Benzine bij dieselWanneer je bij een dieselauto, uitgerust met elektronische regeling, benzine tankt en daarmee gaat rijden, ontstaat er schade aan het brandstofsysteem, ook al is het “maar een litertje”. Diesel heeft namelijk ook een smerende functie in het brandstofsysteem.
Stop onmiddellijk met tanken. Als je alleen maar een scheutje benzine hebt gebruikt, zeggen sommige experts dat er een kans is dat je ermee weg kunt komen, zolang er niet meer dan vijf procent benzine in je diesel zit.
Oude dieselvoertuigen en stationaire dieselmotoren die landbouwmachines aandrijven, tolereren mogelijk een kleine hoeveelheid benzine in het systeem, maar niet de nieuwere common-raildiesels. De nauwe toleranties die in het ontwerp van het brandstofsysteem zijn ingebouwd, betekenen dat zelfs de kleinste hoeveelheid het systeem kan beschadigen .
Wanneer er benzine in een dieselmotor zit, ontstaat er direct schade. Diesel heeft een smerende functie en het brandstofsysteem van een benzineauto is hier niet tegen bestand. Wanneer u een dieselauto start met benzine in de tank, zal dit in de meeste gevallen direct schade opleveren.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Veel studies hebben aangetoond dat benzinemotoren 10 keer meer fijnstof uitstoten dan dieselmotoren. De uitstoot van NO (stikstofoxide) door dieselmotoren ligt echter hoger.
Omdat diesels efficiënter zijn, stoten ze in feite minder koolstofdioxide uit dan benzinemotoren . Dieselbrandstof bevat ongeveer 12 procent meer energie per gallon dan gewone benzine, en ongeveer 16 procent meer energie dan benzine die ethanol bevat.
Een kleine hoeveelheid benzine kan een dieselmotor beschadigen door de smering te beïnvloeden, de efficiëntie te verminderen en mogelijk schade aan brandstofinjectoren en andere componenten te veroorzaken . Het kan leiden tot motorkloppen, misfires en uiteindelijk motorfalen als het niet snel wordt aangepakt.
Rijden met een dieselauto op benzine kan direct schade veroorzaken. Vermijd rijden en zoek direct professionele hulp om verdere schade aan de motor te voorkomen.
Hoewel er voor elke auto en elke situatie een groot aantal problemen kunnen optreden, kunnen de meeste auto's met een kleine hoeveelheid diesel in de benzine nog steeds rijden. Er zullen echter wel symptomen optreden zoals startproblemen, minder vermogen, rook uit de uitlaat en mogelijk ...
Het is algemeen aanvaard dat je veilig tot 5% benzine aan dieselbrandstof kunt toevoegen. Dus als je per ongeluk een kleine hoeveelheid benzine aan een dieselvoertuig toevoegt, is de kans groot dat je rampzalige gevolgen kunt voorkomen.
En een te hoog watergehalte in de brandstof kan er voor zorgen dat de alcohol met het water neerslaat en op de bodem van de tank nestelt. Dit mengsel is corrosief voor metalen, en dat wil je niet. Tank je dus Euro95 (E10) tankt maar weinig rijdt, kan dat slecht zijn voor de tank en/of brandstofsysteem van je auto.
Je kunt geen benzine in een diesel caddy bewaren of andersom . Om vermenging en verontreiniging te voorkomen, moet je elke caddy aan een specifiek type brandstof toewijzen. Over het algemeen zijn rode brandstofcaddy's bestemd voor benzine en gele brandstofcaddy's voor diesel.
Opgelet: explosieve combinatie! Een mix van benzine en diesel is zeer licht ontvlambaar. Hier moet zeer voorzichtig mee worden omgesprongen. Speel dus niet met vuur en probeer de tank niet zelf leeg te pompen.
Maximale hoeveelheid brandstoffen
Wil je brandstof vervoeren, dan mag je dat als particulier doen. Maar houd er rekening mee dat je maximaal 240 liter brandstof mag vervoeren in jerrycans of andere navulbare houders van maximaal 60 liter.
Als je benzine in een dieselwagen tankt, dan riskeer je serieuze schade aan je motor. Diesel is een iets dikkere substantie dan benzine en smeert de dieselmotor ook omdat er parafine in de brandstof zit. Benzine, zelfs een klein beetje, verdunt de diesel genoeg om die smerende functie te stoppen.
Is 5 liter benzine schadelijk voor een dieselmotor? Ja, 5 liter benzine in een dieselmotor is meer dan genoeg om catastrofale schade te veroorzaken als het lang genoeg blijft staan , en vooral als u de motor start.
Als u meer dan drie procent benzine aan een dieselauto hebt toegevoegd, kunt u te maken krijgen met verminderde motorprestaties, afslaan en mogelijk zelfs motorschade . In dit geval is het belangrijk om de auto te laten nakijken door een professionele monteur om de omvang van de schade te bepalen en of de auto nog kan worden bestuurd.
Over het algemeen hebben benzinemotoren een levensduur tot +/- 300.000 kilometer. Bij een dieselmotor ligt dit op +/- 400.000 kilometer. In Nederland kopen we het meeste gebruikte ofwel tweedehandse auto's.
De emissie bevat stoffen die bij inademing schadelijk zijn voor de gezondheid. Mogelijke gezondheids- effecten zijn: ontstekingsreacties in de longen, aandoeningen van hart en bloedvaten, allergi- sche aandoeningen, toename van astmatische klachten, en verschillende typen kanker – met name longkanker en blaaskanker.
Door het verschil in dichtheid zal zware dieselbrandstof zinken en zal gas drijven . De diesel bereikt het laagste punt van de gastank en komt via een gaasbuis in de motor, wat tot schade zal leiden. De auto was halfvol met benzine of meer. Als u begint te rijden, raken de injectoren verstopt.
Dieselbrandstof in een benzinemotor doen is veel beter dan benzine in een dieselmotor pompen , wat veel riskanter kan zijn. In dat geval is het cruciaal om uw auto onmiddellijk naar een reparatiewerkplaats te slepen voor veilige tankdrainage.
Deze efficiëntie suggereert dat, bij vergelijking van soortgelijke voertuigen, dieselauto's ongeveer 20% minder CO2 uitstoten dan benzineauto's [7]. Echter, bij dieselverbranding ontstaat een complexere mix van uitlaatgassen en chemicaliën, waaronder schadelijke deeltjes.
Zoals alle brandstofverbrandende apparatuur produceren dieselmotoren stikstofoxiden, een veelvoorkomende luchtverontreinigende stof in Californië. Stikstofoxiden kunnen longweefsel beschadigen, de weerstand van het lichaam tegen luchtweginfecties verlagen en chronische longziekten, zoals astma, verergeren .
Hoewel bekend is dat dieselmotoren met verbrandingsmotoren veel lagere concentraties koolmonoxide (CO) produceren dan benzinemotoren , kunnen deze emissies zeker dodelijke omgevingsconcentraties opleveren als ze zich gedurende een voldoende lange tijd in een afgesloten ruimte bevinden en onder geschikte omgevingsomstandigheden.