Geen interesse hebben in communiceren Communicatie komt bij kinderen met autisme doorgaans niet spontaan tot stand, maar moet continue worden gestimuleerd. Ze praten rond hun derde levensjaar nog erg weinig of niet.
Ook kinderen met autisme ontwikkelen spraak, maar hebben vaak meer moeite met de ontwikkeling van communicatie. Ze hebben wel woorden, maar gebruiken die vaak zonder de juiste betekenis te vatten. Zo kan een kind met autisme de persoonsvormen door elkaar halen: 'hij' wordt gebruikt voor 'jij' bijvoorbeeld.
Kind & Adolescent Praktijk, 16(4), 16-23. Vanaf welke leeftijd kan autisme worden vastgesteld? Vanaf een leeftijd van 24 maanden is de diagnose ASS betrouwbaar te stellen.
Actief luisteren is neurotypisch luisteren. Een niet-actieve houding komt vaak over als onoplettendheid, maar bij autisten leidt dit vaak af waardoor we juist minder opletten. Zeker als je eerdergenoemde auditieve verwerkingsproblemen hebt.
Autisten die moeite hebben met het begrijpen van taal in het algemeen hebben ook moeite met het begrijpen van figuratieve taal in het bijzonder. Autisten die geen beperking hebben in het begrijpen van taal, hebben over het algemeen ook geen moeite met het begrijpen van metaforen, vergelijkingen en andere stijlfiguren.
Communicatie komt bij kinderen met autisme doorgaans niet spontaan tot stand, maar moet continue worden gestimuleerd. Ze praten rond hun derde levensjaar nog erg weinig of niet.
Mannen met autisme hebben vaker comorbide externaliserende problemen (zoals gedragsproblemen en hyperactiviteit). Vrouwen met autisme hebben vaker comorbide internaliserende problemen (zoals angst en depressie).
Voor de diagnose autistische stoornis is het nodig dat er minimaal zes van de in totaal twaalf symptomen uit drie domeinen aanwezig zijn (twee sociale, minimaal één communicatieve en minimaal één gedragsmatige) en dat de symptomen zich vóór de leeftijd van 36 maanden manifesteren.
Graad 1: je hebt problemen door tekorten in de sociale communicatie (verbaal en non-verbaal), interactie en gebrek aan flexibiliteit. Plannen en organiseren is lastig, waardoor je moeilijk zelfstandig kunt functioneren. Enige ondersteuning is nodig.
Kinderen met autisme spelen niet zoals andere kinderen. Om met andere kinderen te kunnen spelen, moet een kind kunnen communiceren en sociaal gedrag kunnen begrijpen. Het moet ook verbeelding hebben om de werkelijkheid na te spelen. Gewone kinderen zijn in de ogen van kinderen met autisme vaak onvoorspelbaar.
Veel mensen met autisme geven aan grote moeite te hebben met het opmerken en interpreteren van non-verbale communicatie. Hierdoor kan het ontzettend lastig zijn om de boodschap die iemand probeert over te brengen, te begrijpen, wanneer diegene non-verbale signalen gebruikt en de dingen onduidelijk en indirect benoemt.
Persisterende vuistjes, weinig variatie in het bewegingspatroon, een te lage spierspanning: allemaal zaken die kunnen duiden op een afwijkende motorische ontwikkeling. Zo zijn er nog veel meer signalen om aan de bel te trekken. Kinderen maken na hun geboorte in hoog tempo stappen in hun motorische ontwikkeling.
Moeite hebben met praten of verstaan worden, is bij kindjes volkomen normaal, vooral voor de leeftijd van 4 jaar! Sommigen hebben echter meer tijd nodig, wees dus geduldig. Ook als de school alarm slaat, hoef je niet meteen te panikeren.
Bij een autistische meltdown of shutdown gaat het eerder om overprikkeling. Je brein heeft simpelweg teveel input te verwerken gehad – te veel sociale situaties, te veel herrie, te veel alles – en dan knapt er iets. Bij een meltdown uit zich dat vaak in een explosie naar buiten toe: boosheid, huilen, paniek.
We kunnen dit doen door de vier A's van autisme te overwegen: bewustzijn, acceptatie, waardering en actie . (Lees de rest van het artikel hier.)
Iemand met PDD-NOS heeft last van sociale en communicatieve problemen zoals bij autisme, maar dan in mildere vorm. Er wordt dan ook wel gesproken van aan 'autisme verwante problematiek' of de term PDD-NOS (Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified).
Er is nog veel onbekend over het ontstaan van autisme. Wel is bekend dat autisme voor een groot deel erfelijk is en je dus met autisme wordt geboren. Ook speelt de omgeving een rol. Autisme ontstaat dus door een combinatie van erfelijke aanleg en omgevingsfactoren.
Stress bij zwangeren hangt samen met het ontwikkelen van autisme kenmerken bij hun kind. Moeders die afkomstig zijn van landen buiten Europa en tijdens hun zwangerschap stress ervaren door bijvoorbeeld discriminatie en eigen mentale problemen, hebben meer kans dat hun kinderen autismekenmerken ontwikkelen.
Mensen met autisme zijn in de basis sneller angstig, ook al is dat niet nodig. Het systeem is hier in veel gevallen meer gevoelig voor. Soms kunnen angsten ook de overhand nemen. Dit kan zo ver gaan, dat iemand met autisme bijvoorbeeld de deur niet meer uit durft, omdat hij of zij bang is voor mensen massa's.
Sommige kinderen met autisme kunnen al op 12-16 maanden beginnen met praten. De meesten beginnen pas later met praten. Sommigen beginnen al op 2-3-jarige leeftijd te praten. Andere kinderen praten nog later en sommige kinderen leren nooit praten.
Autistische kinderen vinden het moeilijk om te praten, omdat ze moeite hebben met communiceren. De taalvaardigheid komt bij kinderen met autisme later op gang. Ze praten niet op de manier waarop wij gewend zijn of gebruiken andere manieren van communiceren.
Type 9 onderwijs is er voor kinderen met een autismespectrumstoornis die geen verstandelijke beperking hebben en ondanks begeleiding niet in het gewoon onderwijs terecht kunnen.