De wegenbelasting voor benzine komt uit op € 337 per kwartaal. Met LPG G3 betaal je € 493 en met diesel ben je € 610 kwijt.
De overheid heeft de hogere motorrijtuigenbelasting voor een auto op autogas grotendeels ongedaan gemaakt door een jaarlijkse korting van 317 Euro op de houderschapsbelasting. Daardoor bedraagt de motorrijtuigenbelasting voor een auto op autogas (ongeveer) hetzelfde als die van het zelfde model op benzine.
Wat kost LPG? De LPG prijs is een stuk lager dan de prijs van benzine en zelfs goedkoper dan diesel. In Nederland rijden er meer dan 100.000 mensen en in het buitenland nog veel meer in een auto op autogas. Doordat de auto meestal zwaarder is door het extra gewicht van de LPG tank betaalt u wel meer wegenbelasting.
“Jazeker!Ondanks dat de olieprijs en daarmee de prijs van benzine op dit moment laag is, is rijden op LPG nog steeds interessant voor veel mensen”, zegt Bart van Aerle, CEO van Prins Autogassystemen. Prins heeft jaren geïnvesteerd in LPG-systemen die zelfs in de nieuwste auto's kunnen worden ingebouwd.
In 2023 wordt de wegenbelasting – officieel de motorrijtuigenbelasting genoemd – verhoogd. Dit met een percentage van 4,75 procent. Dit is het deel zonder het provinciale opcententarief, het bedrag dat de provincie over de belasting van het rijk heft.
Welke auto's zijn goedkoop in wegenbelasting? De wegenbelasting is laag voor auto's die rijden op benzine en licht in gewicht zijn. Volledige elektrische auto's hoeven ten minste tot en met 2024 geen wegenbelasting te betalen.
De wegenbelasting wordt per 2025 verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026.
Feit | Ja rijden op autogas (LPG) heeft ook nadelen. De investeringskosten voor de inbouw van een LPG-systeem, de stijging van de motorrijtuigenbelasting en het iets hogere brandstofverbruik worden vaak genoemd als nadelen.
Het nadeel van LPG is dat je allereerst de installatie moet aanschaffen en laten inbouwen. Dit kost circa 1500 tot 3000 euro. Bij gebruikte auto's is het daarom voordeliger te zoeken naar een auto die al een LPG-installatie heeft.
De populariteit van LPG
Op LPG rijden kan veel voordelen hebben. Toch daalt de populariteit al jaren, omdat je veel kilometers moet rijden om de investering van de LPG-installatie eruit te halen. Een ander probleem van wat LPG kost is de hogere wegenbelasting en bijtelling.
Gebruik van fossiele brandstoffen
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
Met de huidige brandstofprijzen bespaar je met LPG ten opzichte van benzine 1,064 euro per liter. Je hebt de kosten van 2.460 euro dus pas terugverdiend als je ongeveer 2.312 liter hebt getankt.
LPG is bij uitstek geschikt voor het rijden van veel kilometers. Het is een prima brandstof als je meer dan 5.000 kilometers per jaar maakt. LPG is ongeveer 1 euro per liter goedkoper en is milieuvriendelijker dan benzine en diesel. Daarnaast kun je lekker snel tanken.
Volgens de ANWB verbruik je zo'n 15 procent meer gas dan benzine per gereden kilometer. Dit betekent dat je op 1 liter benzine verder komt dan op 1 liter LPG.
LPG-tankinhoud en geschatte afstand: De LPG-tank heeft een inhoud van 40 liter. Bij een gemiddeld verbruik van 16.1 km per liter komt het bereik uit op ongeveer 645 km per volle tank. Als de LPG-tank leeg is, neemt de reservetank op benzine (eveneens zuinig) het weer over.
De wegenbelasting voor benzine bedraagt € 96 per kwartaal, de wegenbelasting LPG G3 betaal je € 126 en voor diesel ben je € 228 kwijt.
LPG (Liquefied Petroleum Gas) wordt gebruikt voor aandrijving van voertuigen. Toch wint het vanwege de goede verkrijgbaarheid in het buitenland aan populariteit onder camperaars. Daarnaast is LPG gas een stuk voordeliger dan propaan gas. Het wordt in campers gebruikt om te koken en/of te verwarmen.
Gas is niet voor snelle of onregelmatige bestuurders
Omschakelen naar een gastank kan de moeite lonen, want gas is veel goedkoper dan benzine. Met aardgas besparen automobilisten ongeveer de helft; LPG is daarentegen ongeveer 35 procent duurder dan aardgas.
Jordy: “Op de LPG prijs is 23% accijns van toepassing. Op benzine is de accijns 49% en op diesel 39%. Verder is het aan de producent en de tussenhandel wat de prijs uiteindelijk is die de consument aan de LPG-pomp betaalt. LPG kost meestal de helft van benzine per liter.
Brandstof in Duitsland is met ingang van 1 januari duurder geworden, doordat de Duitse overheid een CO2-heffing op benzine, diesel, gas en stookolie heeft ingevoerd.
De laatste jaren waren vooral CNG-wagens in opmars, maar dat zij rijden op gecomprimeerd aardgas, dat met de stijging van de aardgasprijzen ook bijzonder duur geworden is. LPG is daarentegen een restproduct dat vrijkomt bij de raffinage van aardolie, en blijft ook nu goedkoop.
Om die reden is besloten de wegenbelasting voor deze auto's af te schaffen. Als de datum van de eerste toelating op het kentekenbewijs minimaal veertig jaar terug ligt, krijg je automatisch vrijstelling. Je hoeft deze dan niet zelf aan te vragen. Oldtimers die vrijstelling krijgen, mag je niet zakelijk rijden.
Voorwaarden vrijstelling mrb
U hoeft geen mrb voor uw oldtimer te betalen als: uw oldtimer ouder is dan 40 jaar. Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs.
Behalve oldtimers van veertig jaar of ouder zijn ook volledig elektrische auto's en andere voertuigen zonder directe CO2-uitstoot (zoals elektrische motoren, bussen en vrachtwagens) vrijgesteld van MRB.