Bij Albert Heijn vind je meer dan 300 Producten met het Rainforest Alliance keurmerk en ook meer dan 300 Producten met het Fairtrade keurmerk. Voorbeelden van producten met een Rainforest Alliance keurmerk zijn AH Bananen en chocolade, thee, hazelnoten, houdbare sinaasappelsap en Perla koffie.
50% van onze verse groente- en fruitproducten komt uit Nederland en 23% uit de rest van Europa. Kijk op onze wereldkaart om inzicht te krijgen in de 1200 productielocaties van onze huismerkproducten.
Door te kiezen voor Fairtrade producten zorg jij er mee voor dat de boeren in het Zuiden een juiste prijs krijgen voor hun producten. Je kan een Fairtrade product herkennen dankzij het blauw-groene label op de verpakking.
Albert Heijn zegt daarentegen dat de keuze aan de klant is om producten uit bepaalde gebieden (lees: Israël) niet te kopen. Daarmee roept de supermarkt indirect juist op tot een boycot van producten uit Israël.
In de praktijk blijkt niet alle handel eerlijk. Het verbod op kinderarbeid en slavernij wordt bijvoorbeeld regelmatig overtreden. Bovendien krijgen boeren in ontwikkelingslanden vaak zo weinig betaald voor hun producten dat ze er niet goed hun gezin van kunnen onderhouden.
Certificering: Zoek naar erkende fairtrade-certificeringen, zoals Fairtrade International, Fair Trade Certified of World Fair Trade Organization (WFTO)-labels . Deze certificeringen garanderen dat er aan specifieke criteria met betrekking tot eerlijke lonen, veilige werkomstandigheden en ecologische duurzaamheid wordt voldaan.
Sinds de aanvallen op de Gazastrook zijn er verschillende lijstjes gemaakt van bedrijven die het Israëlische geweld direct of indirect steunen. Enkele voorbeelden van deze bedrijven zijn Starbucks, McDonalds, Coca-Cola en Pepsi.
Supermarktketen Albert Heijn gaat voor het hele AH-rundvleesassortiment voornamelijk vlees van Nederlandse koeien aanbieden, bij voorkeur van koeien met weidegang. Zo gaan ook de Nederlandse melkkoeien uit het Beter voor Koe, Natuur & Boer-programma voor vlees zorgen.
DOETINCHEM - De van origine Duitse supermarktketens Aldi en Lidl ontkennen dat ze financiële banden hebben met Israël.
Een aantal van onze huismerkproducten worden niet in Europa gemaakt. Een groot deel komt uit ontwikkelingslanden in Afrika, Zuid-Amerika of Azië.
Het FAIRTRADE-keurmerk is een geregistreerd certificeringslabel voor producten die afkomstig zijn van producenten in landen met een laag inkomen. Het keurmerk wordt alleen gebruikt op producten die gecertificeerd zijn volgens de Fairtrade-normen en op promotiemateriaal om mensen aan te moedigen Fairtrade-producten te kopen.
In 1959 was Fairtrade Original de eerste fairtrade organisatie ter wereld. Vanuit het idee dat banen creëren beter is dan geld geven, gaat oprichter Paul Meijs fairtrade producten uit ontwikkelingslanden in Nederland verkopen. Het begin van een beweging die zich overal ter wereld verspreidt.
Sinds 2022 gebruiken we al steeds meer tarwe uit Nederland binnen onze bakkerij. Door gebruik te maken van lokale tarwe weten we nog beter waar ons brood vandaan komt. De beweging om bewust te kiezen voor tarwe uit Nederland sluit naadloos aan bij onze missie om 'Samen beter eten bereikbaar te maken. Voor iedereen.
Albert Heijn (Nederlandse uitspraak: [ˈɑlbərt ˈɦɛin]), vaak afgekort tot AH (uitgesproken als [aːˈɦaː]) en informeel tot Appie (uitgesproken als [ˈɑpi]), is de grootste supermarktketen van Nederland met een marktaandeel van 34,8% in 2020. De keten werd opgericht in 1887 en maakt sinds 2016 deel uit van Ahold Delhaize .
Een beter leven voor de kip
De AH Excellent scharrelkip is een sterk en langzaam groeiend ras dat met liefde wordt groot gebracht door boeren in het Franse 'Pays de Loire'. De AH Biologische kippen kunnen minimaal 8 uur per dag naar buiten en krijgen 100% biologische voeding.
Jaarrond Nederlandse aardappelen. Albert Heijn koopt verse producten zo dichtbij mogelijk in. Melk, kaas, eieren, kip en varkensvlees komen al voor 100% van eigen bodem. Dit jaar komen er meer dan 40 miljoen aardappel-, groente- en fruitproducten van Nederlandse bodem bij.
In 2022 heeft al onze kipvleeswaren en het grootste deel van het reguliere kip assortiment al 1 ster Beter Leven Keurmerk. Bij Albert Heijn is alle kip – naast de kip met 2 en 3 sterren Beter Leven Keurmerk - vanaf 2023 minimaal scharrelkip met 1 ster Beter Leven Keurmerk.
Appie is een informeel woord voor kleine Albert en mensen gebruiken Appie vaak als ze het over de supermarkt Albert Heijn hebben. Hoewel er veel verschillende supermarkten zijn, lijkt het erop dat op sommige plekken de aanwezigheid van Albert Heijn behoorlijk dominant is.
Er is helemaal geen sprake van een Israël-boycot door de winkelketen. De reden voor de blacklisting van de HEMA is een heel andere: het bedrijf wordt gestraft omdat het geen producten wenst af te nemen uit de kolonies (de 'nederzettingen') die Israël illegaal heeft gesticht in bezet Palestijns gebied.
Mango is een Spaanse winkelketen met winkels over de hele wereld.
Producten in de supermarkt afkomstig uit Israël zijn te herkennen aan de eerste drie cijfers op de barcode, die het land van herkomst aanduiden. Voor Israël is dat 729. Het gaat hoofzakelijk om producten zoals aardappelen, groenten, citrusvruchten en cosmetica.
Critici van het Fairtrade-merk hebben betoogd dat het systeem winsten weghaalt bij de armste boeren, dat de winst naar grote bedrijven gaat en dat dit leidt tot "dood en armoede". Bewijs suggereert dat weinig van het extra geld dat consumenten betalen daadwerkelijk bij de boeren terechtkomt .
We werken nauw samen met onze leveranciers en partners om ervoor te zorgen dat zij onze Responsible Business Principles naleven. Hun primaire doel is om ervoor te zorgen dat alle werknemers die betrokken zijn bij het maken van LEGO®-producten eerlijke en fatsoenlijke werkomstandigheden hebben en dat het milieu wordt beschermd voor toekomstige generaties.
Door het kopen van fairtradeproducten geef je benadeelde producenten uit het Zuiden de kans op een menswaardig bestaan. Eerlijke handel garandeert een reeks goede handelsvoorwaarden, zorgt voor een betere markttoegang en versterkt de producentenorganisaties en hun netwerken.