Als er niets staat aangegeven, geldt op de snelwegen in principe een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. Als er een andere maximumsnelheid geldt, of als de snelheid op een traject wisselt, wordt dit aangegeven met borden naast of boven de weg.
In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
Maximumsnelheid: 80 kilometer per uur
Zodra je de bebouwde kom verlaat geldt, tenzij anders aangegeven, een limiet van 80 kilometer per uur voor de doorgaande provinciale wegen. Toch zijn er tegenwoordig ook veel wegen waar je 60 kilometer per uur mag.
Rijd je voorbij een bord met daarop een plaatsnaam? Dan rijd je binnen de bebouwde kom en mag je 50 km/h. Verlaat je een plaats? Dan mag je in principe 80 km/h.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
Maximumsnelheid omlaag. Op 16 maart om 6.00 uur is de maximumsnelheid op alle Nederlandse snelwegen overdag 100 kilometer per uur. Als je meer dan 107 kilometer per uur rijdt, riskeer je een boete van minstens €33.
Maximumsnelheid snelwegen (A-en E-wegen) overdag
Op de Nederlandse snelwegen geldt tussen 06.00 en 19.00 uur een maximumsnelheid van 100 km/h. Wanneer de spitsstrook open is, geldt een aangepaste maximumsnelheid van 80 of 100 km/h.
Om te beginnen het beoogde doel: minder luchtverontreinigende emissies zoals stikstofoxiden. Ook de uitstof van broeikasgas CO2 gaat omlaag. Dat komt omdat auto's met 100 km/u rond de 25 procent zuiniger rijden dan met 130. “Een bijkomend voordeel is dat mensen op lange termijn minder kilometers zullen gaan afleggen.
In een dergelijk geval ziet u onder het bord met de maximum snelheid (bijvoorbeeld 120 km/uur) de tijden waarop deze snelheid geldt (van 6-19 uur bijvoorbeeld). Daarbuiten is de limiet 130 km/uur, ook als u er overdag 120 km/uur mag.
Nieuwe maximum snelheid
Wat gaat veranderen? Vanaf maandag 16 maart mag je tussen 06.00 en 19.00 uur maximaal 100 kilometer per uur rijden. In de avond en nacht (dus tussen 19.00 uur 's avonds en 06.00 uur 's ochtends) verandert er niets op de snelwegen waar je 120 km/u of 130 km/u mag rijden.
De maximumsnelheid op de A2 Amsterdam - Utrecht vice versa (v.v.) is 100 km/h. De enige uitzondering daarop is tussen Vinkeveen en Maarssen v.v. Daar geldt tussen zeven uur 's avonds en zes uur 's ochtends een maximumsnelheid van 130 km/h.
In België is de maximumsnelheid op snelwegen 120 kilometer per uur. In Vlaanderen geldt buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 70 in plaats van 90, tenzij met borden iets anders wordt aangegeven. Naar Wallonië? Hier is de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom 90 kilometer per uur.
Net als bij alle andere snelheidscontroles, wordt op de gemeten snelheid een correctie toegepast. Deze correctie is 3 km/u bij max. snelheden tot 100 km/u.
Hoeveel brandstof verbruik je? Een snelheid van 70 tot 90 km per uur is het zuinigst. Brandstof werkt bij deze snelheid het best, waardoor er ook minder CO2, stikstof en fijnstof uit de uitlaat komt. In de stad verbruik je het meest, omdat je daar veel moet remmen en optrekken.
Snelheidsbeperkingen: toegestane snelheden, voor zover niet anders aangegeven, zijn binnen de bebouwde kom 50 km/u, daarbuiten 80 km/u en op snelwegen 120 km/u. Snelwegvignet: het gebruik van nationale wegen (snelwegen en autowegen) met motorvoertuigen wordt in Zwitserland betaald via een vignet.
De Duitse Autobahn. Het walhalla voor ons petrolheads. Een van de weinige plekken ter wereld waar we zo hard mogen rijden als we zelf willen. Natuurlijk is niet iedere sectie Autobahn onbeperkt, maar op de onbeperkte stukken is het heerlijk rijden.
In Duitsland is de maximumsnelheid op veel stukken snelweg zo hoog als je auto kan halen. Het is dan ook het enige land ter wereld waar geen snelheidslimiet bestaat op de snelweg. Er is wel een algemene adviessnelheid. Die bedraagt 130 km/u.
Duitsland is het enige land in Europa met wegen zonder snelheidslimiet. Op grote delen van de Duitse Autobahn geldt alleen een adviessnelheid. Volgens de Süddeutsche Zeitung voegt Duitsland zich daarmee in een illuster rijtje met landen als Afghanistan, Noord-Korea en Somalië.
Uiteraard geldt nog steeds het principe: hoe gevaarlijker het feit, hoe duurder de boete. Ook weegt de snelheid van de overtreding mee in de prijs van je boete. Daarnaast is voor de verkeersboetes 2022 is rekening gehouden met de inflatiecorrectie, die dit jaar op 2% is uitgekomen.
Het officiële record voor de duurste snelheidsboete ooit
Het record staat nog op de naam van een Zwitserse miljonair. Eerder in 2010 reed een bestuurder 137 km/u waar 80 was toegestaan in een Ferrari Testarossa. Aan de hand van zijn vermogen (ongeveer 19 miljoen euro) werd de boete vastgesteld op 240.000 euro.
De politie gebruikt verschillende laserguns. Het veelgebruikte model UltraLyte mogen ze inzetten voor een afstand van maximaal 610 meter. De UltraLyte LR heeft een groter bereik en kan de snelheid van een auto meten tot maximaal 1.000 meter verderop.