In Amsterdam liggen 2.800 woonboten. Op de plekken waar we de komende 20 jaar gaan werken, liggen ongeveer 800 woonboten.
Amsterdam. In Amsterdam is de grootste concentratie van woonboten in Nederland, er zijn bijna 3000 ligplaatsen in de hoofdstad.
Een klein onderzoekje op internet leert ons: een mooie woonboot inclusief ligplek in de buurt van Amsterdam kost zevenduizend euro per vierkante meter. Dan heb je wel een juweeltje: 170m2 voor 1,2 miljoen. Een afgetrapte ark in de haven van Hilversum kost 2 ton voor 64m2. Dat komt dus neer op drieduizend euro per m2.
Kosten. U betaalt € 564,60 (tarief 2023) voor de aanvraag van een ligplaatsvergunning. Namelijk: om een bestaande vergunning op uw naam te laten zetten. U moet dit bedrag ook betalen als u de vergunning niet krijgt.
De woonboot die op die plek komt de liggen, is in veel gevallen goedkoper dan de ligplaats zelf. Zo'n ligplaats voor een woonboot kost gemiddeld tussen de €200.000 en €450.000.
Een woonboot kopen is goedkoper dan een huis kopen. Toch moet je rekening houden met de extra kosten die erbij komen kijken. Naast de concessie en de inrichting van je boot, moet je verzekeringen, belastingen, bijdragen aan de provincie en onderhoudskosten betalen.
Waardevast bezit
Het woonbotenbestand in Nederland blijft echter per saldo gelijk zodat het aanbod van woonboten in principe niet toeneemt. In een gezond economisch klimaat en met goed onderhoud van uw woonboot zal de waarde bij verkoop bijna altijd stijgen.
Onder 'eigen woning' verstaan wij ook een woonboot of woonwagen met een vaste lig- of standplaats.
Wij durven dus gerust te zeggen dat betonnen bakken van De Blauwe Wimpel een bewezen levensduur hebben van zeker 65 jaar! Wanneer u comfortabel en zonder zorgen wilt wonen en/of werken op het water, is een betonnen bak van goede kwaliteit eigenlijk onmisbaar. Periodiek onderhoud is dan niet nodig!
Maximale hypotheek voor een woonboot
Bij het afsluiten van een woonboot hypotheek is het gebruikelijk dat je een deel van de aankoopprijs met eigen geld betaalt. In de meeste gevallen moet je minimaal 10% van de aankoopprijs zelf financieren, maar sommige hypotheekverstrekkers vragen om een hoger percentage.
De gemiddelde grootte van huishoudens op woonschepen ligt beneden de 2,3 personen, het Nederlandse gemiddelde. Er wonen circa 21 000 personen op woonschepen.
De looptijd van een hypotheek is afhankelijk van de geschatte levensduur van de woonboot, met een maximum van 30 jaar. Om voor een hypotheek en verzekering in aanmerking te komen, moet de woonboot in goed onderhouden staat verkeren en verhandelbaar zijn.
Amsterdam bijna duurste Europese stad om te wonen: 'Mensen zitten vast' De huizenprijzen in Amsterdam zijn het afgelopen jaar enorm gestegen. Een eenkamerappartement in Amsterdam kost gemiddeld 1181 euro per maand. Van alle Europese hoofdsteden betaal je alleen in Londen meer geld per vierkante meter.
De kosten die bij het kopen van een woonboot komen kijken liggen ergens tussen de € 200.000 en € 500.000, al kunt u ook kleine en simpele woonboten kopen vanaf € 70.000 en grote luxere woonboten voor 1 miljoen of meer.
Er zijn relatief weinig woonboten in Nederland, vergeleken met de andere woningtypen. Maar wonen op water is wel weer een typisch Nederlands verschijnsel. Met het toevoegen van de woonboot en het rijtjeshuis is daarom een mooi en divers beeld ontstaan van hoe wij Nederlanders wonen.
In Nederland drijven er zo'n 12.000 woonboten in landschappen en in en rondom havensteden. Er is de woonark met betonnen, stalen of kunststof bak, waarin veruit de meesten wonen, er is de schark, een romp van een varend schip met opbouw waarin gewoond wordt, en er zijn varende woonschepen.
Sinds 1 januari 2018 moeten alle woonboten in Nederland aangesloten zijn op de riolering. Toch lozen in Amsterdam nog tientallen boten hun afvalwater in het oppervlaktewater, een 'milieudelict'. Het duurt nog minstens tot 2021 voordat alle boten aan het riool zijn gekoppeld.
Door middel van het vastzetten van de woonark aan twee (of eventueel 3 of 4) stalen buispalen of hardhouten palen. We gebruiken hierbij een stalen krans, die om de paal komt te liggen en met een chemisch RVS draadanker vast zit aan de betonnen bak.
Boven de oorspronkelijk toegestane maximum hoogte van 3,5 meter, mag de bestaande woonboot vervangen of verhoogd worden tot de aangegeven hoogte van 4 meter.
Nadelen woonboot
Leven op een woonboot heeft ook z'n nadelen. Omdat je aan het water zit heb je ongewenst bezoek van insecten, zoals muggen. Daarnaast kun je (vooral in de zomer) last hebben van motorboten en/of watersporters. Een woonboot vergt ook veel onderhoud.
Een woonboot krijgt, net als een woning, een WOZ-waarde. Bij een boot heet dit de economische waarde. De economische waarde van uw woonboot is de basis voor de roerenderuimtebelasting (RRB). Als eigenaar van een woonboot krijgt u elk jaar de gecombineerde aanslag met daarop de RRB die u moet betalen.
Nadelen woonboothypotheek
Er is maar één aanbieder, waardoor je niet verschillende hypotheken en aanbieders met elkaar kunt vergelijken. Voor een woonboot gelden strengere hypotheekvoorwaarden, waar je aan moet voldoen. Een volledige financiering van je woonboot is niet mogelijk. Je krijgt te maken met een renteopslag.
Je hebt recht op hypotheekrenteaftrek voor een woonboot, als de woonboot een vaste ligplaats heeft en dienst doet als je hoofdverblijf (je permanente verblijfplaats). Als de gemeente ook een WOZ-beschikking heeft toegekend aan de drijvende woning, dan wordt de woonboot belast volgens het eigenwoningforfait.
Gemiddeld moet u een woonboot eens in de drie jaar geheel rondom schilderen. Bij een hardhouten opbouw is dit iets eenvoudiger. Ook komen er steeds meer woonboten die geheel of gedeeltelijk onderhoudsvrij zijn. De moderne dakbedekkingsmaterialen zijn van zeer goede kwaliteit en gaan tientallen jaren mee.
De maximale hypotheek die u kunt afsluiten, is de koopprijs van uw woonboot plus de aankoopkosten met een maximum van 90% van de verkoopwaarde. Natuurlijk is dit afhankelijk van uw totale bruto jaarinkomen. U kunt een hypotheek afsluiten op één of twee inkomens.