De autobestuurder die bij de voorste auto achterop is gebotst, had afstand moeten houden. In het verkeer ben je verplicht voldoende afstand te houden op je voorganger. De achteropkomende automobilist is bijna altijd volledig aansprakelijk voor alle schade.
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'Als je remt is degene die achterop jouw auto botst vrijwel altijd aansprakelijk. Omdat je vrij eenvoudig kunt stellen dat diegene blijkbaar onvoldoende afstand heeft gehouden of gewoon niet goed heeft opgelet toen je remde.
Bij het achteruit een parkeerplaats uitrijden is er sprake van een bijzondere manoeuvre. Dit betekent dat u het overige verkeer voor moet laten gaan. Als u tijdens het achteruitrijden tegen een voorbijrijdende auto botst, bent u aansprakelijk.
Bent u van achter aangereden? Volgens de wet is degene die een andere auto van achter aanrijdt aansprakelijk voor alle letselschade die ontstaat door het ongeluk. Er dient namelijk altijd voldoende afstand gehouden te worden, zodat men voldoende tijd heeft om te remmen in noodsituaties.
Een auto is dus altijd schuldig bij een aanrijding met een fietser. De wettelijke basis voor deze regeling vinden wij in artikel 185 van de Wegenverkeerswet (wvw). Hierin staat dat een auto, maar ook een scooter of ander motorvoertuig, gehouden is tot het vergoeden van letselschade.
De autobestuurder die bij de voorste auto achterop is gebotst, had afstand moeten houden. In het verkeer ben je verplicht voldoende afstand te houden op je voorganger. De achteropkomende automobilist is bijna altijd volledig aansprakelijk voor alle schade.
Je kunt de leugen melden aan de rechtbank, en afhankelijk van de ernst en het belang van de leugen kan de tegenpartij vervolgd worden voor meineed. Sancties en straffen: De rechter kan, indien de leugen bewezen wordt, sancties of straffen opleggen aan de tegenpartij.
Over het algemeen is de schuldige bij een aanrijding degene die verkeersfouten maakte. Voor een schadevergoeding na een botsing is bovendien van belang dat u kunt bewijzen wie schuldig is bij een aanrijding.
Kettingbotsing: aansprakelijkheid voor achteroprijder
Bij een kettingbotsing zult u altijd eerst degene die u van achteren heeft aangereden aansprakelijk moeten stellen voor uw letselschade. En degene die vóór u reed, zal dan op zijn beurt ú weer aansprakelijk stellen voor zijn letselschade.
Aanrijding twee achteruit rijdende auto's
Ontstaat er een botsing dan delen partijen de schade. Beide partijen zijn voor 50% aansprakelijk. Dit is slechts anders als een van de twee bestuurders bewijst dat hij voorafgaand aan de aanrijding al enige tijd stilstond. Dit noemen we disculperende stilstand.
Van een bijzondere manoeuvre wordt gesproken als een verkeersdeelnemer een bijzondere verrichting in het verkeer uitvoert. Het gaat onder andere om achteruit rijden, uit een uitrit vandaan komen, een parkeervak verlaten, keren op de weg, de snelweg oprijden en afrijden en van rijstrook wisselen.
Een aanrijding tegen een stilstaande auto is vaak het gevolg van een openslaande autodeur. De fietser heeft dan altijd recht op een schadevergoeding van de letselschade die er geleden wordt. De letselschade claim kan in dit geval rechtstreeks ingediend worden bij de autoverzekeraar, de zogenaamde WAM- verzekeraar.
Aansprakelijkheid bij het achteruitrijden
Wanneer een bestuurder tijdens het achteruitrijden een andere verkeersdeelnemer raakt, zal hij in principe ook aansprakelijk zijn. Dit geldt ook voor parkeerassistentiesystemen en zelfrijdende auto's.
Bij een kop-staart botsing is de achteroprijdende auto aansprakelijk als hij niet voldoende afstand hield of te laat remde. De voorligger kan ook aansprakelijk zijn. Bijvoorbeeld in de situaties zoals hiervoor genoemd.
Er bestaat namelijk een Waarborgfonds Motorverkeer waar u zich kunt melden als u schade heeft en de bestuurder onbekend is of geen verzekering en/of rijbewijs heeft. Het Waarborgfonds Motorverkeer kan de volledige schade vervolgens verhalen op de bestuurder zonder rijbewijs en/of verzekering.
Het doorrijden na een aanrijding, ongeval of ongeluk is strafbaar gesteld in art.7 WVW. Het gaat hierbij niet alleen om een ongeluk waarbij een ander letsel heeft opgelopen, maar ook om een aanrijding met (slechts) materiële schade.
Als de tegenpartij nog steeds weigert om het aanrijdingsformulier in te vullen, meld het dan zo snel mogelijk bij de politie.nl of bel de politie 0900-8844.
Aansprakelijkheid bewijzen. In ons rechtssysteem geldt dat degene die beweert dat een ander aansprakelijk is voor letselschade en daarvoor schadevergoeding eist, dat zal moeten bewijzen. "Wie eist, bewijst! "Je moet de aansprakelijkheid van de ander kunnen aantonen.
Nee, het is niet verplicht om schade aan je auto te laten repareren.
De persoon die het verkeersongeluk veroorzaakt, is aansprakelijk en moet betalen. Als meer mensen schuld hebben, dan betalen zij elk een deel van de schade. Soms vergoedt een WA- of aansprakelijkheidsverzekering de schade. Voor fietsers, voetgangers en passagiers gelden speciale regels.
Wanneer u bij de politie aangifte van een misdrijf hebt gedaan, kunt u bij het Slachtofferloket Politie terecht met vragen over de afhandeling van uw aangifte. Als het politieonderzoek is afgerond, draagt de politie uw zaak over aan het Openbaar Ministerie (OM).
Geen formulier ingevuld
U zult dan de betrokkenheid en aansprakelijkheid van de tegenpartij moeten aantonen. In de praktijk valt dit nog wel eens tegen. Bewijs zal dan moeten worden geleverd door bijvoorbeeld verklaringen van getuigen, foto's, camerabeelden of een proces-verbaal van de politie.