Het is moeilijk om te achterhalen hoeveel verkeersregelaars er precies zijn. Rijkswaterstaat geeft passen af aan de beroepsgroep en schat dat er sinds 2009 een toename is van zo'n 60 procent. Daarmee waren er in 2017 zo'n 77.000 evenementenverkeersregelaars en 2600 beroepsverkeersregelaars.
Een Verkeersregelaar in Nederland verdient gemiddeld € 2.240 bruto per maand. Salarissen variëren van € 1.905 (laag) tot € 2.580 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Zelden moeten deze verkeersregelaars een kruispunt regelen en als ze dit al moeten doen is dit vaak met een groep van minstens vier man. Dit betekent dus dat, op basis van hun opleiding, er eigenlijk niet heel veel van deze beroepsverkeersregelaars verwacht kan worden.
Wie bepaalt het aantal verkeersregelaars per evenement? In overleg met de politie bepaalt de gemeente hoeveel verkeersregelaars ingezet moeten worden. Het aantal is afhankelijk van locatie en route. Gemeente en politie kijken daarbij ook naar het door u opgestelde draaiboek.
Iedereen is verplicht de aanwijzingen van een verkeersregelaar op te volgen, maar deze heeft niet dezelfde bevoegdheden als een politieagent. Een verkeersregelaar mag bijvoorbeeld geen boete uitschrijven.
Startsalaris zonder ervaring ongeveer € 1.800 bruto per maand. Gemiddeld salaris ongeveer € 2.100 bruto per maand. Salaris met meer dan tien jaar ervaring ongeveer € 2.400 bruto per maand.
Verkeersregelaars en verkeersbrigadiers zijn mensen die het verkeer regelen en zorgen voor de veiligheid van weggebruikers.
Het zelfstandig regelen van het verkeer op een kruispunt voor alle rijrichtingen is geen taak voor de evenementenverkeersregelaar, maar voor beroepsverkeersregelaars, politie en marechaussee.
De werkzaamheden als verkeersregelaar bestaan uit het begeleiden van verkeersstromen tijdens bouwwerkzaamheden en evenementen. Daarnaast geef je aanwijzingen aan verkeersdeelnemers en draag je bij aan de bereikbaarheid en gastvrijheid van een evenement.
Een verkeersregelaar is af en toe nodig vooral wanneer de verkeerslichten niet werken. Hoe herken je een verkeersregelaar? Een verkeersregelaar draagt een gele jas. Maar de onderkant van zijn jas is oranje en hierop heb je een reflecterende driehoek.
Deze aanstelling geldt voor de duur van maximaal een jaar. Omdat je als verkeersregelaar door de gemeente waar het evenement plaatsvindt wordt aangesteld, mag je echter alleen in die gemeente het verkeer regelen.
Deze aanstelling is één jaar geldig, een evenementenverkeersregelaar hoeft dus niet voor elk evenement de e-learning te volgen. de gemeente geeft voordat het evenement plaatsvindt een aanstellingsbesluit uit, waarop de namen van de evenementenverkeersregelaars staan die tijdens het evenement worden ingezet.
Organisaties die een evenement willen organiseren waarvoor verkeersregelaars worden vereist door de vergunningverlener (vaak een gemeente) moeten een verkeersplan aanbieden, met de inzet van deze evenementenverkeersregelaars. De vrijwilligers moeten vervolgens worden aangemeld voor de instructie.
De opleiding tot erkend verkeersregelaar duurt twee dagen. Dit is inclusief de examens. Eén dag theoriecursus met aansluitend het theorie-examen, één dag praktijkcursus met aansluitend het praktijkexamen. De cursusdata zijn in overleg met u vast te stellen.
Het algemene stopteken is de rechterarm in de hoogte met de handpalm zichtbaar. Het is de bedoeling dat verkeersregelaars de uniforme tekens gebruiken zoals voorgeschreven om misverstanden en welles-nietes bij de verkeersdeelnemers te voorkomen.
Met een aanstelling is de beroepsverkeersregelaar of transportbegeleider officieel bevoegd om beroepsmatig verkeersregelende werkzaamheden uit te voeren. Een geldige aanstelling kan men aantonen met de Aanstellingspas.
Voor iedere verkeersregelaar geldt dat de aanstelling kan worden ingetrokken. Dit kan onder andere indien de verkeersregelaar tijdens de activiteiten gedragingen heeft verricht waardoor het verkeer in gevaar is of kon worden gebracht, of heeft gehandeld in strijd met voorschriften, gegeven bij of krachtens de wet.
Wilt u voor maximaal 12 maanden evenementenverkeersregelaar worden, dien dan een aanvraag in met het formulier dat u vindt bij Meteen regelen. U ontvangt dan de bijbehorende aanstellingspas en mag gedurende een jaar bij evenementen in onze gemeente verkeersregelende taken uitvoeren.
Artikel 83. Weggebruikers zijn ook verplicht te stoppen als het stopteken wordt getoond wordt dat bestaat uit een rode lamp of op een aangebrachte lichtbak aan een voertuig van de politie of weginspecteurs die werken bij Rijkswaterstaat. Op deze lichtbak staan dan de woorden “stop” of “stop politie”.
In een evenementendraaiboek wordt gewoonlijk ook een mobiliteitsplan meegenomen. Daarin kan men de inzet van evenementenverkeersregelaars vastleggen. Als gemeente moet je er op letten dat die verzekerd zijn, ook om eventuele gemeentelijke aansprakelijk- heid uit te sluiten.
De politie mag de brieven niet lezen en ook niet meeluisteren als je met je ouders praat. Je mag niet samen met meerderjarige verdachten (dus ouder dan 18 jaar) naar de luchtplaats of vervoerd worden. Meisjes en jongens zijn ook altijd apart van elkaar.
Een inrit/uitrit is vaak herkenbaar aan: een trottoir of een fietspad of een drempel die met het voertuig gepasseerd wordt, een toegangshek of een slagboom, een uitsparing in een hekwerk dat het perceel omsluit.
Veel mensen zullen niet eens weten wat een uitritconstructie eigenlijk is, al komen ze er dagelijks over. En dat betekent nogal wat: volgens de verkeersregels in Nederland moet iedereen die een uitrit verlaat al het kruisende verkeer voorrang verlenen, zelfs voetgangers.
Een buffer is een wachtplek voor auto's bij de wisseling van de ene naar de andere weg. Bijvoorbeeld de rijstroken met stoplichten bij de oprit van snelwegen. Met een buffer wordt voorkomen dat het verkeer van de ene weg een negatieve invloed heeft op een andere weg.
Bouw een buffer op Als er verkeer nadert vanuit de rijrichting waarvoor u verantwoordelijk bent, is het veiliger voor u en het evenement om in die rijrichting een buffer op te bouwen. Idealiter staat er altijd minimaal één voertuig stil tussen u en het naderende verkeer.