Een auto is voorzien van een 12V accu. Deze accu levert de benodigde energie aan de startmotor en de elektronica.
Als de accu goed is zal de startspanning rond de 10 á 11.5 Volt bedragen.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, Een Semi Tractie accu mag tot 50% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag maximaal tot 80% ontladen worden. Met dit lijstje en een voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
Om een auto te starten is ongeveer 100 ampère nodig.
Wanneer de sleutel in het contactslot tot de aanslag gedraaid wordt om te starten, komt er een spanning van 12 Volt op de contactslotaansluiting (klem 50) van de startmotor te staan. Door dit signaal wordt de solenoïde bekrachtigd en vloeit de stroom van de 12v aansluiting door de spoelen.
Bij een lopende motor zou de spanning gemeten over de plus en de min klemmen van de accu tussen de 13,8 en 14,4 Volt moeten zijn. Wijken deze waarden erg af, dan duidt dat eerder op problemen met de dynamo dan op problemen met de accu. Een volle accu zal een spanning hebben van 12,7 Volt.
Tussen de 12.2 en 12.6 volt in rust is een accu geladen en in goede conditie.
Je stelt de multimeter in op ongeveer 20 volt gelijk spanning. Je zet de minkabel (zwarte kabel) van de multimeter op de minpool van de accu en de plus kabel (rode kabel) op de plus van de accu. Buiten de zwarte en rode ring om de accu polen zijn deze ook te herkennen aan het op de accu zichtbaar zijnde + en – teken.
De laadspanning voor een 12V accu ligt ongeveer tussen de 13,6 en 14,8 Volt. Is de spanning tijdens het laden te hoog of te laag dan kan dit ervoor zorgen dat de accu niet of niet goed oplaadt.
Een loodaccu van 12 volt die helemaal volgeladen is levert vaak een voltage van ongeveer 12,7V. Als de loodaccu nog maar 20% heeft dan levert hij nog maar 11,6V. Een volgeladen lithium accu levert 13,6V maar levert 12,9 V op 20%.
De accu is daarna weer goed bruikbaar. Uiteraard is er nooit 100% garantie en de batterij zal nooit volledig herstellen tot aan de fabriekswaarden. Maar, kortom, een lege natte accu is normaliter goed te repareren.
Een volledig lege accu kan het best weer tot leven gewekt worden door 'm heel langzaam te laden met een druppellader. Dan is de kans het grootst dat de accu inwendig het weet te overleven. U zou desnoods de gedemonteerde accu door uw garage 'n dag en nacht langzaam kunnen laten laden.
Vroeg of laat wordt de accu zwakker en is deze aan vervanging toe. Dit is een normaal verschijnsel. Is de auto accu plots leeg, dan is er altijd iets aan de hand.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
TIP 2: Oudere eenvoudigere modellen accu's moeten op tijd handmatig ontkoppeld worden om te stoppen met laden. Overladen kan de levensduur van uw accu nadelig beïnvloeden.
De rustspanning van een 12 volt accu is gemiddeld 12,60 volt. Een accu onder de 12,40 volt wordt beschouwd als een lege accu. De rustspanning van een 6 volt accu is gemiddeld 6,30 volt aangeven. Een accu onder de 6,20 volt wordt beschouwd als een lege accu.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.
Wij raden echter aan om altijd te beginnen met het controleren van de auto accu. De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
gewoon die kabel ruim 5 x zo zwaar nemen als de capaciteit van je accu,Dus is die accu 45Ah neem je 300 ampere startkabels en zit je altijd goed.
Heeft u een lege accu maar wilt u uw auto starten zonder startkabels? Dan kunt u proberen om uw auto te starten door deze aan te duwen. De auto aanduwen is alleen mogelijk als de accu niet volledig leeg is. De accu is niet volledig leeg als uw dashboardlampjes nog branden.
We meten de startspanning en de startstroom tijdens het starten. De startspanning gewoon op de accupolen en de startstroom bij voorkeur op de minkabel van de accu. Verder is het erg handig als je weet wat de startstroom behoort te zijn van de auto die je onder handen hebt.