Asfaltwegen dragen behoorlijk bij aan luchtvervuiling. Dat blijkt uit onderzoek in de Verenigde Staten. Uit het wegdek lekken vluchtige organische stoffen weg en dat wordt erger als het wegdek opwarmt.
Asfalt is een mengsel van steenslag, zand en vulstof, bijeengehouden door bitumen. Dit is een restproduct uit de aardolie-industrie. Bitumen wordt bij hoge temperatuur vloeibaar. Vulstof houdt de bitumen in vloeibare staat bijeen.
Afhankelijk van de temperatuur en de hoeveelheid zonlicht dat op het asfalt valt, kunnen er zelfs gevaarlijke verontreinigende stoffen vrijkomen. Het betekent dat asfalt, met name in stedelijke gebieden, en belangrijke bron is van luchtverontreinigende stoffen. En dan vooral op warme en zonnige dagen.
Als het asfalt voldoende afgekoeld is tot ca. 50 graden is het overrijdbaar. Meestal is dat binnen een of twee uur.
Dat is sinds 1995 niet meer toegestaan. Het beleid is er sindsdien op gericht om al het teerhoudend asfalt gaandeweg uit de keten te verwijderen. Dit gebeurt door het vrijgekomen teerhoudend asfalt thermisch te reinigen. Daarna kan het gereinigde product weer worden (her)gebruikt.
In het laboratorium wordt de opbouw van de asfaltkern gedetailleerd beschreven en wordt een test met PAK-marker uitgevoerd. Bij een 'positief' resultaat van de PAK-marker ligt het PAK-gehalte boven de 250 mg/kg en is het asfalt te teerhoudend.
Asfalt afvoeren kosten
Om de kosten te drukken, kan je zelf je asfaltresten naar het containerpark brengen. Afhankelijk of je asfalt teerhoudend of niet is, verschilt de prijs. Eén ton niet-teerhoudend asfalt afvoeren, kost zo'n 5 à 10 euro.
Als eerste is het belangrijk te weten dat asfalt veel voordeliger is dan beton. De prijzen van asfalt en beton verschillen vaak meer dan 50%, en dat is niet het enige grote voordeel. Bij het juiste onderhoud gaat asfalt namelijk net zo lang mee.
Wat kost asfalteren per m2
Uw oprit asfalteren kan al vanaf € 15,- per m² (ex. BTW). Een gemiddelde kostprijs voor de oprit ligt vaak tussen de € 35,- en € 45,- per m². De prijs of kosten voor uw asfalt oprit aanleggen, herstellen of vernieuwen hoeft helemaal niet hoog te zijn!
Voor nieuw werk volstaat een onderbaan van gebroken puin, meestal ca. 40 cm dik. Maar we kunnen ook over bestaande klinkers of beton asfaltere.
Hoe aanbieden? Kleine hoeveelheden bouw- en sloopafval kan je kwijt op het recyclagepark. Voor grotere hoeveelheden doe je best een beroep op een containerdienst. Deponeer de verschillende fracties bouw- en sloopafval in de aparte containers op het recyclagepark.
Dakbedekking (dakleer, bitumen- en teerhoudend) komt vrij bij de volgende werkzaamheden: slopen van gebouwen of kunstwerken; renoveren van gebouwen of kunstwerken.
Het Besluit bodemkwaliteit (Bbk) stelt regels aan het nuttig toepassen van grond, baggerspecie en (steenachtige) bouwstoffen, zoals beton, asfalt, puingranulaat en bakstenen, op of in de bodem. Deze bouwstoffen kunnen ook afvalstoffen zijn.
Gebroken asfalt is een asfaltgranulaat dat gewonnen wordt door oud bitumineus verharde wegen op te breken in schollen en brokken. Daarna worden deze stukken door een puinbreker vermalen tot granulaat.
Bitumen is een product dat overblijft na het raffineren van van ruwe aardolie. Deze olie bevat maar liefst 50% tot 80% bitumen.
Door de hoge temperatuur van vloeibaar bitumen kan spatten of morsen tot ernstige brandwonden leiden. Hoge concentraties bitumendamp- en/of rook kunnen leiden tot bronchitis en irritatie van de luchtwegen.
De hoeveelheid teerhoudende dakbedekkingsmaterialen, welke thans nog in gebouwen aanwezig is, wordt geschat op circa 800.000 ton. Door de aanwezigheid van PAK in het teer is dakbedekking op basis van teer in de Eural aangemerkt als gevaarlijk afval.
Teer kan leiden tot bronchitis, longemfyseem, longkanker en keel-, slokdarm- en strottenhoofdkanker. Koolmonoxide leidt tot verminderde conditie, aderverkalking, hartklachten (Angina pectoris, hartinfarct), herseninfarct en hersenbloeding.
A De dagproductie is afhankelijk van de situatie. Q Hoeveel m1 kan er per uur worden aangebracht? A Op snelwegen is per rijbaan 30.000m2 per uur maximaal haalbaar.
Het asfalt zelf wordt aangebracht met behulp van een asfalteermachine. Het wordt vaak gebruikt voor de aanleg van openbare wegen. Bij particuliere woningen wordt het vaak toegepast bij het aanleggen van opritten, en als materiaal voor dakbedekking. Ontdek hier meer over de toepassingen van asfalt.
Asfalt verwijderen kan op twee manieren, opbreken of asfalt frezen. Het opbreken van asfalt gebeurt vaak middels een hydraulische graafmachine, het frezen van asfalt wordt gedaan met een daarvoor bestemde asfaltfrees. Wanneer asfalt wordt verwijderd noemen we dit frezen.
Beton als meer rigide materiaal met lange levensduur en weinig onderhoud, maar met hogere aanlegkosten. Asfalt als meer flexibel materiaal en goedkoper in aanleg maar vraagt meer onderhoud over de gebruiksduur.
1. Asfalt is veel duurder dan tegels en klinkers.
Een kilometer snelweg kan 50 miljoen kosten
Volgens Rijkswaterstaat variëren de kosten voor een dubbele driebaanssnelweg met een vluchtstrook per kilometer van 10 tot 50 miljoen euro per kilometer. In deze kosten zit alles verwerkt; van de materiaalkosten tot het arbeidsloon.