Nederland. In Nederland zijn er 9 politiehelikopters: 6 Airbus EC-135 en 3 AgustaWestlands AW139. De thuisbasis van de politiehelikopters is Schiphol, waar de afdeling Luchtvaart van de Landelijke Eenheid van de Nationale Politie is gehuisvest. Ook staan ze gestationeerd op Vliegbasis Volkel (militair).
Ga ervan uit dat hij met een volle tank 2,5 uur kan vliegen. Bij 180 km/h kan er dan 450 kilometer gevlogen worden.
De toestellen staan normaal gesproken op Schiphol-OOst, Volkel en Rotterdam.
Er zijn een paar helikopters die je geregeld ziet boven de stad: de gele traumahelikopter voor als er een ernstig ongeluk is gebeurd en artsen snel moeten worden ingevlogen om eerste hulp te verlenen. Of de blauwwitte politieheli, bijvoorbeeld als er een verdachte op de vlucht is geslagen.
In 2009 kocht het KLPD voor 85 miljoen euro acht nieuwe helikopters. Los van het aankoopbedrag, kost de inzet van de helikopers zo'n 3000 tot 3500 euro per keer. Een makkelijke rekensom: 57 aanhoudingen bij 232 inzetten, komt neer op ruim 12.000 euro per aanhouding.
De EC135 wordt vaak gebruikt voor medische noodgevallen en militaire operaties en trainingen. De geschatte waarde van deze helicopter bedraagt 4.2 miljoen dollar.
Noodlanding. Helikopters storten niet vanzelf neer als de motor zou uitvallen. Door de dalende beweging beweegt de lucht door de rotors en blijven die in beweging (windmoleneffect). Deze techniek heet autorotatie, de helikopter gedraagt zich dan als een autogiro.
Tot eind april verplaatst een helikopterbrigade met 54 toestellen via Nederland terug naar de Verenigde Staten. Naast Black Hawks, vliegen er Chinook-transporthelikopters en Apache-gevechtshelikopters van Vliegbasis Eindhoven naar Rotterdam.
Nederland heeft 4 MMT's: in Rotterdam, Amsterdam, Groningen en Nijmegen. Deze 4 teams hebben allemaal een helikopter en een MMT-auto. Ze werken intensief samen in het Landelijke Netwerk Acute Zorg.
Minimale vlieghoogten en laagvliegoefeningen
Militaire vliegtuigen mogen boven Nederland niet lager dan 360 meter vliegen. Helikopters mogen niet lager vliegen dan 50 meter. Propellervliegtuigen mogen niet lager dan 300 meter.
1. Hierom vliegen er regelmatig politiehelikopters boven ons huis. Bijvoorbeeld bij een vermist of verdacht persoon. Vanuit de lucht en in het donker kan met de warmtebeeldcamera aan de helikopter vast naar een of meerdere personen gezocht worden.
Aanschaf helikopter: €810.000. Helikopter brevet: €30.000. Brandstof: €16.000. Onderhoud: €19.200.
Helikopterrondvluchten op locatie kunnen al plaatsvinden vanaf circa EUR 37,50 per passagier. Het huren van de helikopter voor helikoptervluchten ten behoeve van vervoer, evenementen, foto of inspectiewerk begint rond de EUR 1.000,- ex btw, met plaats voor 4 passagiers en één piloot.
Het Nederlandse leger heeft niet genoeg personeel, er is niet geoefend er zijn onvoldoende voorraden en maar de helft van het materieel is inzetbaar. Hierdoor is defensie niet in staat om de belangrijkste hoofdtaak, de bescherming van het eigen grondgebied, uit te voeren.
Stand: 25 augustus 2022. Nederland krijgt er in totaal 52.
Specificaties. aantal: in het begin 213 stuks (177 eenzitters en 36 tweezitters), nu 24 stuks tot 2024 (aantal neemt af tot het moment dat de F-35 alle taken heeft overgenomen).
Stationering. De Apaches zijn ingedeeld bij het Defensie Helikopter Commando van de Koninklijke Luchtmacht. 301 Squadron is met 20 stuks gestationeerd op Vliegbasis Gilze Rijen. 8 exemplaren zijn ingedeeld bij 302 Squadron op Fort Hood in de Verenigde Staten.
Omdat hij geen voorwaartse beweging nodig heeft om een opwaartse druk op te wekken, kan hij verticaal opstijgen en landen, in de lucht stilhangen en zelfs achteruit vliegen als een kolibrie.
Echter: een helicopter kan gelukkig bij de meeste weertypes vliegen, maar risico's nemen we nooit. In geval van slecht weer of weersvoorspellingen (voornamelijk onweer, overvloedige regen of mist, sneeuw, vrieskoude) kan de vlucht uit veiligheids-overwegingen geannuleerd worden.
Onderhoud van de helikopter, buiten de reeds vermelde turbines kost minimaal 3.500 euro per vlieguur. We moeten wat meer specifieke info krijgen over de NH-90, maar we vermoeden een verbruik van minimaal 400 liter A-1 Jetfuel per uur of zo'n 500 euro.