De meeste autoradio's hebben een vermogen van 4 x 25 watt. Dat wil eigenlijk zeggen dat er vier speakers aanwezig zijn in de auto die elk een vermogen hebben van 25 watt. Het aantal watt wat weergeven staat is het uiterst haalbare vermogen en in de praktijk wordt dat eigenlijk nooit behaald.
Spanning van 12v tot maximaal 14v en 5A is meestal genoeg voor zo'n autoradio... Wel op letten dat je dan even de zekering in de radio vervangt met een 5A zekering ipv. de 10A.
in rust ( wel geluid maar niet gehalte bouwradio ) trekt een autoradio een 500-900 ma weg. als de cd speler dan nog draait , zit je over de 1 amp. staat het volume op bouwradio stand reken maar op wisselende stromen tussen de 1,5-6 amp . net als altijd geld dat de accu langer meegaat als je de bass laag zet .
Een normale CD-radio gebruikt max. 1 Amp. (eerder de helft) en dan heb je aan een 60Ah accu voldoende.
De meeste autoradio's hebben een vermogen van 4 x 25 watt. Dat wil eigenlijk zeggen dat er vier speakers aanwezig zijn in de auto die elk een vermogen hebben van 25 watt. Het aantal watt wat weergeven staat is het uiterst haalbare vermogen en in de praktijk wordt dat eigenlijk nooit behaald.
Het produceren van benzine kost namelijk ook energie, en niet zo'n beetje ook: 6 kWh per liter. Schrik niet: voor de 8,9 kWh aan energie die een liter benzine bevat, is 6 kWh energie nodig om die liter te produceren.
Grootverbruikers zijn de airco met soms wel een meerverbuik van 10% en de achterruitverwarming die tot een hoger verbuik van 2 tot 5% kan leiden. Ook stoelverwarming en de mistlichten zorgen voor een hoger verbruik.
Bij stilstaan-met-een-draaiende-motor, het zogenoemde stationair draaien, verbruikt een auto al gauw een halve liter brandstof per uur. Met die verbruikte brandstof van een paar minuten stationair draaien kun je dus al snel een paar honderd meter tot een kilometer rijden. Dat bespaart dus geld.
Een normale auto-koplamp is al 55 watt, ofwel 4,5 Ampere bij 12 Volt.
Voor alle elektronische apparaten in je auto is een zekering aanwezig. Voor je autoradio, ramenwissers, maar ook elektrische ramen.
In de zekeringkast zijn alle zekeringen op een enkele plek verzameld. De kast dient ter bescherming. Als een van zekeringen kapot gaat, dan is het belangrijk om deze te vervangen, maar ook als de kast kapot gaat, dien je deze te vervangen.
Waar het bij brandstofauto's om het aantal verbruikte liters gaat, spreken we bij elektrische auto's over het aantal kilowattuur (kWh). Hiermee wordt bedoeld hoeveel stroom de accu kan 'meenemen'. Algemeen wordt er geschreven dat je op één kWh aan elektriciteit ongeveer 5 kilometer elektrisch rijdt.
De meeste elektrische auto's verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
En wat blijkt? Elektrische auto's stoten in Europa bijna drie keer minder CO2 uit dan vergelijkbare benzine- en dieselauto's. Maar dat is niet het hele verhaal. Hoe schoon je auto is, hangt namelijk ook af van waar je bent en van waar je auto vandaan komt.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Over de hele levensduur zorgt een elektrische auto flink minder CO2-uitstoot dan een benzineauto, zo'n 60 procent. Daar is de productie van de batterij, auto en het gebruik (220.000 kilometer rijden) in meegerekend. Daarbij is de CO2-emissiefactor voor de stroommix van 2022-2040 aangehouden.
Caliber behoort in Europa tot de marktleiders op het gebied van universele autoradio's. Voertuigen worden tegenwoordig standaard uitgerust met een goed audiosysteem. Maar om het nét dat beetje extra te geven is “goed” vaak niet genoeg.
De goede fabrikanten van autoradio's maken daarom allemaal DAB+ autoradio's, en iedere goede autoradio ontvangt tegenwoordig DAB+ radio. Voor een goede DAB autoradio kun je terecht bij Kenwood, Pioneer, Caliber, JVC, Sony, Alpine, Cartronix, Avison en andere goede autoradio fabrikanten.
Bluetooth is een methode om draadloos gegevens uit te wisselen tussen twee of meer apparaten. Dat gebeurt met radiogolven. Meestal is één apparaat de zender en het andere apparaat de ontvanger.
Met een luidsprekerrendement van 90 dB/1 Watt/8 Ohm is vrijwel altijd een versterker van 50 tot 100 Watt voldoende voor de huiskamer. De keuze zou dus makkelijk zijn, koop een speaker met een belastbaarheid van 75 Watt en een versterker van 75 Watt en het gaat altijd goed.
Een toestel met een hogere wattage is dus niet automatisch een beter elektrisch apparaat. Sommige fabrikanten pakken uit met hoge wattages voor hun toestellen, zonder dat het apparaat beter gaat presteren. Het enige wat je zeker weet, is dat je energieverbruik sowieso heel wat hoger ligt bij een hoog vermogen.
Een voorbeeld:een luidspreker van 100 Watt gaat twee keer zo hard als een luidspreker van 10 Watt;een luidspreker van 1000 Watt, twee keer zo luid als een van 100 Watt.