Aflossen is het terugbetalen van de financiering vanuit de cashflow.Afschrijven is de boekhoudkundige waardevermindering. Afschrijvingen zijn fiscaal gezien kosten en drukken de winst. Aflossing is geen kostenpost, wel een uitgave.
Wat zijn aflossingen? Andersom is een aflossing wel een uitgave maar geen kost, dat zit namelijk zo. Als je een lening hebt en je gaat aflossen dan geef je eigenlijk een deel van dat geleende geld terug aan de bank. Je pakt dus wel je portemonnee, je haalt er wel geld uit en dat geef je ook aan de bank.
Wat is afschrijven? Afschrijven houdt in dat je de aanschafkosten van een bedrijfsmiddel verspreid over een aantal jaren in mindering brengt op de opbrengsten van je bedrijf. Hierdoor wordt je winst lager en hoef je minder belasting te betalen.
Het aflossen van een lening betekent het terugbetalen van de lening. Wanneer u een lening gaat terugbetalen bestaan de maandlasten voor een deel uit rente en voor een deel uit aflossing. De rente is de vergoeding voor de bank voor het verstrekken van de lening. Met het aflossingsdeel betaalt u de lening terug.
Afschrijven betekent dat u de kosten verdeelt over de jaren waarin u het bedrijfsmiddel gebruikt. Elk jaar kunt u dus een deel van de kosten aftrekken in uw aangifte inkomstenbelasting of aangifte vennootschapsbelasting.
Afschrijvingen worden gerekend als kosten en verminderen dus het eigen vermogen. Omdat het kosten zijn, staan afschrijvingen tevens op de exploitatiebegroting.
Definitie: De monetaire waarde van een actief neemt in de loop van de tijd af door gebruik, slijtage of veroudering . Deze afname wordt gemeten als afschrijving.
Aflossen is het terugbetalen van de financiering vanuit de cashflow.Afschrijven is de boekhoudkundige waardevermindering. Afschrijvingen zijn fiscaal gezien kosten en drukken de winst. Aflossing is geen kostenpost, wel een uitgave.
Als er spaargeld is, hoeft iemand niet te lenen en dus niet af te lossen. Als er moet worden afgelost op een niet verwijtbare en niet vermijdbare schuld dan is de aflossing een last die het draagkrachtloos inkomen verhoogt. Ook als er (nog) niet wordt afgelost, kan er rekening worden gehouden met de schuld.
Aflossing. De maandelijkse kosten van een lineaire hypotheek bestaan uit rente en aflossing. De aflossing is het hypotheekbedrag gedeeld door het aantal aflossingen. Bij een annuïteiten hypotheek betaalt u in het begin weinig aflossing en veel rente en aan het einde juist andersom.
Voorbeeld. U koopt een machine. De aanschafprijs bedraagt € 30.000, de vermoedelijke gebruiksduur is 10 jaar en de restwaarde na 10 jaar is € 5.000. Berekening van de afschrijving: (€ 30.000 - € 5.000) : 10 = € 2.500 per jaar.
De soorten eigendommen die u kunt afschrijven zijn onder andere machines, apparatuur, gebouwen, voertuigen en meubilair . U kunt geen afschrijving claimen op eigendommen die u voor persoonlijke doeleinden aanhoudt.
Lineair tot restwaarde. Degressief (naar lineair)Degressief (vast percentage van de boekwaarde)
Aflossingen daarentegen vallen in de categorie uitgaven en dit is niet aftrekbaar van je totaalwinst.
Waar komt aflossing op de balans? Op de balans van je onderneming staat de lening aan de passivakant (schulden). Wanneer je een aflossing doet, wordt het bedrag dat je aan schulden hebt, lager.
Afschrijvingen zijn geen uitstroom van geld en dus geen uitgave. De afschrijvingen boek je in je resultatenrekening als kosten. Afschrijvingen zijn dus geen uitgaven, maar wel kosten.
Stel dat je € 2.000 hebt opgenomen en je betaalt 6% rente op jaarbasis. In de eerste maand van je aflossing betaal je betaal je een twaalfde van 6% aan rente over de opgenomen € 2.000.Dus € 10.De overige € 380 euro van je maandbedrag is dus aflossing.
Hoeveel hypotheek kan ik krijgen voor 1.200 euro per maand? Wanneer je met een annuïteitenhypotheek waarbij je 1200 euro per maand bruto voor betaald, kan je een hypotheek krijgen van ongeveer €250.000,- op dit moment.
Wat houdt een annuïteitenhypotheek in? Bij een annuïtaire hypotheek betaal je elke maand precies hetzelfde bedrag: de annuïteit. Deze bestaat uit een bedrag aan aflossing en een bedrag aan rente. Gedurende de looptijd ga je steeds iets meer aflossen en daardoor ook minder rente betalen.
Omdat bedrijfsmiddelen een aantal jaren meegaan, mag u niet alle kosten aftrekken in het jaar van aanschaf. In plaats daarvan moet u afschrijven. Dat houdt in dat u de kosten verdeelt over de jaren waarin u het bedrijfsmiddel gebruikt. Elk jaar kunt u dus een deel van de kosten aftrekken.
Afschrijving is een waardevolle methode om uw belastingverplichting elk jaar te verlagen, zodat de aankoopprijs van uw beleggingspand over tientallen jaren kan worden uitgesmeerd. Wees u er wel van bewust dat als u uw pand verkoopt voor meer dan de afgeschreven waarde, u afschrijvingsbelasting moet betalen over de winst .
Kosten verlagen de winst, omdat ze worden afgetrokken van de omzet om de nettowinst te berekenen. Denk hierbij aan kosten zoals afschrijvingen, loonkosten etc.
Soorten afschrijvingen met rekenvoorbeelden. Er zijn een aantal methoden die accountants kunnen gebruiken om activa af te schrijven. Deze methoden zijn: lineaire afschrijving, dalende balans, dubbele dalende balans, som-van-de-jaarcijfers en eenheid van productie .
2. Om de activa tegen hun redelijke waarde te tonen : De activa dalen in waarde over een bepaalde periode vanwege verschillende redenen, zoals het verstrijken van de tijd, constant gebruik, ongelukken, enz. Als de afschrijving niet in rekening wordt gebracht, zal de activa daarom in de balans verschijnen tegen de te hoge waarde.
Afschrijving is een niet-contante bedrijfsuitgave die wordt toegewezen en berekend over de periode dat een activum nuttig is voor uw bedrijf . Elk bedrijf kan profiteren van afschrijving door de kosten van het opmaken van een deel van de waarde van een activum af te trekken van het belastbare inkomen. Dat resultaat is belastingbesparing.