ART-3 fietssloten bieden meer beveiliging en zijn meer geschikt voor de stedelijke omgeving. ART-4 wordt voor fietsen nauwelijks gebruikt, maar des te meer voor scooters en motors. Let op: veel verzekeraars eisen bij een diefstalverzekering dat uw fietsslot een minimaal aantal sterren moet hebben.
Een ART-slot herken je aan het ART-logo met het aantal sterren op het slot in de vorm van een sticker of afdruk. Op het logo moet ook het goedkeurnummer zichtbaar zijn. Of het slot geschikt is, hangt af van het soort tweewieler waar het om gaat.
ART-2 sloten betreffen in de regel fietssloten. ART-3 sloten zijn in de regel bestemd voor de duurdere fietsen en scooters en brommers. ART-4 sloten zijn geschikt voor scooters en (de wat lichtere) motoren, terwijl het bij ART-5 uitsluitend gaat om sloten voor de (zwaardere) motor.
Een anti-diefstalverzekering is af te sluiten met een voor de betreffende tweewieler (fiets, scooter/brommer, motor) goedgekeurd ART-slot. Voor een fiets moet er minimaal sprake zijn van een ART-2 slot, terwijl vaak ook een ART-3 slot goed te gebruiken is voor de fiets.
In eerste instantie kijk je of je op het slot een stickertje of opdruk kunt vinden met het ART logo. Op het stickertje vind je de volgende gegevens: Het woord “ART”, een “nummer” en een aantal “sterretjes”. Het nummer is het slotnummer oftewel het goedkeurnummer.
Kies voor een ART-slot met minimaal 2 sterren. Ook een ART-3 slot is prima geschikt voor de beveiliging van uw e-bike. Het type slot maakt niet zo heel veel uit; u kunt bijvoorbeeld kiezen voor een ringslot, een vouwslot of een kettingslot. Een goed basisslot voor de beveiliging van uw e-bike is een ringslot.
De diefstalbestendigheid was bij deze sloten al getest door Stichting ART. Conclusie: vergeet vouwslot en beugelslot. De beste oplossing is een ringslot in combinatie met een los kettingslot van minimaal 85 centimeter zodat je hem altijd aan de 'vaste wereld' vast kunt maken.
Met ART-keurmerk en testwinnaar van de Fietsersbond slotentest. De ABUS Bordo Granit X Plus 6500/110 XL is een ART 2 gekeurd slot.
Een slot met het ART5 keurmerk is dus een slot dat gekeurd is volgens het strengste keuringsvoorschrift van stichting ART. Een ART5 slot heeft een 5 sterren keurmerk is altijd een kettingslot.
Het beste scooterslot is dus een lang ART3 gekeurd kettingslot! Je mag uiteraard ook ART4 of zelfs ART5 gebruiken. Neem je het risico om je scooter niet nagelvast te zetten dan kun je ook andere type sloten nemen, zoals een beugelslot of een schijfremslot.
Kettingsloten gelden doorgaans als de veiligste fietssloten. Kies wel voor een kettingslot met gehard stalen schakels van minimaal 8 mm dik en het liefst ook voor een kettingslot voorzien van een ART-keurmerk (ART-2 of 3).
Verzekeraars als HEMA en Unigarant geven aan dat de fiets of e-bike voor vergoeding bij diefstal op slot moet staan met een ART-goedgekeurd slot van (minimaal) twee sterren. Een ART-2 fietsslot volstaat dus voor zowel de gewone als de elektrische fiets.
Hoe is te zien dat het om een ART-2 slot gaat? Het minimale advies voor het beveiligen van gewone fietsen tegen diefstal is dus een slot ART-2. Zo'n slot is te herkennen aan het ART-logo, het aantal sterren en een viercijferig goedkeurnummer.
Wil je een door de verzekering goedgekeurd fietsslot, koop dan een ART-keurmerkslot met minimaal twee sterren: ART-2. Wil je de beveiliging van je fiets of e-bike uitbreiden, schaf dan een tweede slot aan met bijvoorbeeld minimaal een ART-2- of een ART-3-, ART-4- of zelfs ART-5-keurmerk.
Solid-ringslot van AXA
De productie en verkoop van de 'Poolse sleutel' kan AXA niet tegenhouden. 'Er is geen wet die dat verbiedt. Een koevoet waarmee je kunt inbreken, mag je ook produceren en verkopen. ' Maar je mag de sleutel niet aanprijzen als een middel om een AXA-slot te openen.
Een kettingslot is eigenlijk het sterkste type (fiets)slot dat verkrijgbaar is. Vooral als het van gehard staal is gemaakt. Door de constructie met schakels is het onmogelijk om snel en onopvallend een kettingslot open te krijgen.
Het kabelslot en kettingslot zijn aan elkaar gewaagd wat betreft stevigheid en bescherming tegen het doorknippen ervan. Op het vlak van flexibiliteit gaat de voorkeur hier uiteindelijk wel naar het kettingslot omwille van zijn gebruiksgemak.
Je bent verzekerd zolang je zelf wilt en kunt na het eerste jaar de verzekering dagelijks opzeggen. Bij diefstal of total loss van je fiets ontvang je in de eerste 5 jaar van de verzekering het volledige aankoopbedrag.
Een doorlopende e-bike-verzekering heeft een looptijd zonder vooraf vastgesteld einde. Je bepaalt zelf hoe lang je je fiets wilt verzekeren. De premie van een doorlopende verzekering betaal je één keer per maand of per jaar. Een tweede aandachtspunt bij het kiezen van een verzekering is de dekking.
Ben je veel op pad met de fiets en zet je bijvoorbeeld je fiets vaak neer op openbare plekken? Dan is het raadzaam een fietsverzekering af te sluiten. Zo zijn winkelgebieden en stations populaire plekken onder fietsendieven. Als je in een grote stad woont, loopt je fiets ook meer risico om gestolen te worden.
Fietssloten van het oer-Nederlandse merk AXA die als 'veilig' worden beschouwd. Dat deze sloten geschikt zijn om uw fiets mee te beschermen tegen diefstal wordt onderschreven door de Stichting ART met een ART-2 certificering.
Het Fortlocks Cijferslot 4-Cijferig is als best getest eruit gekomen! Dit komt omdat het een zeer goede beveiliging heeft. Het is heel erg sterk en gaat niet zomaar kapot. Zo kan het ook buiten staan en zelfs met extreme weersomstandigheden gaat het niet open.