Als u uw accu helemaal heeft volgeladen met een goede acculader, dan is de accuspanning direct daarna vaak meer dan 13 volt. Deze spanning zakt dan vanzelf wat terug richting 12,7-12,8 volt. Is uw accu helemaal uitgeput dan is de spanning 11,6 volt of lager.
Een loodaccu van 12 volt die helemaal volgeladen is levert vaak een voltage van ongeveer 12,7V. Als de loodaccu nog maar 20% heeft dan levert hij nog maar 11,6V. Een volgeladen lithium accu levert 13,6V maar levert 12,9 V op 20%.
Zo heeft een volle 12 volt accu een klemspanning van ongeveer 12,8 volt. Een min of meer lege accu 11,6 volt.
De laadspanning voor een 12V accu ligt ongeveer tussen de 13,6 en 14,8 Volt. Is de spanning tijdens het laden te hoog of te laag dan kan dit ervoor zorgen dat de accu niet of niet goed oplaadt.
Bij een lopende motor zou de spanning gemeten over de plus en de min klemmen van de accu tussen de 13,8 en 14,4 Volt moeten zijn. Wijken deze waarden erg af, dan duidt dat eerder op problemen met de dynamo dan op problemen met de accu. Een volle accu zal een spanning hebben van 12,7 Volt.
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
Kapotte accu symptomen
Rode dashboardlampje accu brand. Piepende geluiden die onder de motorkap vandaan komen. De startmotor draait minder snel rond wanneer u de motor probeert te starten, tevens zal de motor minder snel aanslaan.
TIP 2: Oudere eenvoudigere modellen accu's moeten op tijd handmatig ontkoppeld worden om te stoppen met laden. Overladen kan de levensduur van uw accu nadelig beïnvloeden.
Volledig opgeladen AA-, AAA-, C- en D-batterijen hebben een lading van 1,5 volt. Een 9 V batterij heeft een lading van 9 volt. Als de lading meer dan 1 volt lager is dan waar deze zou moeten zijn, vervang de batterij dan.
Je stelt de multimeter in op ongeveer 20 volt gelijk spanning. Je zet de minkabel (zwarte kabel) van de multimeter op de minpool van de accu en de plus kabel (rode kabel) op de plus van de accu. Buiten de zwarte en rode ring om de accu polen zijn deze ook te herkennen aan het op de accu zichtbaar zijnde + en – teken.
De rustspanning van een 12 volt accu is gemiddeld 12,60 volt. Een accu onder de 12,40 volt wordt beschouwd als een lege accu. De rustspanning van een 6 volt accu is gemiddeld 6,30 volt aangeven. Een accu onder de 6,20 volt wordt beschouwd als een lege accu.
Normaal gesproken is de test tijd 20 uur en de warmte 20° C. Zo kan een accu van 100 Ah dus 20 uur lang 5 ampère afgeven bij een temperatuur van 20 graden. Als je een apparaat hebt wat 5 ampère nodig heeft kun je deze dus 20 uur voeden met één lading.
Globaal kan men de laadtijd berekenen (bij een geheel ontladen accu)door de accucapaciteit te delen door de laadstroom en daar 4 uur bij te tellen. Deze 4 uur is de zogenaamde nalaadfase. Bijvoorbeeld een geheel ontladen accu van 150Ah wordt met een lader van 25 Amp. geladen: 150/25= 6 + 4 = 10 uur.
Hoe langer het duurt voordat de accu opgeladen wordt, hoe meer interne schade er ontstaat. Schade veroorzaakt door een te diepe ontlading valt niet onder garantie (bij geen enkele leverancier of fabrikant). Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, een Recreatieaccu mag tot 50% ontladen worden.
Als je de accu met een digitale multimeter gaat testen, stelt je het apparaat in op DC of Gelijkstroom. Zorg ervoor dat je deze instelt op 20 volt. Een gezonde accu moet een lading hebben van ongeveer 12,6 volt. Het is voldoende om de multimeter op 20 DC volt in te stellen.
Hoe werken batterijtesters? De exacte werking van batterijtesters verschilt van model tot model. Bij de goedkoopste batterijtesters maakt men gebruik van een eenvoudig ledlampje dat oplicht indien de batterij nog voldoende geladen is. De betere batterijtesters meten echter de voltage van de batterij.
Alles hangt af van de gebruikte laadpaal en de capaciteit van de batterijen van uw elektrische wagen. In de praktijk varieert de laadtijd van elektrische wagens van 10 uur tot een half uur.
Elke accu die wij leveren is volledig geladen en kan dus direct gebruikt worden. Je kunt de nieuwe accu ter controle altijd even opladen via een acculader. Ook de accu's waarbij het accuzuur los wordt geleverd zijn al geladen. Dit noemen we 'droog geladen'.
Technisch mankement: Uiteraard kan de accu ook leeg raken door een technisch mankement. Een veelvoorkomend euvel is het niet automatisch bijladen van de laadspanning, ook wel lekstroom of lekspanning genoemd. Normaliter ligt de laadspanning tussen de 13,8 en 14,1 Volt.
Je auto accu opladen doe je met een druppellader. Haal de accu uit je auto door eerst de min en dan de plus los te maken. Sluit de druppellader aan op de accu en steek vervolgens de lader in het stopcontact. Het laden duurt ongeveer 12 uur.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
Wanneer de sleutel in het contactslot tot de aanslag gedraaid wordt om te starten, komt er een spanning van 12 Volt op de contactslotaansluiting (klem 50) van de startmotor te staan. Door dit signaal wordt de solenoïde bekrachtigd en vloeit de stroom van de 12v aansluiting door de spoelen.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.