Met ART-keurmerk en testwinnaar van de Fietsersbond slotentest. De ABUS Bordo Granit X Plus 6500/110 XL is een ART 2 gekeurd slot.
Het ART-keurmerk
Stichting ART test, keurt en certifieert alle sloten die in Nederland op de markt komen. Het gaat hierbij om alle soorten sloten: ringsloten, kettingsloten, beugelsloten, vouwsloten, schijfremsloten, kabelsloten en insteeksloten (alleen voor de fiets).
Het verschil tussen ART-1 t/m ART-5
ART-2 sloten betreffen in de regel fietssloten. ART-3 sloten zijn in de regel bestemd voor de duurdere fietsen en scooters en brommers. ART-4 sloten zijn geschikt voor scooters en (de wat lichtere) motoren, terwijl het bij ART-5 uitsluitend gaat om sloten voor de (zwaardere) motor.
In eerste instantie kijk je of je op het slot een stickertje of opdruk kunt vinden met het ART logo. Op het stickertje vind je de volgende gegevens: Het woord “ART”, een “nummer” en een aantal “sterretjes”. Het nummer is het slotnummer oftewel het goedkeurnummer.
Zeker ART-vouwsloten bieden een goede diefstalbeveiliging, ook in de ogen van veel verzekeraars. En er zijn zelfs vouwsloten met alarm. Door het uitgevouwen of uitgeklapte slot - dat een soort ring vormt - te bevestigen om fiets, frame én rek, boom, hek of paal, is de tweewieler solide beschermd.
Met ART-keurmerk en testwinnaar van de Fietsersbond slotentest. De ABUS Bordo Granit X Plus 6500/110 XL is een ART 2 gekeurd slot. Het zwarte slot is zeer flexibel en heeft een compacte vorm.
Het speciaal voor het kraken van AXA-ringsloten gemaakte gereedschap staat bij de politie bekend als een 'Poolse sleutel'. De eerste 'Poolse sleutels' doken in Zwolle op. Het werkt als volgt: de dieven slaan het gereedschap in het slot en draaien met een hefboom de sleutel om.
ART-3 fietssloten bieden meer beveiliging en zijn meer geschikt voor de stedelijke omgeving. ART-4 wordt voor fietsen nauwelijks gebruikt, maar des te meer voor scooters en motors. Let op: veel verzekeraars eisen bij een diefstalverzekering dat uw fietsslot een minimaal aantal sterren moet hebben.
Een slot met keurmerk ART 1 voorkomt dat een fiets zomaar is mee te nemen. Deze 'meeneembeveiliging' is bijvoorbeeld geschikt voor een korte stop. Het minimale advies voor een gewone fiets is eigenlijk een slot ART-2. Deze zorgt voor een goede beveiliging.
Kies voor een ART-slot met minimaal 2 sterren. Ook een ART-3 slot is prima geschikt voor de beveiliging van uw e-bike. Het type slot maakt niet zo heel veel uit; u kunt bijvoorbeeld kiezen voor een ringslot, een vouwslot of een kettingslot. Een goed basisslot voor de beveiliging van uw e-bike is een ringslot.
Een fietsslot met ART-2 keurmerk geeft zekerheid omtrent de mate van diefstalbeveiliging van het slot. Dit keurmerk is afgegeven door de onafhankelijke Stichting ART. Hierin zitten partijen als ANWB, BOVAG, verzekeraars en politie.
Verzekeraars als HEMA en Unigarant geven aan dat de fiets of e-bike voor vergoeding bij diefstal op slot moet staan met een ART-goedgekeurd slot van (minimaal) twee sterren. Een ART-2 fietsslot volstaat dus voor zowel de gewone als de elektrische fiets.
De diefstalbestendigheid was bij deze sloten al getest door Stichting ART. Conclusie: vergeet vouwslot en beugelslot. De beste oplossing is een ringslot in combinatie met een los kettingslot van minimaal 85 centimeter zodat je hem altijd aan de 'vaste wereld' vast kunt maken.
Bij goedgekeurde motorsloten is er sprake van een slot dat een keurmerk heeft verkregen van stichting ART en daarbij in een bepaalde ART klasse is ingedeeld.
Een anti-diefstalverzekering is af te sluiten met een voor de betreffende tweewieler (fiets, scooter/brommer, motor) goedgekeurd ART-slot. Voor een fiets moet er minimaal sprake zijn van een ART-2 slot, terwijl vaak ook een ART-3 slot goed te gebruiken is voor de fiets.
ART is een afkorting die staat voor ANWB, RAI vereniging en TBBS (Technisch Bureau ter Bevordering Schadepreventie). TBBS bestaat echter niet meer. Deze organisaties vertegenwoordigen samen de stichting ART. Het daadwerkelijk testen en keuren van sloten wordt uitgevoerd door TASS International Homologations.
Het winnende ketting motorslot is deze Abus Ionus. Dit erg stevige en volledig gekeurde kettingslot wordt door alle verzekeraars goedgekeurd omdat het een ART 4 slot is. Daarnaast is hij lekker lang met de 120 cm waardoor je hij makkelijk aan een lantaarnpaal, hek of ander voorwerp is vast te zetten.
Over het algemeen geldt het volgende advies: 1 ster is minimale beveiliging (“meeneembeveiliging”) 2 sterren voor fietsen. 3 sterren voor brom- en snorfietsen.
Een slot met het ART5 keurmerk is dus een slot dat gekeurd is volgens het strengste keuringsvoorschrift van stichting ART. Een ART5 slot heeft een 5 sterren keurmerk is altijd een kettingslot.
Een ART 5 slot betekent dat het slot door stichting ART gekeurd is en is ingedeeld in de categorie met vijf sterren. Dit is de hoogste categorie en de ART 5 sloten in deze categorie bieden de hoogste preventiewaarde tegen diefstal. Het zijn dan ook de zwaarste sloten die de meeste weerstand tegen braak bieden.
Alle type sloten zijn te openen op de één of andere manier, zij het met een betonschaar, slijptol of sterke nijptang. Het is de mate waarin het slot open te breken is die belangrijk is voor de veiligheid van een slot.
De slijptol, ook wel haakse slijper genoemd, is de meest eenvoudige manier om je fietsslot te openen zonder sleutel. Het maakt hierbij niet uit of je een ringslot of extra slot wilt openslijpen. Met deze slijptollen kun je binnen enkele seconden je slot doorslijpen.
In hotels zijn de kamers van sloten voorzien die met twee verschillende sleutels open kunnen. Voor ieder deurslot is er een unieke sleutel, maar er bestaat ook een loper die op alle sloten past. Een loper is dus een sleutel waarmee meerdere sloten open kunnen. De accessoire wordt ook wel een moedersleutel genoemd.