Kinderen en volwassenenVolwassenen met ADHD-symptomen rapporteerden vaker mentale en fysieke beperkingen in hun dagelijks functioneren, hoewel dat niet werd verklaard door bijkomende psychische aandoeningen die bij hen relatief vaak voorkomen.
Wanneer mensen denken aan ADHD dan wordt er vaak gedacht aan symptomen zoals hyperactiviteit, impulsiviteit en moeite met het behouden van aandacht voor een langere tijd. Waar minder vaak aandacht aan wordt besteed, is de emotionele kant van ADHD. Terwijl het omgaan met emoties vaak als het lastigst wordt ervaren.
ADHD is een psychische stoornis die begint in de jeugd en die vaak persisteert tot in de volwassenheid.
ADHD wordt in de DSM-5 tot de neurobiologische ontwikkelingsstoornissen gerekend en verwijst naar een hardnekkig patroon van onoplettendheid en/of hyperactiviteit-impulsiviteit dat het dagelijkse functioneren of de ontwikkeling in significante mate belemmert.
ADHD in de volwassenheid wordt geassocieerd met beperkingen in het lichamelijk en mentaal functioneren. Impulsief gedrag, gerelateerd aan ADHD, hangt samen met een hogere kans op (verkeers-)ongelukken. Dit heeft ook invloed op de gezondheid.
Kinderen en volwassenen
Volwassenen met ADHD-symptomen rapporteerden vaker mentale en fysieke beperkingen in hun dagelijks functioneren, hoewel dat niet werd verklaard door bijkomende psychische aandoeningen die bij hen relatief vaak voorkomen.
Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD) wordt beschouwd als een neurologische ontwikkelingsstoornis1 .
Onderzoek laat nog iets anders zien: in de hersenen van kinderen en jongeren met ADHD is een scheve verhouding tussen de neurotransmitters dopamine en noradrenaline. Dopamine heb je nodig om denkprocessen te plannen, doelgericht te handelen en je emotie en motivatie in goede banen te leiden.
ADHD en overprikkeling. Als je ADHD hebt, kan je moeite hebben om prikkels die op je afkomen te verwerken. Dit kunnen externe prikkels zijn maar ook interne prikkels. Externe prikkels zijn indrukken die via de zintuigen binnenkomen zoals geluiden, beelden, geuren, smaken, en lichamelijke sensaties.
Mensen met ADHD raken sneller verslaafd aan alcohol of andere drugs. Dit komt doordat de klachten van ADHD iemand gevoelig maken voor veel en vaak drinken. Iemand met ADHD is bijvoorbeeld vaak impulsiever en kan moeilijker zijn of haar eigen gedrag remmen. Dit vergroot de kans om te gaan drinken.
Veel mensen met ADHD hebben last van vermoeidheid. Alles kost veel moeite en energie. Dit kan vervolgens erger worden door slaapproblemen. Bij ADHD komt dit heel vaak voor.
Kinderen met ADHD kunnen vaak intens genieten. Kinderen met ADHD zijn vaak creatief, verzinnen de meest geweldige verhalen en kunnen helemaal opgaan in een spel. Het empathisch vermogen van kinderen met ADHD is vaak goed ontwikkeld, het zijn vaak lieve en betrokken kinderen.
De afkorting ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. In het Nederlands betekent dat aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit. De hersenen van mensen met ADHD reageren sneller op prikkels (impulsen, stemmingen en gebeurtenissen).
Vaak geeft ADHD problemen op gebieden zoals school, werk of in sociale relaties. Ook kan iemand met ADHD last hebben van andere psychische problemen. Maar het is ook goed om te weten dat het hebben van ADHD positieve gevolgen heeft.
Uit recent Nederlands onderzoek1 blijkt dat ongeveer 40% van de mensen met AD(H)D, zowel mannen als vrouwen, minstens één probleem heeft op het gebied van seksualiteit. De ontevredenheid over het seksleven ligt aanzien- lijk hoger dan bij mensen zonder AD(H)D.
De diagnose kan later in het leven komen , wanneer de dagen minder gestructureerd zijn op de universiteit of zelfs later wanneer er een baan, partner en kinderen in evenwicht moeten worden gebracht . Bovendien, terwijl de meer voor de hand liggende tekenen van hyperactiviteit kunnen verbeteren met de leeftijd, blijven tekorten in aandacht en uitvoerende functies vaak bestaan en blijven onopgemerkt.
Mensen met ADHD zeggen vaak dat een kortstondige emotie alle ruimte in hun hoofd opslokt, net als een computervirus alle ruimte op een harde schijf kan opslokken, waardoor alle andere belangrijke gevoelens en gedachten worden verdrongen.
Volwassenen met ADHD hebben vaak een geschiedenis van slechte academische prestaties, werkproblemen of gespannen relaties. Ze vinden het misschien lastig om georganiseerd te blijven, zich aan een baan te houden, afspraken na te komen, dagelijkse taken uit te voeren of grote projecten af te ronden.
De partner met ADHD had aan het begin van de relatie heel veel aandacht voor de ander. Deze 'hyperaandacht' is plotseling gestopt. Hierdoor voelt de ander zich onzeker, verwaarloosd of eenzaam. De partner zonder ADHD voelt zich erg verantwoordelijk en neemt veel praktische taken in het huishouden op zich.
Zorg voor een rustig plekje waar iemand even heen kan als het hoofd te vol voelt. Of ga lekker samen naar buiten en raak energie kwijt met spelen of sporten. Maak duidelijke afspraken, bijvoorbeeld als je samen gaat werken.
De hersenen worden door het gebrek aan controle belast met een overload aan informatie en je kunt slecht onderscheid maken tussen belangrijke en onbelangrijke prikkels. Geluiden, kleuren, beelden, alles komt binnen en je reageert overal op. Dit maakt het moeilijk om je te concentreren.
Magnesium speelt een rol in wel meer dan 300 processen in ons lichaam. Bij kinderen met ADHD zien we vaak dat er een tekort is aan magnesium. Bij suppletie van magnesium in combinatie met vitamine B6 kunnen de symptomen van hyperactiviteit verminderen.
ADHD staat vermeld als een geestelijke gezondheidsstoornis in de Mental Health Act (1990). Om in aanmerking te komen voor Access To Work-ondersteuning, moet u voldoen aan de volgende vier criteria: U moet een fysieke of geestelijke gezondheidstoestand of -beperking hebben waardoor u ondersteuning nodig hebt om uw werk te doen of naar en van uw werk te komen, U moet 16 jaar of ouder zijn.
ADHD is geen leerstoornis, aangezien het geen invloed heeft op iemands vermogen om een specifieke vaardigheid te leren, zoals lezen, schrijven of rekenen. Sommige effecten van ADHD, zoals concentratieproblemen, kunnen echter leiden tot leerproblemen .
ADHD-symptomen treden continu op, terwijl bipolaire stoornissymptomen meestal episodisch zijn . Bipolaire stoornissymptomen treden mogelijk niet op tijdens periodes tussen episodes van manie of depressie. Kinderen met ADHD kunnen moeite hebben met sensorische overstimulatie, zoals overgangen van de ene activiteit naar de andere.