Moderne snelladers bieden 150 tot 350kW. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de auto weer opgeladen is. Van 10 tot 80% laden duurt, afhankelijk van de auto, ongeveer 18 minuten tot driekwartier tijd.
Een publieke laadpaal heeft meestal een vermogen van 11 of 22 kW in wisselstroom (AC). We hebben het over een snellader als er meer stroom doorheen gaat, namelijk minimaal 43 kW. Die capaciteit gaat steeds verder omhoog, tot pakweg 350 kW bij de nieuwere installaties.
In de praktijk komt een uur laden met een vermogen tussen de 3.7 en 11 kW neer op 20 tot 60 kilometer bereik. In 5 uur heeft u er dus 100 tot 300 km bij. Met een snellader kunt u de accu in minder dan 40 minuten opladen van 10 procent tot 80 procent.
Volgens het FD werken Porsche, Jaguar en Audi aan elektrische modellen die wel met 350 kW kunnen laden. Allego verwacht dat meer automerken zullen volgen. Tesla gelooft trouwens niet in 350 kW; het bedrijf denkt hooguit laders te gaan bouwen van 200 à 250 kW.
De oplaadtijd via een snellader bedraagt ongeveer 30 minuten. Lees meer over het opladen van een elektrische auto. Snelladen is niet per definitie slecht voor de accu.
Niet elke elektrische auto kan snelladen. In dit gezelschap valt de Smart EQ Fortwo Cabriolet bijvoorbeeld buiten de boot. De open stadsmini komt tot maximaal 22 kW. De eerder aangehaalde Opel en Peugeot hebben met 100 kW de hoogste laadsnelheid van onze testkandidaten.
Gemiddeld laad je de accu in 13 uur voor 80% vol. Erg populair is de 3-fase laadpaal met een vermogen van 11 kW. Daarmee gaat het laden drie keer zo snel: 80% in zo'n 4,5 uur.
Moderne snelladers bieden 150 tot 350kW. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de auto weer opgeladen is. Van 10 tot 80% laden duurt, afhankelijk van de auto, ongeveer 18 minuten tot driekwartier tijd.
Voor die 800 volt kun je helaas nog lang niet bij alle snelladers terecht. Ionity, de joint venture waar ook Porsche, Hyundai en Kia aan meedoen biedt deze laders wel aan. Porsche is bezig met een eigen snellaadnetwerk dat uiteraard op 800 volt werkt en ook Hyundai is bezig om soortgelijke laadstations te ontwikkelen.
Snelladen = niet goed? Hoe de wagen wordt opgeladen, speelt volgens het onderzoek ook een rol. Snelladen zou namelijk niet zo goed zijn voor de batterijcapaciteit. Verrassend genoeg zou de aard van het gebruik van de auto geen of zeer weinig invloed hebben op de levensduur van de accu.
Waar het bij brandstofauto's om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto's over het aantal kilowattuur (kWh). Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan 'meenemen'. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt.
Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,37. Een laadbeurt van 20,7 kWh komt daarmee op € 7,66. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden kost dat hiermee zo'n € 1149 per jaar (€ 0,076 per km).
Een snelheid van 11 kW wordt gerealiseerd door een 3 fasen laadpaal met 3x16 ampère. Een 1-fase aansluiting is terug te vinden in de meeste huizen en kenmerkt zich door 2 draden die de meterkast binnenkomen, 1x230V en de nuldraad. In veel gevallen heeft deze 1 fase aansluiting een vermogen van 35 of 40 ampère.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto? Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Laadpaal 22kW: 6,6kW >totale laadtijd 7 uur.
Ja. Bij elke nieuwe Tesla wordt standaard een Type C/F-adapter (220 – 240 V) meegeleverd.
In 15 minuten tot wel 300 km bereik bijladen.
De meest toegepaste openbare laadpaal in Nederland levert 11 kW vermogen over 3 fasen. Elke fase levert 16A bij 230V ofwel 3,6 kW. Totaal dus 3 x 3,6 kW = 11 kW. Beschikt de auto over een 1 fase lader, dan kan slechts met maximaal 3,6 kW worden geladen.
Snellaadpalen en normale laadpalen herkennen
Normale laadpalen herken je aan een maximaal laadvermogen tot 22 kWh. Snellaadpalen herken je aan een laadvermogen vanaf 43 kWh.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
Wil je een auto opladen met een 3-faselader en met maximaal laadvermogen van 22 kW opladen, dan moet je beschikken over minimaal een meterkastaansluiting van ten minste 3x32A. De netbeheerkosten lopen dan direct op, variërend van een kleine 800 tot dik 1.000 euro, afhankelijk van de leverancier.
Met een 1-faseaansluiting (of een auto die enkel 1-faseladen ondersteunt) haalt een laadpaal thuis doorgaans een maximaal laadvermogen van 3,7 kW. Dat maximale laadvermogen kun je ook bereiken door via het stopcontact te laden.
Een auto die met 50 kW kan snelladen, laadt een accu met een capaciteit van 50 kWh in precies een uur van leeg naar vol. Zowel een laadsnelheid van 50 kW als een accu van 50 kWh (ongeveer goed voor 250 kilometer in de praktijk) zijn waardes die we op dit moment zien bij middenklasse elektrische auto's.