1.4 TSI GTE De personenauto heeft een topsnelheid van 217 km per uur en bereikt vanuit stilstand de 100 km/u in 7,6 seconden. Het verbruik van deze personenauto is gemiddeld 1,5 liter per 100 km en hij weegt 1499 kg. De APK is geldig tot 24-02-2024 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 125,58 per kwartaal.
Eigenaren van een plug-in hybride personenauto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting.
Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.
Elektrisch rijden levert de goedkoopste verzekeringspremie op. Hybride en diesel zijn bijna 25 procent duurder. Hoe dat komt? Elektrische auto's zijn veel milieuvriendelijker omdat ze geen CO2 uitstoten bij het rijden.
Een verschil tussen een hybride en een plug-in hybride is dat de laatstgenoemde zuiniger is. De batterij laadt zichzelf op tijdens het rijden en daarbij kun je hem ook opladen via het stopcontact. Hierdoor kun je langer elektrisch rijden, wat een stuk voordeliger is dan op brandstof rijden.
Zoals het nu bekend is, moet je met het volgende rekening houden: in 2025 krijg je 75% korting op de motorrijtuigenbelasting. in 2026 vervalt (ook) die korting op de motorrijtuigenbelasting.
Elektrische auto: geen motorrijtuigenbelasting
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto.
De motorrijtuigenbelasting voor een plug-in hybride auto is in 2024 nog de helft van die van een benzinemodel. In 2025 ga je het volledige bedrag betalen.
Uw plug-in hybride blijft dus nog volledig fiscaal aftrekbaar tot eind 2024. Vanaf 2026 zal de plug-in hybride wagen helemaal niet meer fiscaal aftrekbaar zijn. Hou ook rekening met het feit dat vanaf 1 januari 2023 de brandstofkosten beperkt worden tot maximum 50% fiscale aftrekbaarheid.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Qua milieusen presteert de Golf GTE duidelijk boven het gemiddelde. Met een volle acculading verbruikt de auto gedurende de eerste 100 km 3,3 liter benzine en 7,0 kWh aan elektrische energie. Als je vervolgens met een lege accu doorrijdt, loopt het verbruik op tot gemiddeld 5,1 l/100 km.
Volgens fabrieksopgave verbruikt de Golf GTE gemiddeld 1.5 liter per 100 km (CO2 uitstoot: 35 gram per kilometer, dus 7% bijtelling). Het daadwerkelijke verbruik is puur afhankelijk van de verdeling tussen elektrisch- en hybride-rijden.
Wat zijn de kosten van een accu vervangen voor Volkswagen Golf GTE? De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt.
Vanaf 2026 betaalt men als bezitter van een elektrische auto de volledige mrb. Voor plug-in hybrides met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer is er een halftarief; oftewel de helft van de normaal verschuldigde MRB. Dit voordeel is door de Rijksoverheid eveneens verlengd tot 2025.
Als de wegenbelasting verandert dan is dat vrijwel altijd een verhoging van het tarief. Ook in 2023 is dat het geval. Er is een nieuw belastingplan en in dit plan is besloten dat de wegenbelasting in 2023 met 4,75 procent omhoog gaat.
De regio waar u woont, het type en gewicht van de auto, soort brandstof en de mate van milieuvervuiling door uw auto, spelen een rol in de bepaling van hoogte van de wegenbelasting. De gemiddelde kosten voor de wegenbelasting per maand liggen tussen de € 20,- en € 60,-.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,30 en € 0,80 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 30 voor een volle batterij (€ 0,50 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 10 cent per kilometer.
Vooral de elektrische auto's met een grote actieradius behouden hun waarde. Naar verwachting is een EV die vanaf volgend jaar wordt verkocht, na vijf jaar nog bijna de helft van het aankoopbedrag waard. Dat is meer dan de geschatte restwaarde van een benzineauto (ongeveer 40 procent) of dieselwagen (zo'n 30 procent).
Ze zijn niet alleen groener en duurzamer dan diesel- of benzinewagens, dankzij de combinatie van een verbrandings- en elektromotor heb je een groter rijbereik en een lager verbruik. Verder zorgt de lagere CO2-uitstoot ervoor dat een plug-in hybride vandaag de dag nog fiscaal erg interessant is voor bedrijven.
In 2025 gaat de korting waarschijnlijk terug naar 25 procent en vanaf 2026 ga je naar verwachting het reguliere tarief aan wegenbelasting betalen. Ondanks dat is het tegen die tijd waarschijnlijk nog steeds interessant om hybride te rijden, vanwege de besparing op de brandstofkosten.