Met een budget van 20.000 euro kun je uitstekend slagen voor een tweedehands auto. Je kunt voor een haast nieuwe gaan waar de kop vanaf is, maar ook voor een wat ouder bouwjaar van een luxer of groter model.
De gemiddelde aanschafprijs van een auto met benzinemotor was medio dit jaar €35.373 (2023: €35.879). Daarmee is de gemiddelde aanschafprijs van een benzineauto dus iets afgenomen. De gemiddelde prijs van een nieuwe auto met dieselmotor was in mei dit jaar €92.117 (2023: €84.632).
Als je een auto koopt, ben je in één klap een hoop geld kwijt. Maar ook na de aanschaf blijf je natuurlijk gewoon kosten maken voor je auto. Volgens het Nibud liggen de gemiddelde kosten van een eigen auto tussen de € 340 en € 675,50 per maand. Hieronder vallen de vaste kosten en de variabele kosten.
Je kunt erop rekenen dat je voor €10.000 een goede compacte tweedehands auto kunt vinden die nog jaren meegaat. Moet het een wat grotere auto zijn, dan moet een goed tweedehands exemplaar voor €12.500 tot €15.000 te vinden zijn.
De grens van 200.000 km wordt soms ten onrechte beschouwd als het einde van de levensduur van het voertuig, vooral voor dieselmotoren. In werkelijkheid kan je een goede zaak doen met een tweedehandsauto met 200.000 km, als die goed werd onderhouden.
Wat is een hoge kilometerstand voor een tweedehands auto? Een hoge kilometerstand van over de 200.000 kilometer is hoog. Zeker wanneer het om een tweedehands auto met benzinemotor gaat. Historisch gezien gaat zo'n motor 250.000 kilometer mee.
Vaak wordt wegens mankementen en reparatiekosten de auto voor die tijd al ingeruild. Uit onderzoek van ACEA blijkt dat een auto in Nederland gemiddeld 10,6 jaar oud is. Ter vergelijking: in Luxemburg is de gemiddelde autoleeftijd slechts 6,4 jaar. Kortom, de meeste van ons rijden in oude knarren rond.
De gemiddelde prijs van een tweedehands auto (niet alleen benzine) ligt op 23.654 euro. De gemiddelde prijs van een occasion die rijdt op benzine ligt iets lager: 19.521 euro. Vorig jaar september moest je voor de gemiddelde benzine-occasion bijna 3 mille minder neerleggen.
De materiaalkeuze van de fabrikant, het onderhoud en hoe er met de auto gereden is. Grofweg is dit te zeggen: Distributieriem: tussen de 60.000 en 240.000 kilometer. Koppeling: afhankelijk van gebruik (wel/geen aanhanger) en rijstijl, gemiddeld tussen de 100.000 en 200.000 km.
In het algemeen geldt dat je niet meer mag lenen dan 33 % van je jaarlijks inkomen.
In de ranglijst van de top 30 meest dure automerken om te onderhouden prijkt BMW fier bovenaan. Over een tijdsbestek van tien jaar kun je rekenen op gemiddelde kosten van €16.400, wat neerkomt op €1.640 per jaar!
Bijtelling bij privé rijden
Als u per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, dan krijgt u te maken met bijtelling. Dit is een percentage van de nieuwwaarde van de auto. U moet hierover inkomstenbelasting betalen. Het normale bijtellingspercentage is 22% over de cataloguswaarde van het voertuig.
Voor een leaseauto is officieel geen salariseis vastgesteld. Voor welk bedrag je per maand mag leasen moet er gekeken worden naar een breder financieel plaatje. Ben jij benieuwd naar welke leaseauto past bij jouw salaris? Maak dan een balans op tussen je maandelijkse inkomsten en je maandelijkse uitgaven.
Koop voordelig een occasion tussen september en december 2024. Wanneer u liever een tweedehandsauto koopt, kunt u deze het beste tussen de maanden september en december aanschaffen. Dan komen namelijk veel nieuwe auto's op de markt, waardoor de verkoop van occasions omhoog gaat.
Hoe meer kilometers een auto heeft gereden, hoe groter de kans op slijtage aan de motor, transmissie, ophanging en andere belangrijke onderdelen. Het is daarom verstandig om bij het kopen van een tweedehandsauto te kijken naar modellen met een redelijke kilometerstand voor hun leeftijd.
De optimale leeftijdscategorie voor de aankoop van een tweedehands auto wordt algemeen erkend als vallend tussen de 2 en 5 jaar oud . Binnen dit tijdsbestek heeft een auto het steilste deel van zijn afschrijvingscurve doorlopen, terwijl hij nog steeds in relatief nieuwe en goed onderhouden staat verkeert.
Als we kijken naar auto's van 30 jaar of ouder, dan is Volkswagen koploper. We hebben in Nederland 30.172 Volkswagens van 30 jaar of ouder, 23.152 Mercedessen, 16.403 Citroëns, 10.994 Volvo's en 10.467 Fords. In de top vijftien van de Bovag staat zelfs geen enkel Japans merk.