De grens van 200.000 km wordt soms ten onrechte beschouwd als het einde van de levensduur van het voertuig, vooral voor dieselmotoren. In werkelijkheid kan je een goede zaak doen met een tweedehandsauto met 200.000 km, als die goed werd onderhouden.
Een hoge kilometerstand van over de 200.000 kilometer is hoog. Zeker wanneer het om een tweedehands auto met benzinemotor gaat. Historisch gezien gaat zo'n motor 250.000 kilometer mee.
20.000 km per jaar
Ook 20.000 kilometer per jaar is een veel gekozen kilometerbundel. Deze bundel is perfect voor mensen die net even iets meer dan gemiddeld rijden.
De materiaalkeuze van de fabrikant, het onderhoud en hoe er met de auto gereden is. Grofweg is dit te zeggen: Distributieriem: tussen de 60.000 en 240.000 kilometer. Koppeling: afhankelijk van gebruik (wel/geen aanhanger) en rijstijl, gemiddeld tussen de 100.000 en 200.000 km.
Of 200.000 kilometer veel is voor een auto, hangt af van onderhoud en gebruik. Benzineauto's kunnen gemiddeld 300.000 kilometer rijden, terwijl dieselauto's tot 400.000 kilometer kunnen halen. Goed onderhoud is essentieel voor het verlengen van de levensduur van je auto.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Over het algemeen kunnen voertuigen met meer dan 250.000 kilometer op de teller aanzienlijke slijtage hebben opgelopen. Hoewel veel auto's nog veel langer meegaan, moet u de onderhoudsgeschiedenis en huidige staat van het voertuig zorgvuldig overwegen als het een hogere kilometerstand heeft.
'Weinig kilometers' op de teller is 50.000 voor een auto van 2 à 3 jaar en 80.000 voor een auto van 4 à 5 jaar. Als je je auto maar af en toe gebruikt en minder dan 15.000 km per jaar aflegt, ga dan gerust voor een oudere auto met meer dan 100.000 km op de teller.
Je kunt erop rekenen dat je voor €10.000 een goede compacte tweedehands auto kunt vinden die nog jaren meegaat. Moet het een wat grotere auto zijn, dan moet een goed tweedehands exemplaar voor €12.500 tot €15.000 te vinden zijn.
Hoe meer kilometers een auto heeft gereden, hoe groter de kans op slijtage aan de motor, transmissie, ophanging en andere belangrijke onderdelen. Het is daarom verstandig om bij het kopen van een tweedehandsauto te kijken naar modellen met een redelijke kilometerstand voor hun leeftijd.
Vaak rijdt een motor gemiddeld net iets minder kilometers dan een auto, al zijn er natuurlijk uitzonderingen. Waar een auto al 70.000 tot 150.000 kilometer kan rijden, is dit voor een motor al aan de hoge kant.
Het bouwjaar kan een indicatie geven over de staat van bepaalde onderdelen. Zelfs als een auto weinig kilometers heeft gereden, kunnen onderdelen aan vervanging toe zijn vanwege de leeftijd. Denk aan uitdroging van rubbers, corrosie en interieurverslechtering. Recentere modellen hebben mogelijk nog garantie.
Bij 25.000 kilometer per jaar is een hybride auto het goedkoopst. Daarna volgt de LPG auto en in dit geval is het rijden met een benzineauto het duurst. Ook hier geldt weer dat we de elektrische auto apart moeten vergelijken.
Tweedehands auto's staan steeds korter te koop. De gemiddelde verkooptijd van occasions bij autobedrijven daalde vorig jaar van 74,4 naar 72,8 dagen. Dat is de kortste zogeheten statijd in tien jaar, zo meldt VWE Automotive woensdag in zijn Nationaal Occasion Onderzoek.
Meer dan 30,000 kilometer hardlopen in een jaar wordt niet als buitensporig beschouwd; het kan als normaal worden beschouwd. Hoewel auto's meer in waarde dalen naarmate ze vaker rijden, dienen ze ook als vervoermiddel.
Vaak wordt wegens mankementen en reparatiekosten de auto voor die tijd al ingeruild. Uit onderzoek van ACEA blijkt dat een auto in Nederland gemiddeld 10,6 jaar oud is. Ter vergelijking: in Luxemburg is de gemiddelde autoleeftijd slechts 6,4 jaar. Kortom, de meeste van ons rijden in oude knarren rond.
Autotrust Garantie kan bij de koop van een tweedehands auto worden afgesloten voor zes of twaalf maanden. Voorwaarde is dat de auto maximaal twaalf jaar oud is en niet meer dan 200.000 kilometer op de teller heeft.
Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee. Dit betekent niet dat een auto na 300.000 kilometer uit elkaar valt, maar de kans op problemen is wel aanzienlijk hoger. Vooral als de bestuurder een ruige rijstijl gehanteerd heeft.
Het Guinness World Record voor de meeste kilometers afgelegd door een niet-commercieel voertuig staat op naam van een Volvo P1800S uit 1966, bestuurd door de New Yorker Irv Gordon. De heer Gordon kocht de auto nieuw en reed er 3,2 miljoen mijl mee – oftewel 5,15 miljoen kilometer – tot aan zijn overlijden in 2020.
Gemiddelde snelheid per uur betekent het aantal kilometers een auto aflegt in een uur. Het heet 'gemiddelde snelheid' omdat een auto meestal niet een uur lang met dezelfde snelheid rijdt. Als een auto 50 km/uur rijdt, betekent dat dus dat hij in 1 uur 50 km aflegt. In 2 uur is dat 100 kilometer.
Een groot voordeel van een 45 km auto is dat je in veel gevallen geen rijbewijs B nodig hebt; een AM-rijbewijs volstaat. Hierdoor is het voertuig toegankelijk voor jongere bestuurders vanaf 16 jaar of mensen die geen autorijbewijs hebben.
Als zodanig is de gemiddelde kilometerstand van een benzineauto doorgaans iets lager dan het gemiddelde van de auto (omdat dit ook dieselmodellen omvat) - 6.000 tot 7.000 mijl per jaar is een goede maatstaf. Daarom kan een benzineauto die gemiddeld 9.000 mijl per jaar heeft gereden, als relatief hoog worden beschouwd.