Shell heeft het grootste schip ter wereld gebouwd. De Prelude is met 488 meter lengte ruim 45 meter groter dan het Empire State Building en zelfs 90 meter langer dan het tweede grootste schip. De Prelude is verder 74 meter breed en 110 meter hoog. Het gevaarte weegt 600.000 ton.
De grootste bulkcarrier ter wereld is de 'Vale Rio de Janeiro' (362 x 65 meter). Het schip is eigendom van Vale Shipping en vaart met ijzererts van Brazilië naar China. De bulkcarrier heeft een laadvermogen van 402.000 ton.
Grootste olietanker ter wereld op dit moment
Dat zijn de supertankers van de TI klasse. Die zijn 380 meter lang, 68 meter breed en hebben een diepgang van 24,53 meter. Het tonnage is 234,006.
Dit 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU (20 voets standaardcontainers) en is daarmee het grootste containerschip ter wereld. De MSC Gülsün is het eerste containerschip dat over de breedte 24 containers naast elkaar kan vervoeren.
De kosten van een binnenvaartschip kunnen sterk van elkaar verschillen. Een klein en oud binnenvaartschip heeft bijvoorbeeld een aanschafwaarde van rond de 50.000 euro. Maar de aanschafwaarde voor een complex en/of groot nieuwbouwschip ligt rond de 10 miljoen euro.
Alleen de Verenigde Staten hebben meer vliegdekschepen in hun vloot. Dat land heeft er elf. Op de derde plek staat het Verenigd Koninkrijk met twee schepen. China had al twee vliegdekschepen.
Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk. De schroef weegt 92 ton met een diameter van ruim 9 meter.
De Wilhelm Gustloff was het hospitaalschip van Duitsland, op 30 januari 1945 vonden circa 7000 opvarenden de dood aan boord van dit schip. Deze ging de boeken in als de grootste scheepsramp ooit.
De boot wordt in gang gehouden door vier motoren van elk 7500 PK. Hierdoor ligt de gemiddelde snelheid op zo'n 22 knopen, wat neerkomt op ruim 40 km/u.
Eén TEU, een 20-voets zeecontainer, kan maximaal 21,8 ton laden. Deze containers hebben een toegestaan maximumgewicht van 30.480 kg, een leeggewicht van 2.400 kg en een nettolading van 28.080 kg. Alles wordt vanzelfsprekend gebouwd op de zwaarste belading.
Bijna 20.000 containers kunnen geladen worden. Met een lengte van 400 meter, een breedte van 58,6 meter, een diepte van 630,5 meter en een gewicht van 184.320 ton kent het schip zijn gelijke niet. Normaal zullen er zo'n 3.000 containerhandelingen plaatsvinden in Zeebrugge.
Wat kost het om een zeecontainer te kopen? De prijs van een nieuwe zeecontainer is gemiddeld €3500. Na een jaar heb je ca. €800,- afgeschreven en zakt de waarde naar ongeveer €2.700.
Dat fenomeen wordt floating storage genoemd. Omdat er zoveel vraag is naar opslag, schieten de prijzen van olietankers de lucht in. Volgens Lloyd's List, een vakmedium voor de scheepvaart, wordt voor een very large crude carrier (VLCC), inmiddels bijna 260.000 dollar (240.000 euro) per dag betaald.
Goedkoop is het niet. Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
Een zeeschip gaat lang mee, soms zelfs meer dan 30 jaar.
In de periode 2010 tot 2019 zijn er wereldwijd 39 bulkcarriers verloren gegaan, waarbij 173 zeevarenden het leven hebben verloren. Dat blijkt uit het Bulk Carrier Casualty Report 2019 van brancheorganisatie Intercargo.
Kapitein Lord bezegelde met zijn beslissing het lot van 1.500 mensen op de Titanic. Maar dankzij een andere kapitein overleefden toch nog 705 mensen de ramp.
Deze dieselmotor, ontworpen door de Finse fabrikant Wärtsilä, meet maar liefst 13,5 bij 27 meter en ontwikkelt een monsterlijk vermogen van zo'n 110.000 pk en een ongelooflijk koppel van 7.603.850 Nm.
De diepgang van een vaartuig geeft aan hoe diep het in het water ligt. Het is de verticale afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt, vaak het vlak of de kiel. De diepgang is een belangrijke factor bij de ruimte onder de kiel en daarmee bij de veilige vaart.
De olietank bevat genoeg brandstof voor zo'n 12 dagen varen. Cruiseschepen halen snelheden tot ongeveer 30 knopen, dat is ruim 55 kilometer per uur.
De Russische marine heeft 79 schepen van de omvang van een fregat en groter, waaronder een vliegkampschip, vijf kruisers, dertien jagers en 52 onderzeeërs. Met uitzondering van een klein aantal aanvals- en kruisrakettenonderzeeërs werden vrijwel alle gevechtsschepen gebouwd tijdens de Koude Oorlog.
Noord-Korea
Onder de 967 marine-activa bevinden zich 10 fregatten, twee korvetten, 86 onderzeeërs, 438 patrouillevaartuigen en 25 mijnenoorlogsvaartuigen. Die schepen zijn grotendeels van Sovjet-, Chinese of Noord-Koreaanse afkomst en zijn in de meeste gevallen van lage kwaliteit en slecht onderhouden.
De USS Gerald R. Ford, CVN-78, is het vlaggenschip van de nieuwe Fordklasse, een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het penismeten op zee. Het is het grootste oorlogsschip ooit gebouwd, heeft een waterverplaatsing van meer dan honderdduizend ton en meet 337 meter.