met 3,8 liter benzine 100 kilometer ver.
De Audi A4 is leverbaar in 12 uitvoeringen. De prijzen van de A4 lopen uiteen van 44.484 tot 65.949 euro. De snelste Audi A4 accelereert in 5.5 seconden naar 100 km/h.
Het symbool van de Olympische Spelen heeft vijf losse cirkels, voorstellend de 5 continenten.
Hoog olieverbruik
Vanaf ongeveer 80.000 kilometer vertonen auto's met een 1.4, 1.8 en 2.0 TFSI motor een heel hoog olieverbruik. Verder zijn de zuigerveren ten opzichte van de cilinderwand van een te hard materiaal, waardoor de motor uiteindelijk stuk draait.
Maar ook bij de andere motoren met een grotere inhoud doen zich TSI-motorproblemen voor. Zo hebben de 1.2, 1.4, 1.8 en 2.0 liter motoren vooral last van problemen met de distributieketting. Een distributieketting zal na verloop van tijd altijd iets langer worden.
Van autodealers verneem ik dat zo'n motor makkelijk de 400.000 km moet kunnen halen bij normaal gebruik. Ook zouden auto's met dergelijke motoren na dienst doen in West-Europa nog jaren doorrijden in Oost-Europese landen tot zo'n 400.000 tot 600.000 km.
Deze versie van de Audi A6 is in Nederland op de markt sinds oktober 2019 en kost rijklaar € 192.025. De vierwielaangedreven auto heeft een mild-hybrid benzinemotor en levert een maximum vermogen van 441 kW (600 pk) en een maximum koppel van 800 Nm.
De prijslijst van de Audi A5 begint bij 56.148 euro voor de Audi A5 35tfsi mhev s edition 110kW s-tronic aut. In totaal levert Audi 4 verschillende uitvoeringen van de A5 waarbij de meest dure variant een prijs kent van 70.712 euro. Wie de Audi A5 zakelijk zal rijden moet rekening houden met 22% bijtelling.