Onze Intercity's en nieuwe
Intercity's. In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt.
We bieden reizigers 3 verschillende toiletten. Afhankelijk van de hoeveelheid reizigers per station kun je gebruik maken van een van de volgende toiletten.
Toilet op het station
Wil je weten welke toiletvoorzieningen er zijn op een bepaald station? In het reisadvies van de Reisplanner kun je klikken op jouw vertrek- en aankomststation. Vervolgens krijg je de voorzieningen op dit station te zien en zie je of er een toilet is, inclusief de openingstijden.
De Intercity Direct is de snelle intercity die via de hogesnelheidslijn rijdt. Tussen Schiphol en Rotterdam moeten treinreizigers normaal 2,40 euro toeslag betalen per enkele reis.
De intercity (IC) is een treinsoort die een snelle verbinding vormt tussen grotere steden en in principe slechts op de grote, belangrijke stations stopt. De IC is daarom geschikt voor het reizen over langere afstanden.
Een treinstel is een vaste combinatie van rijtuigen (bakken in het spoorjargon) met eigen aandrijving en twee stuurstanden. De aanschafkosten kunnen afhankelijk van het type oplopen van 2 - 60 miljoen.
Doordat alle SLT's zijn omgebouwd en de eerste generatie Sprinters (SGMm) zaterdag uit dienst gaat, zijn nu alle NS-treinen voorzien van een toilet. Alleen enkele regionale treinen in Nederland hebben nog geen toilet.
Op het station, aan de centrumzijde, vind je een wc van de Nederlandse Spoorwegen.
Toegevoegd na 1 minuut: Nieuwe treinen worden voorzien van gesloten toiletten. Daarin wordt alles opgevangen in een opvangtank, die regelmatig wordt geleegd tijdens onderhoud. Als een trein zo'n nieuw gesloten toilet heeft, mag je dus wel gewoon op het station naar het toilet.
Bij lage treinsnelheden of als de trein stilstaat, wordt de inhoud van de toiletten direct op het spoor gedeponeerd. Bij hogere snelheden wordt de ontlasting verbroken en wordt een dunne laag poep uitgespreid vanaf de zijkant van de wagen.
De Sprinter rijd wel sneller maar stopt overal. De Intercity is alleen op je bestemming vanwege die niet bij ieder station stopt.
Er zijn een aantal intercity treinen die in de eerst klas stopcontacten hebben. De ice treinen en internationale treinen naar Duitsland hebben vaak ook stopcontacten in de 2e klas. In de nieuwe sprinters (FLIRT) die eind december komen zijn ook vaste stopcontacten opgenomen.
Nee, eten en drinken is niet toegestaan in de bus en trein. Ook alcohol drinken is verboden. Water drinken is geen probleem.
In Nederland is de Nationale Spoorwegen (NS) een paar jaar geleden begonnen met het aanbieden van gratis wifi aan zijn treinreizigers. De voorziening is in bijna alle Intercity's beschikbaar en te herkennen aan het wifi-logo aan de buitenland van het treinstel.
Voor hoge nood op reis kan je altijd terecht op het stationstoilet van Den Bosch. Toegang kost een halve euro en je bent er 24/7 welkom.
Parkeertarieven P+R Station Den Bosch Parallelweg
NS-treinreizigers betalen € 6,00/dag.
Maar met wifi in de trein loop je nog meer risico's: Cybercriminelen kunnen een wifi-netwerk opzetten met dezelfde naam als de internetverbinding in de trein. Maak je verbinding met dit malafide netwerk, dan kan de hacker jouw internetdata verzamelen. Het openbare netwerk in de trein wordt nooit versleuteld.
In alle twintig StationsHuiskamers op NS-stations zijn stopcontacten te vinden. Bij de grotere StationsHuiskamers (waaronder Rotterdam Centraal, Den Haag en Utrecht) zijn tevens usb-oplaadpunten beschikbaar. Flirt- en SNG-sprinters en ICNG-intercity's zijn voorzien van usb-oplaadpunten.
De nieuwe sprinters van de Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben niet alleen wifi in de trein, maar ook stopcontacten en usb-poorten in zowel de eerste als tweede klas.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Zowel de Eurostar als Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u. De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.
Intercity Direct-treinen worden geplaagd door vertragingen: het percentage treinen dat 'op tijd' rijdt (minder dan drie minuten vertraging) schommelt rond de 80 procent, ver onder het gemiddelde van 'gewone' intercity's en Sprinters.