Omzetgroei van 18% De omzet groeide naar 2,3 miljard euro – een verschil van 18 procent ten opzichte van 2020. Het bedrijfsresultaat komt uit op 91 miljoen euro. Het jaar ervoor was dit nog 114 miljoen euro.
Studentenonderneming. Coolblue is in feite een uit de hand gelopen studentenonderneming, bol.com stamt af van een megalomaan project van het Duitse uitgeversconcern Bertelsman dat miljoenen verbrandde om een Europese en Amerikaanse concurrent van Amazon te maken.
In 1999 richtten Pieter Zwart (Coolblue's huidige CEO) en zijn vrienden Paul de Jong en Bart Kuijpers vanuit Pieters studentenkamer het bedrijf op dat later Coolblue zou worden.
Er werken meer dan 6.300 Coolblue'ers bij ons, waaronder klantenservicemedewerkers, developers, fietsbezorgers en zonnepanelen-installateurs.
In Nederland is Coolblue marktleider met een marktaandeel van 16,5 procent, in België is dat iets meer dan 10 procent. De belofte is dat vanaf 2023 de omzetmotor opnieuw zou aanslaan met een jaarlijkse groei van meer dan 20 procent.
Omzetcijfers voor webshops zitten flink in de lift, blijkt uit de Twinkle100, een jaarlijkse ranglijst van de grootste Nederlandse webwinkels. Vooral Bol.com maakt een flinke omzetsprong en loopt uit op nummer twee Coolblue.
1,4 maal de omzet. De omzet van Coolblue in 2020 was € 2 miljard – een mogelijke beurswaarde van ca. € 3 miljard.
Dat hun onderscheid relevant is wordt bewezen door hun succes; iedere webwinkel kijkt naar hun werkwijze en jaar op jaar groeien ze met ruime cijfers. De continue groei wordt gedreven door hun obsessieve focus op klanttevredenheid. Als je klant tevreden is, komen ze terug en stijgt de omzet. Een win-win situatie.
Bij Coolblue kan je met een gerust hart shoppen. Ze hebben scherpe prijzen en leveren erg snel. En met regelmaat hebben ze ook mooie aanbiedingen. Klik op onderstaande button om direct naar de website van Coolblue te gaan.
Vandaag maakt Coolblue zijn jaarcijfers voor 2021 bekend. Het e-commercebedrijf behaalde een recordomzet van 2,3 miljard euro. Dat is 348 miljoen euro meer dan in 2020.
Bij Coolblue Energie is de energie natuurlijk groen. Je krijgt 100% groen opgewekte stroom uit Nederland, via zonnepanelen en windmolens. Ook krijg je gas waarbij de CO2-uitstoot gecompenseerd wordt door bij te dragen aan duurzame projecten voor het aanplanten en beschermen van bebossing in onder andere Zuid-Amerika.
Om als energieleverancier aan de slag te kunnen hebben zij ServiceHouse overgenomen. Begin 2022 had Coolblue 64.000 klanten en de ambitie om er in 2022 nog eens 100.000 klanten bij te krijgen. Coolblue Energie levert 100% groen opgewekte stroom uit Nederland, via zonnepanelen en windmolens.
Coolblue is meer dan een e-commercebedrijf. We bouwen totaaloplossingen voor onze klanten met onze ondersteunende infrastructuur. Dit doen we in Nederland, België en Duitsland, online en in onze 15 fysieke winkels.
Bij Coolblue werken we aan één doel: klanten blij maken. Dit doen we inmiddels met meer dan 3000 Coolblue'ers. Dat doen we op verschillende locaties, maar we hebben één groot magazijn.
Zoals gezegd geeft Amazon geen specifieke cijfers voor Nederland. Eigenaar Ahold Delhaize van bol.com is de afgelopen jaren iets scheutiger met informatie. Bol.com boekte in 2020 4,3 miljard euro omzet en gaat dit jaar waarschijnlijk de 5 miljard euro voorbij.
Coolblue heeft inmiddels zestien winkels, elf in Nederland en vijf in België.
Pieter Zwart, de nummer één van onze verse Quote Top 100 Jonge Miljonairs-lijst, heeft een chic appartement op de 28e verdieping van de Montevideo in Rotterdam gekocht. Met zijn vermogen is hij bescheiden behuisd, want het prijskaartje bedroeg een kleine €1,2 miljoen.
Coolblue is een Nederlands e-commerce bedrijf dat in 1999 is opgericht door Pieter Zwart, Paul de Jong en Bart Kuijpers. Het bedrijf is met zowel een webwinkel als met fysieke winkels actief in Nederland, België en Duitsland.
Minder concurrentie. Internet is zo transparant als wat. Als een product bij MediaMarkt, Bol.com en Wehkamp een paar euro goedkoper is, gaan klanten daar shoppen. Daarom verkoopt Coolblue steeds meer producten die nergens anders te koop zijn.
Om nog op te vallen bij de concurrent, brengt Coolblue zijn strategie zo ver dat zij producten speciaal laten maken op basis van het zoekgedrag van hun klanten. Door het zoekgedrag te analyseren, weet Coolblue precies waar hun klanten naar zoeken in bijvoorbeeld een laptop.
Zijn er nog verschillen in doelgroep
We zien dat jongeren weten dat Coolblue uit Rotterdam komt, ze denken meer aan 'online webwinkel', 'creatief' en 'gadgets'. En denken minder aan 'reclame'. De middengroep heeft meer associaties met 'Bol.com', 'concurrent', 'merk', 'reclame', 'assortiment', 'koud' en 'kauwgom'.
Coolblue wilde deze maand een beursgang maken in Amsterdam. Daarbij zouden nieuwe aandelen worden uitgegeven om verdere groei te financieren. Ook bestaande aandeelhouders zouden stukken verkopen. Met de verwachte opbrengst van 150 miljoen wil het bedrijf verdere groei financieren, maakte Coolblue eerder bekend.
Een beursgang heeft natuurlijk als voordeel dat het voor meer naamsbekendheid zorgt. Vaak krijgt een beursgang veel media-aandacht, waardoor een startup veel nieuwe kansen krijgt. Ook zorgt een beursgang meestal voor meer geloofwaardigheid: een bedrijf kan namelijk niet zomaar naar de beurs gaan.
Ja, je kunt in onze winkels betalen met je Coolblue cadeaukaart of vouchers. Ook accepteren we cadeaukaarten van onze partner DE cadeaukaart. Wil je een VVV cadeaukaart gebruiken? Wissel deze dan eerst om voor een Coolblue cadeaukaart op de website van VVV cadeaukaart.