Koop je met een creditcard, dan worden die gegevens - in tegenstelling tot bij Afterpay - doorgestuurd naar het Bureau Krediet Registratie (BKR). Het BKR houdt een database bij van alle kredieten die consumenten afsluiten.
Bureau Kredietregistratie (BKR) gaat vanaf 1 december ook kleinere kredieten met een kortere looptijd registreren. Betekent deze aanpassing in de BKR-registratie iets voor webshops en hun uitstaande facturen? Spoiler alert: nee, niets. De voordelen van achteraf betalen blijven bestaan.
Als je niet binnen de gestelde termijn betaalt sturen we je altijd eerst een kosteloze herinnering. Wanneer ook deze termijn is verstreken brengen we incassokosten in rekening. Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk het gehele bedrag inclusief de incassokosten aan AfterPay betaalt om nog meer incassokosten te voorkomen.
2.1. AfterPay biedt alleen goederenkrediet aan dat strekt ter financiering van producten die jij koopt bij webwinkels waar AfterPay een contract mee heeft afgesloten. Met het krediet dat wij jou verstrekken worden de producten die jij bij deze webwinkels koopt dus betaald.
Met Klarna kun je achteraf betalen in webwinkels. Uiteraard moet de webwinkel deze betaalmethode wel aanbieden, wat lang niet altijd zo is. Naast Klarna zijn er namelijk meer manieren om achteraf te betalen, bijvoorbeeld Afterpay. Samen met Klarna zijn dit de 2 bekendste achteraf-betaalmethodes.
Registratie bij BKR
Klarna meldt deze overeenkomst bij de Stichting Bureau Krediet Registratie (BKR) te Tiel. BKR verwerkt deze gegevens in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI).
Wanneer je voor de eerste keer besteld, is het maximum bestelbedrag €75,-. 2. Ik heb al vaker bij AfterPay besteld: Het kan zijn dat je nog openstaande bestellingen hebt die eerst nog betaald moeten worden.
Afterpay kijkt wel naar je betaalverleden om te bepalen voor welk bedrag je een bestelling kunt plaatsen. Bij je eerste bestelling is het maximale bestelbedrag bij veel webshops bijvoorbeeld lager, dan bij je tweede of derde bestelling. Dit kan beperkend zijn, zeker als je een grote bestelling wilt doen.
Als je nog niet aan Afterpay hebt betaald op de uiterste betaaldatum genoemd in de betaalinstructies, wordt er per e-mail kosteloos een eerste herinnering gestuurd met een nieuwe betalingstermijn van 14 dagen. Bij de tweede herinnering zal Afterpay 15,- administratiekosten in rekening brengen.
Ja, dat kan*. Heb je meer tijd nodig om te betalen? Dan kun je in de AfterPay app en in MyAfterPay de Pauzeer-functie gebruiken. Hiermee heb je de mogelijkheid om de uiterste betaaldatum uit te stellen met 7 dagen.
Heeft u meer tijd nodig om te betalen? Dan kan u in MyAfterPay de Pauzeer-functie gebruiken. Hiermee heeft u de mogelijkheid om de betaaltermijn te verlengen met 7, 14 of 21 dagen. Log in op MyAfterPay om uw betaling the pauzeren.
Betaalregeling aanvragen
Je kunt kiezen voor maximaal 3 maandelijkse termijnen. Per betaaltermijn brengen wij € 5,00 aan servicekosten in rekening. Rond de 23e van de maand ontvang je een e-mail voor het te betalen termijnbedrag. Het termijnbedrag dient vervolgens binnen 5 dagen te worden betaald.
In je favoriete webshop selecteer je Klarna als betaalmethode. Kies voor 'Betaal in 3 delen'. Het bedrag moet minimaal € 35 zijn en maximaal €4.000 per aankoop.
Daarnaast melden kredietaanbieders het als er iets gebeurt tijdens de looptijd van het krediet. Dit worden negatieve registraties genoemd: Je loopt achter met betalen. Je hebt een aflossingsregeling afgesproken na een betalingsachterstand.
Als je je registratie wilt laten aanpassen, neem dan contact op met je kredietaanbieder. De kredietaanbieder kan die aanpassen als er iets niet klopt. De kredietaanbieder heeft jouw financiële en persoonlijke gegevens en kan jouw registratie goed beoordelen. BKR heeft deze gegevens niet.
Helaas komen vele mensen pas te weten dat ze op de zwarte lijst staan nadat hun aanvraag voor een lening werd geweigerd. Om te checken of jouw naam op de zwarte lijst staat vermeld, kan je surfen naar de website van de Nationale Bank. Daar zie je overzicht van alle gegevens die op jouw naam staan geregistreerd.
Is er sprake van openstaande facturen of overdrachten aan het incassobureau, dan is achteraf betalen meestal ook geen optie. Verder zijn er artikelen die je per definitie niet achteraf kunt betalen. Ook met een cadeaubon is het achteraf betalen van producten niet mogelijk.
Waarschuwing! Fraudeurs doen zich voor als medewerkers die vanuit Klarna bellen met de vraag om je persoonlijke gegevens te delen. Mocht je een telefoontje van Klarna ontvangen met de vraag je logingegevens te delen, hang dan direct op.
Als betaling door de consument uitblijft, mag u na de gestelde 14 dagen de incassokosten en de wettelijke rente in rekening brengen. U heeft ook andere middelen die u kunt gebruiken. De eerste is het eigendomsvoorbehoud.
Het aanbieden van een achteraf betaalmethode heeft als voordeel dat je niet afhankelijk bent van wanneer de consument betaalt. Op het moment dat de bestelling wordt afgerond voert AfterPay een realtime risicocheck uit. Zo bepalen zij of de betreffende consument het orderbedrag achteraf mag betalen.
AfterPay geeft consumenten een stukje vrijheid, rust en vertrouwen. Met AfterPay betaal je pas na ontvangst van je bestelling. Als consument hoef je geen geld meer voor te schieten, betaal je alleen voor het behouden deel van je bestelling en weet je precies waar je aan toe bent.
De kosten voor AfterPay bedragen 1,50 euro per transactie plus een risicofee die varieert tussen de 3,35 en 4,24 procent. Dat hangt af van het type product en de doelgroep. Als consument betaal je vervolgens per transactie extra servicekosten, die per webshop uiteenlopen van 0,99 tot 1,99 euro.
Als je nog niet aan Klarna hebt betaald op de uiterste betaaldatum genoemd in de betaalinstructies, wordt er per e-mail kosteloos een eerste herinnering gestuurd met een nieuwe betalingstermijn van 14 dagen. Bij de tweede herinnering zal Klarna € 13,50 aanmaningskosten in rekening brengen.
*Houd er rekening mee dat AfterPay een onafhankelijk betaalbedrijf is en ASOS geen invloed heeft over het al dan niet accepteren van je betaling met Afterpay. Als je te laat betaalt, wordt er rente in rekening gebracht. Mocht je problemen hebben met je bestelling, neem dan contact op met de klantenservice van AfterPay.